رئیس شورای اسلامی شهر تهران: آیت‌الله‌ هاشمی نماد عقلانیت نظام بود

تهران (پانا) - ​رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نزدیک شدن به نخستین سالگرد فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت:‌هاشمی نماد عقلانیت نظام بود،عقلانیتی که ضرورت‌های جامعه و نیازهای مردم را با مصالح نظام پیوند می‌زد.

کد مطلب: ۷۰۰۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد

محسن هاشمی در سی و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: دو زلزله‌ای که یکی زمین را به لرزه در آورد و دیگر ی جامعه را هشداری برای ما بود که این هشدارها نه آنقدر کوچک بود که حس نشود و نه آنقدر بزرگ که پیامدهای سختی داشته باشد. بنابراین ما هم باید تهران را مقاوم دربرابر زلزله بسازیم و هم مدیریت جامعه را کارآمد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در آستانه نخستین سالگرد آیت الله هاشمی قرار داریم و شاید امروز بیش از هر زمان دیگر خلاء نبود ایشان در فضای متلاطم احساس می‌شود.

هاشمی ادامه داد: امروز نه به عنوان فرزندی در رثای پدر بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی که در طول نیم قرن شاهد مجاهدت‌های خسته ناپذیر این مرد بزرگ ایران بودم لازم می‌دانم نکاتی در باراه ایشان را عنوان کنم.

وی افزود: هاشمی نماد عقلانیت نظام بود. عقلانیتی که ضرورت‌های جامعه و نیازهای مردم را با مصالح نظام پیوند می‌زد و برای بن‌بست‌ها راه برون رفت طراحی می کرد و از تهیدها فرصت می‌ساخت. هاشمی اسطوره صبر و بردباری بود و خویشتنداریش از خویشتن گذشتنش حاصل شده بود. به یاد ندارم که عصبانیتش رادیده بودم از دیگرانی که به او جفا کرده بودند ناراحت می شد و زود می‌گذشت. مخالفان خود را نیز فرزندان ایران و نیروهای انقلاب می د انست و می کوشید از ریزش در نظام جلوگیری کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حالا در این راه اگر متحمل آسیب ، حمله و جفا نیز می شد به جان می خرید .او آینده نگر بود و به فردای دیگران می اندیشید. دنیا دیدگی و مشاهده تجربیات سایر ملت‌ها برایش الهام آفرین و ایده ساز بود و از یادگیری در هر شرایطی استقبال می کرد. ظرفیت‌های بالای ایرا ن زمین و محرمیت‌های ایرانیان را به خوبی درک می‌کرد و فاصله وضع موجود برایش رنج آور بود.

وی اظهار کرد: هاشمی اسلام شناسی نو اندیش ، قرآن پژوهی خلاق، مجهدی آگاه به زمان بود که رسالت روحانیت در حوزه‌های علمی در برداشتن موانع پیشرفت از مسیر توسعه جوامع اسلامی را می دانست.

هاشمی در تشریح خصوصیات اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی به تضاد بین علم و عقل با روح و احکام آن قائل نبود. امتیاز شیعه و اسلام ناب را در جمع بین علم و عقل و شرع می دانست. هاشمی شجاع بود همان اندازه که در فرماندهی و حضور در خط مقدم جبهه دلیر بود . در پذیرفتن مسئولیت شجاعت داشت .رزمنده ای صلح‌طلب و مبارزی خستگی‌ناپذیر بود از دشمن نمی ترسید اما شهادت جوانان ایرانی و مرگ سربازان دشمن او را رنج می داد. به هدف صلح می جنگید و برای پذیرش آن آبرو و جان خویش را پیش کش مرادش خمینی کبیر کرد.

وی افزود: هاشمی مجاهدی نستوه بود. سی سال برای پیروزی انقلاب اسلامی و به نتیجه رسیدن نهضت، سخنرانی،‌ تولید فکر و رنج زندان و شکنجه ودوری از خانواده را بر خود هموار کرد تاشاهد به ثمر رسیدن آزادی مردم باشد . تحمل سخترین شکنجه‌ها را به عشق وطن پذیرا شد تا ایران از این مسیر پر پیچ خم عبور کند.

وی ادامه داد: هاشمی آرمان خواهی واقع‌گرا بود واهداف بزرگی داشت؛ اما اگر با مانع روبرو می‌شد با برداشتن گام‌های کوچک این مسیر را طی می کرد. هیچ‌گاه از آرمان‌هایش دست نکشید و هرگز از واقعیت‌ها چشم نپوشید.

به گفته رئیس شورای شهر تهران، هاشمی سیاست مداری با فضیلت بود. رگه‌های انحراف را پیش از دیگران تشخیص می داد و نسبت به آن هشدار میداد افراط و تفریط و تندروی و کندروی را دو روی یک سکه می‌دانست و هر یک مقدمه دیگری است. ایشان همچنین میانه روی و اعتدال را توصیه می‌کرد و در زندگی خود بیش از دیگران به توصیهاش پایبند بود. هاشمی منادی وحدت بود . وحدت بین شیعه واهل سنت ، وحدت بین مردم و نظام و حدت بین ملت‌ها. اعتقادی راسخ داشت که نباید تفاوت‌های فکری و فرهنگی را که می‌تواند عامل پویایی گردد باعث دشمنی شود . امروز خلاء هاشمی را حس می‌کنم.

وی تاکید کرد: سیره هاشمی راه اعتدال ،‌روش عقلانیت، مدارا و وحدت در عین کثرت است. میراث او برای ایرا ن مسیر آبادانی و رفاه است و رسالت ما پیوند این مسیر دشوار . راهی که هاشمی با دشواری آن را طی کرد و امیدوارم ما نیز رهروی پیوسته در مسیر اعتلای ایران باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار