عضو کمیسیون آموزش مجلس: می‌توانیم بودجه آموزش‌وپرورش را تا 40 هزار میلیارد افزایش دهیم

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از امکان افزایش 4 هزار میلیارد تومانی بودجه آموزش‌وپرورش در کمیسیون تلفیق مجلس سخن گفت.

کد مطلب: ۶۹۹۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد بیرانوند در برنامه پرسشگر شبکه آموزش با اشاره به بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش برای سال 97 اظهار کرد: اولا به باور من این رقم 33 هزار و 100 میلیارد تومان است نه 36 هزار میلیارد تومان. ثانیا باید ببینیم آیا با این بودجه می‌خواهیم تنها فرایند آموزش را اجرا کنیم یا معادل امروزی یاددهی و یادگیری را در جامعه پیاده کنیم.

وی افزود: این بودجه حتی کفاف خدمات آموزشی را برای یک سال نمی‌دهد و فقط برای 10 ماه مجموعه تعلیم و تربیت آن هم برای بخشی از اقلام کافی است.

سهم آموزش و پرورش از بودجه کل دولت 10 تا 11 درصد است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا سهم حدود 3 درصد از کل بودجه دولت در سال 97 که به آموزش و پرورش کشور اختصاص یافته است می‌تواند آموزش و پرورش را به تحول بنیادین برساند گفت: البته مبنای محاسبات بودجه‌ای اینگونه نیست و اگر موسسات مالی و بنگاه های اقتصادی را از این محاسبه کنار بگذاریم، طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سهم آموزش و پرورش حدود 10 تا 11 درصد از کل بودجه است.

در کمیسیون تلفیق می‌توانیم بودجه را به 40 هزار میلیارد برسانیم

وی با اشاره به امکان ترمیم بودجه آموزش و پرورش در مرحله کمیسیون تلفیق گفت: سال گذشته در همین مرحله حدود 3 هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه شد. اکنون هم از همکارانم در مجلس توقع دارم آموزش و پرورش را محور توسعه ببینند زیرا با این باور می شود بودجه را حدود 10 تا 12 درصد افزایش داد. یعنی این رقم 36 هزار میلیارد می تواند به 40 میلیارد تبدیل شود و همین را از دوستان کمیسیون تلفیق و صحن علنی توقع داریم. امیدوارم همت مجلس را تمام و کمال در این زمینه داشته باشیم.

در بخش فضاهای آموزشی کاهش بودجه داریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیاز 4 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش برای پرداخت پاداش بازنشستگان گفت: اگر قرار باشد سند تحول را اجرا و خودمان را با ایده آل ها مقایسه کنیم خیلی بیش از اینها به اعتبار نیاز داریم. البته برخی اقلام اجرای سند تحول در این بودجه دیده شده است. مثلا پوشش تحصیلی که در اعتبار وزارتخانه لحاظ شده حدود 360 درصد افزایش داشته یا در سرانه دانش آموزان 17 درصد افزایش داشتیم اما در بخش عمرانی به عنوان زیرنظام فضاهای آموزشی وضعیت خوبی نداریم و امسال کاهش بودجه داشتیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار