در گفت‌و‌گو با پانا

نعمت احمدی: دادسرای مشهد صلاحیت محلی احضار کرباسچی و جلایی‌پور را ندارد

تهران (پانا) - نعمت احمدی، حقوقدان و وکیل دادگستری، دادسرای مشهد را برای احضار غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و حمیدرضا جلائی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه تهران که گفته می‌شود به دلیل طرح اتهاماتی علیه امام جمعه مشهد تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، فاقد صلاحیت محلی دانست.

کد مطلب: ۶۹۹۸۹۰
لینک کوتاه کپی شد

نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با پانا درباره احضار کرباسچی و جلایی‌پور بیان کرد: «اگر سخنان ادعایی منسوب به دو شخص احضار شده در تهران گفتهشده باشد، دادسرای مشهد حق احضار این افراد را ندارد.»

طبق قوانین آیین دادرسی کیفری، دادگاه صالح برای رسیدگی به امور کیفری، دادگاهی است که در محل وقوع جرم واقع شده است.

برخی رسانه‌ها به نقل از کرباسچی و جلائی‌پور خبر داده بودند که شورای عالی امنیت ملی، سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد را به دلیل تحریک برای آغاز ناآرامی‌های اخیر، احضار کرده است. پس از انتشار این خبر، دفتر امام جمعه مشهد، همچنین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی چنین احضاری را تکذیب کرد. در این میان کرباسچی و جلایی‌پور نیز اظهارات منتسب‌شده به خود را رد کردند؛ با این حال در خبرها آمده که دادسرای مشهد هر دو نفر را برای پیگیری شکایت آیت‌الله علم‌الهدی احضار کرده است.

نعمت احمدی با بیان اینکه حوزه عملکرد هر دادسرا حوزه قضایی مشخصی است که عبارت از محدوده یک شهر یا خود شهر یا استان است، بیان کرد: «دادستان به عنوان مدعی‌العموم به اتهامات و عناوین مجرمانه داخل حوزه قضایی رسیدگی می‌کند.»

احمدی گفت: «اگر فردی در یک حوزه قضایی ساکن باشد اما در حوزه قضایی دیگری جرمی انجام دهد و اتهامی متوجه او باشد دادسرای حوزه قضایی محل اقامت متهم نمی‌تواند احضارش کند مگر اینکه از دادسرای محل وقع جرم نیابت قضایی داشته باشد.»

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد: «در حالی که ادعا می‌شود آقایان کرباسچی و جلایی‌پور در تهران سخنانی گفته‌اند، دادسرای مشهد به لحاظ حقوقی نمی‌تواند صلاحیت داشته باشد. درباره رسیدگی قضایی دو نوع صلاحیت محلی و ذاتی باید رعایت شد که موضوع بحث کنونی ما صلاحیت محلی است.»

وی تصریح کرد : «اگر کسی در تهران صحبتی علیه فردی که در مشهد مقیم است مطرح کند که حاوی عناوین مجرمانه باشد، مطابق قاعده، شاکی باید در حوزه قضایی تهران طرح شکایت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار