معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش: نباید دانش‌آموزان در سنین پایین با آزمون‌های تیزهوشان درگیر شوند

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است برگزاری آزمون‌های تیزهوشان در دوره ابتدایی روح و روان دانش‌آموز را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

کد مطلب: ۶۹۹۸۸۰
لینک کوتاه کپی شد

رضوان حکیم‌زاده در گفت‌وگو با پانا، در پاسخ به اینکه آیا برگزاری آزمون‌های تیزهوشان در دوره ابتدایی کودکی را از دانش‌آموزان می‌گیرد، اظهار کرد: معتقد هستم این آزمون‌ها نباید در این سنین و در دوره ابتدایی برگزار شود.

وی ادامه داد: به شدت مخالف این هستم که ما آزمون‌هایی برای جداسازی دانش‌آموزان بر اساس استعدادهایشان در سنین ابتدایی داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: در دوره ابتدایی اگر بخواهیم جریان تربیت به خوبی شکل بگیرد، دانش‌آموزان فرصتی برای یادگیری مهارت‌ها پیدا کنند و در دنیای کودکی مجبور نشوند زودتر به بزرگسالی بروند باید سایه این آزمون‌ها را از دوره ابتدایی برداریم.

حکیم زاده با بیان اینکه یکی از مخرب‌ترین آزمون‌ها برگزاری آزمون تیزهوشان در پایه هفتم است، افزود: دانش‌آموزان در دوره ابتدایی با ارزشیابی کیفی توصیفی ارزیابی می‌شوند و اساس این ارزشیابی بر حسب کیفیت و ایجاد مشارکت به جای رقابت و فرصت دادن به دانش‌آموزان برای پرورش استعدادهای مختلف خود است تا این استعدادها به رسمیت شناخته شوند.

وی همچنین اضافه کرد: اگر این توجه در والدین و جامعه وجود داشته باشد که دانش‌آموز باید با شرکت در یک آزمون سخت که فقط مبتنی بر برخی دروس مانند علوم و ریاضی است آماده شود، فضای ذهنی، فکری و عاطفی به وجود می‌آید که این فضا به اهداف مبتنی بر رشد دوران کودکی کمک نمی‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد: اعتقاد داریم نباید دانش‌آموزان در این سنین با این آزمون‌ها درگیر شوند تا روح و روان آن‌ها در معرض آسیب قرار نگیرد زیرا زمانی که آن‌ها در آزمون پذیرفته نمی‌شوند اینگونه تلقی می‌شود که توانمندی لازم را نداشته‌اند در حالی که هر کودکی با هوش عادی می‌تواند با وجود امکانات رشد کند و موفق شود و افراد موفق در جامعه صرفا از طبقه تیزهوشان نیستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار