رئیس اداره سنجش و ارزیابی اداره کل آموزش و پرورش فارس در گفت و گو با پانا

معلمان باید به سمت ارزشیابی‌های خلاقانه پیش روند/میانگین نمرات کتبی دانش آموزان در کشور 12.89 است

شیراز (پانا) - رئیس اداره سنجش و ارزیابی اداره کل آموزش و پرورش فارس معلمان را متوجه استفاده از الگوهای جدید ارزشیابی کرد و خواست تا از ارزشیابی کلیشه ای دوری کنند و در راستای ارتقا مهارت هایشان در زمینه ارزشیابی و تنوع بخشی به روشهای ارزشیابی تحصیلی تلاش کنند.

کد مطلب: ۶۹۹۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد رضا ستوده در گفت و گو با خبرنگار پانا، اظهار داشت: ارزشیابی، فرآیندی نظام یافته برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات است تا مشخص شود که هدف های آموزشی مورد نظر تا چه میزان، تحقق یافته یا در حال تحقق یافتن است و در واقع مهمترین ملاک تشخیص در این زمینه است.

وی ادامه داد: برخی از معلمان در زمان تدریس فقط به امتحان اکتفا می کنند، اما افراد صاحب طرح و در نهایت برگزیده در جشنواره تجربیات برتر راههایی را برای ارزشیابی بهتر و کارآمدتر دانش آموزان طی کرده اند.

ستوده یکی از اهداف رویکرد "توصیفی شدن ارزشیابی" در مدارس را " فرآیندمحور شدن مقوله ارزشیابی" دانست و افزود: در فرآیندمحور شدن ارزشیابی، دانش آموز از ابتدای سال مورد ارزیابی قرار می گیرد و تمام فعالیتهای دانش آموز در طول سال جزء ارزشیابی و سنجش او محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در ارزشیابی توصیفی حق دانش آموان تضییع نمی‌شود و تنها ملاک سنجش آنها امتحان پایان ترم نیست.

وی بر کاهش استرس در بین خانواده ها و دانش آموزان در طرح ارزشیابی توصیفی خبر داد و افزود: با آغاز این طرح رقابت بین خانواده ها کاهش یافته و خانواده ها به دنبال نمره 20 برای فرزندان خود نیستند و دانش آموز با آرامش بیشتری مراحل یادگیری را سپری می کند.

وی در خصوص انتقال دانش آموزان از دوره ابتدایی به دوره متوسطه و خروج از "ارزشیابی کیفی" و روبرو شدن با "ارزشیابی کمی" گفت: ما برای جلوگیری از ایجاد شوک تحصیلی در دانش آموزان در سالهای آخر ابتدایی برخی دروس را به صورت کمی مورد ارزشیابی قرار می دهیم و همچنین برخی دروس دوره متوسطه را نیز مورد ارزشیابی کیفی قرار داده ایم.

اجرای طرح ارزشیابی توصیفی از سال 86-87 در آموزش و پرورش و از پایه اول ابتدایی آغاز شد و در سال 91-92 این طرح با رسیدن به پایه ششم در مقطع ابتدایی کامل شد.

ستوده تصریح کرد: ارزشیابی توصیفی برای سالهای اول تحصیلی موثرتر است و افزایش پایه های تحصیلی چون برای فارغ التحصیلی باید مدرک صادر شود ارزشیابی ها به سمت کمی شدن پیش می رود.

وی اظهار داشت: نتایج ارزشیابی، نه تنها میزان پیشرفت تحصیلی فراگیر و نحوه ی عملکردش را در جریان فعالیت آموزشی و پرورشی مشخص می نماید، بلکه کیفیت تلاش وی و روش تدریس و میزان مهارت معلم در این زمینه را ارزیابی می کند و به معلم فرصت می دهد، همواره درصدد اصلاح و بهبود روش تدریس خود برآید.

وی تاکید کرد: ارزشیابی، زمانی که در چارچوب موازین علمی صورت گیرد، می تواند درباره ی پیشرفت تحصیلی شاگردان و ضعف ها و نارسایی های آموزشی آنان، اطلاعات مفیدی در اختیار معلم قراردهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 25 درصد نمرات کتبی آزمون نهایی و 5 درصد نمرات پیش دانشگاهی در کنکور تاثیر مثبت دارد و برای دانش آموزان امتیاز محسوب می شود و این می طلبد تا معلمان با استفاده از شیوه های نو در ارزشیابی دانش آموزان را در امر یادگیری تثبیت شده و نه موقت یاری دهند.

رئیس اداره سنجش و ارزیابی اداره کل آموزش و پرورش فارس، درصد قبولی دیپلم در استان فارس را 83 درصد و 84.5 درصد برای کشور عنوان کرد و افزود: میانگین نمرات کتبی دانش آموزان استان در سال گذشته 12.7 بوده است که این رقم در کشور 12.89 است.

*** انتخاب سه طرح معلمان فارس در چهارمین جشنواره کشوری تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی تحصیلی

رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش فارس ازانتخاب سه طرح دبیران فارس در چهارمین جشنواره کشوری تجربیات برتر مدارس در حوزه سنجش و ارزشیابی تحصیلی خبرداد .

محمدرضا ستوده افزود: در راستای تحقق اهداف ارزشیابی های تحصیلی، امسال چهارمین جشنواره کشوری تجربیات برتر مدارس در حوزه سنجش و ارزشیابی تحصیلی برگزار شد.

وی از جمله اهداف این طرح را توسعه و تقویت دانش همکاران در زمینه الگوهای ارزشیابی، کاربست الگوهای موفق ارزشیابی و ایجاد انعطاف و تنوع در فرآیند ارزشیابی عنوان کرد.

ستوده گفت:پس از فراخوان از مدارس فارس، تعداد 7 طرح برتر انتخاب و برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه آن در مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش ارسال شد .

رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش فارس گفت: در نهایت براساس اعلام دبیرخانه کشوری، 3 طرح از استان فارس توسط هیئت داوران به عنوان طرح های برگزیده کشوری انتخاب شد که فارس تنها استانی است که 3 طرح برگزیده دارد .

ستوده طرح خانم فاطمه ابدان آموزگار دوره ابتدایی شهرستان خرم بید ، خانم رباب سلیمی آموزگار دوره ابتدایی شهرستان داراب وخانم فرشته زارع امامی دبیر دوره متوسطه اول شهرستان آباده را به عنوان طرح های برگزیده استان فارس دراین جشنواره عنوان کرد.

رئیس اداره سنجش آموزش و پرورش فارس گفت: گردهمایی یک روزه ای در 26دیماه در باشگاه فرهنگیان تهران با حضور رؤسای ادارات سنجش استان های کشور و تمامی برگزیدگان کشوری برگزار خواهد شد ودراین گردهمایی از برترین های کشوری تقدیر خواهد شد.

ستوده همچنین گفت:شیوه نامه مربوط به اجرای پنجمین جشنواره تجربیات برتر در حوزه سنجش و ارزشیابی تحصیلی در سال تحصیلی جاری نیز به مناطق ارسال شده که از همکاران علاقمند دعوت می شود طرح ها و تجربیات خوب خود در زمینه سنجش و ارزشیابی را طبق برنامه زمانبندی اعلام شده ، به اداره سنجش استان ارسال نمایند .

طرح های برگزیده در پایان به صورت کتاب در می آید و در آموزش و پرورش و به عنوان الگو برای سایر معلمان توزیع می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار