مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی: ثبت 95 وقف در آذربایجان غربی

ارومیه (پانا) - مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به ثبت 95 وقف جدید از ابتدای سال در استان گفت: یکی از مهمترین توفیقات حوزه وقف در سال جاری در استان، ارتقای سهم وقف های منفعتی به 60 درصد است که می تواند در افزایش خدمات این بخش تاثیرگذار باشد.

کد مطلب: ۷۰۰۲۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، حجت الاسلام ناصر جوانبخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی افزود: یکی از مهمترین برنامه های ادارات اوقاف در کشور و آذربایجان غربی، توسعه وقف های منفعتی است زیرا این امر می تواند در ارائه خدمات بهتر به حوزه های مختلف با استفاده از درآمدهای موقوفات مثمر ثمر باشد.

جوانبخت اضافه کرد: در حالی که در سال های گذشته، موقوفات بیشتر به سمت وقف های انتفاعی سوق داشت و امکان هزینه کرد از محل این موقوفات وجود نداشت، در سال جاری بیش از 60 درصد موقوفات به سمت وقف های منفعتی سوق پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات حوزه وقف در آذربایجان غربی، کم توجهی به موقوفات نوین از جمله وقف برای توسعه فعالیت های حوزه های علمیه، بهداشت و درمان، کمک به اشتغال و ازدواج است که امیدواریم با اجرای طرح های ترغیب واقفان به وقف نوین، این نقیصه نیز بر طرف شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی بیشترین موقوفات ثبت شده در استان را مربوط به عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که کمتر از یک درصد موقوفات به وقف های قرآنی اختصاص دارد ولی امیدواریم این رقم روز به روز افزایش یابد.

در حال حاضر بیش از 6 هزار موقوفه با افزون بر 36 هزار رقبه در آذربایجان غربی وجود دارد.

وقف های منفعتی دارای درآمد بوده و این درآمد در راستای نیت واقف هزینه می شود ولی وقف های انتفاعی بدون درآمد بوده و تنها اصل موقوفه برای نیت واقف هزینه می شود.

در سال های اخیر با فرهنگ سازی در حوزه وقف، تعداد موقوفات سالانه از کمتر از 50 مورد در سال به بیش از 150 مورد افزایش یافته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار