رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش: تعدد مدارس متوسطه منجر به افت تحصیلی می‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش یکی از علل افت تحصیلی را وجود مدارس متعدد متوسطه دانست و خواهان تمرکز مدارس شد.

کد مطلب: ۷۰۰۷۳۷
لینک کوتاه کپی شد

عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با پانا درباره معدل کل دانش آموزان سطوح متوسطه در کشور با اشاره به رقم معدل کل در میان دانش‌آموزان رشته های مختلف مقطع متوسطه در سال تحصیلی قبل اظهار کرد: نمره معدل کل دانش‌آموزان مقطع متوسطه در خردادماه 96 در همه رشته‌ها شامل متوسطه نظری، فنی وحرفه‌ای و کاردانش 12,55 است.

وی سپس معدل کل خرداد دانش آموزان در رشته‌های متوسطه نظری را به تفکیک این‌طور اعلام کرد: طبق آمار مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، در خردادماه 96 در رشته علوم تجربی معدل کل دانش آموزان کل کشور 13,07 و درصد قبولی آنها در خرداد ماه 88,06 درصد است. در رشته ادبیات و علوم انسانی معدل کل 11,31 و درصد قبولی خرداد 77,87 درصد و در رشته ریاضی فیزیک معدل کل 13,6 و درصد قبولی خرداد 87,81 درصد است.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش ادامه داد: در شاخه (همه رشته ها) معدل کل خردادماه 96 رقم 12,88 و در پیش‌دانشگاهی معدل کل 12,46 است.

وی در ادامه در تحلیل این نتایج و در پاسخ به این سوال که به نظر شما چه عواملی در پایین بودن معدل کل دانش‌آموزان نقش دارند اظهار کرد: در تحلیل نتایج امتحانات نهایی در مقیاس های ملی، استانی، شهرستانی و منطقه‌ای مطالعاتی انجام شده و نهایتا عملکرد تک تک دانش آموزان مورد تحلیل قرار گرفته است که نهایتا دو عامل اصلی در نتایج تحلیل نقش اصلی را برعهده می‌گیرند؛ که یکی عامل محرومیت یا برخورداری مدرسه و دوم عامل مدیریت آموزشی است.

عمادی درباره عامل مدیریت آموزشی گفت: منظور از مدیریت آموزشی مدیر مدرسه نیست. فرایند یاددهی و یادگیری با شرکت خانواده، معلم، نظام مدیریت مدرسه، کتاب درسی، شخص دانش آموز و تعامل میان آنها انجام می‌شود و زمانی که تعامل خوبی بین این بازیگران برقرار است نظام مدیریتی خوبی حاکم است و در نتیجه نتیجه خوبی نیز از آن حاصل می‌شود حتی اگر این دانش آموز در مدرسه ای در مناطق محروم درس بخواند. چنانکه هرسال در اعلام نتایج کنکور سراسری پذیرفته شدگانی از محروم ترین مناطق داریم که به بهترین دانشگاهها راه می‌یابند.

نتایج نامطلوب در امتحانات نتیجه تعدد مدارس است

وی یکی دیگر از عوامل ضعف تحصیلی را تعدد مدارس متوسطه در کشور دانست و بیان کرد: ما با تصور رسیدن به عدالت آموزشی مدرسه دایر کردیم اما نتوانستیم آن مدارس را به خوبی مدیریت کنیم و معلم مرتبط به آنها برسانیم بنابراین گاه نتایج نامطلوب در نمرات امتحانات نتیجه همین تعدد مدارس است که به اقتضای فشارهای اجتماعی، سیاسی و برخی لابی گری‌ها در کشور ساخته شده اند.

مدرسه های کمتر با مدیریت منسجم تر داشته باشیم

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر مدرسه های کمتر با مدیریت منسجم تر داشته باشیم آن را بهتر اداره می کنیم. ما در مدارس بزرگتر در مناطق برخوردارتر نتیجه بهترخواهیم گرفت.

نبود ارزشیابی مستمر باعث افت تحصیلی می‌شود

وی عدم توجه به ارزشیابی مستمر در طول سال تحصیلی را یکی دیگر از علل افت تحصیلی بیان کرد و گفت: اگر دبیر تمام وقت کلاس را صرف تدریس کند و وقتی را به ارزشیابی مستمر یا فرایندی اختصاص ندهد نتیجه این می‌شود که دانش آموز در شب امتحان با حجم بالایی از دروس مواجه می‌شود که از عهده آن برنمی‌آید و نمی‌تواند نمره خوب بگیرد.

عمادی افزود: معمولا به دلیل کم شدن ساعات کلاس‌ها به بهانه‌های مختلف و گاه تناسب نداشتن حجم کتاب با ساعات درسی معلمان دچار استرس اتمام دروس هستند بنابراین وقت کمتری را به ارزشیابی مستمر اختصاص می‌دهند.

باید تقصیر خود را بپذیریم

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در پایان این‌طور جمع‌بندی کرد: بازیگران فرایند آموزش و پرورش متنوع‌اند و نمی توانیم همه تقصیرات را به گردن دانش‌آموز بیندازیم. نظام آموزشی یک سیستم است که از بخشی که محتوای آموزشی را تدوین می‌کنند تا کسانی که امر آموزش و ارزشیابی را برعهده دارند، حتی خانواده‌ها هرکدام نقشی در عملکرد این سیستم دارند لذا در نتیجه حاصل از آن هم سهیم هستند؛ که اکنون همه این بخش‌ها دچار نقصان هستند. اولین قدم این است که مسئولیت و تقصیر خود را در مجموعه بپذیریم، سپس درصدد تصحیح آن برآییم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار