کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با پانا

گوشه گیری نوجوانان را جدی بگیرید

ارومیه (پانا) - کارشناس ارشد روانشناسی بر رفع مشکلات ناشی از گوشه گیری نوجوانان و توجه بیشتر والدین به این دسته فرزندان تاکید کرد.

کد مطلب: ۷۰۰۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

مصطفی رضایی در گفت و گو با خبرنگار پانا، اظهار داشت: گرایش به انزواطلبی یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های دوره نوجوانی بوده و اگرچه نوجوانان بیشتر وقت خود را در کنار همسالان و گروه دوستان می‌گذراند اما تمایل به گوشه گیری و غرق شدن در افکار و آرزوها در آنان وجود دارد.

وی افزود: کم رویی و انزواطلبی از رفتارهای شایعی است که در این سنین شایع بوده فو آزاد دهنده است و اگر درمان نشود موجب بروز مشکلات دیگری مانند نبود اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و زود رنجی می‌شود.

کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: نداشتن احساس توانمندی، پایین بودن عزت نفس و ناتوانی در بروز احساسات، بیان افکار و نظریات، باعث جدایی فرد از فعالیت‌های گروهی می‌شود.

وی با اشاره به عوامل موثر در گوشه گیری نوجوانان، گفت: غم و اندوه شدید و مداوم، فقر و تنگدستی، احساس حقارت شدید، عقب ماندگی درسی، پذیرفته نشدن در خانه و مدرسه، نابسامانی‌های خانوادگی، جدایی والدین، بی‌حوصلگی در برقراری ارتباط سالم با نوجوان، نبود الگوی اجتماعی مطلوب در خانه، محرومیت از محبت مادر یا پدر در خانواده، اعتیاد والدین، بیماری‌های طولانی مدت نوجوان، انتقال فرد به مدرسه و مکان جدید و تبعیض برخی والدین و معلمان در بروز گوشه‌ گیری نقش مهمی دارد.

رضایی تصریح کرد: ناتوانی در برقراری رابطه با دوستان و معلمان، فرار از فعالیت‌های اجتماعی و به تعویق انداختن کارها، بی حوصلگی و احساس خستگی و نگرانی از آینده، کمک نخواستن از دیگران هنگام نیاز، سازش با وضع موجود و اعتراض نکردن به آن حتی در صورت احساس ناراحتی و نگرانی، ابراز وجود نکردن، تسلیم نشدن در برابر خواسته‌های دیگران و ... از نشانه های اصلی گوشه گیری در نوجوانان به شمار می رود..

کارشناس ارشد روانشناسی با بیان این مطلب که نوجوانان گوشه گیر نیاز به توجه بیشتری دارند، تاکید کرد: گردش‌های علمی، تشویق به سخن گفتن در حضور والدین، دوستان و بستگان و همچنین جرأت دادن به نوجوان بدین معنی که بتواند در برابر جمع سخن بگوید و در فعالیت‌های هنری و در نمایشنامه‌ها مشارکت کند، از جمله کارهایی است که مهارت‌های اجتماعی نوجوان را افزایش می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار