درگفت‌وگو با پانا

عضو انجمن انبوه‌سازان:‌ قیمت مسکن تا پایان سال 20 درصد افزایش ‌می‌یابد

تهران (پانا) - عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن یکی از مهمترین دلایل رونق معاملات مسکن را کاهش نرخ سود بانکی و خروج سپرده‌ها از موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز می‌داند و پیش‌بینی می‌کند قیمت مسکن تا پایان سال افزایش 20 درصدی را تجربه کند.

کد مطلب: ۶۹۹۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلی ربانی درگفت‌‌وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ دولت مداخله‌ای در بازارمسکن ندارد و طرح‌هایی مانند مسکن مهر نیز با مشکلات زیادی همراه است که حمایت دولت را نیز به دنبال نداشته است و موجب شده تا افزایش تقاضا در این بخش به افزایش قیمت اجاره بها ومسکن دامن بزند.

وی افزود: انگیزه‌های مردم برای خرید مسکن تقویت شده است که یکی از دلایل آن کاهش سود بانکی و خروج سپرده‌ها از موسسات اعتباری و مالی غیرمجاز است.

ربانی ادامه داد:‌ به تازگی نیز رونقی در بازار به وجود آمده است که به نظر می رسد در صورت ادامه این وضعیت، قیمت مسکن تا 20 درصد افزایش پیدا کند.

رونق معاملات می‌تواند محرک تولید باشد

عضو انجمن انبوه سازان عنوان کرد: افزایش قیمت مسکن و رونق معاملات می تواند به عنوان یک عامل محرک برای رونق تولید وساخت و ساز در کشور باشد و زمانی که بازاری رونق میگیرد تولید کننده ترغیب می شود تا درمیان مدت به ساخت اقدام کند.

ربانی تصریح کرد: دولت باید انگیزه های ساخت را به سمت بافت های فرسوده سوق دهد تا برای ساکنانی که در این مناطق زندگی می‌کنند مفید باشد.

وی اظهار کرد: در جلسات مختلف انبوه سازان به مسئولان تاکید داشته‌اند که دولت باید کار تملک بافت‌های فرسوده را انجام دهند وانبوه سازان وارد کار شده و بر تملک‌های صورت گرفته کار اجرایی انجام دهند به این دلیل که انبوه‌سازان این امکان مالی و حقوقی را ندارند که خود راسا وارد این کار شوند.

ربانی خاطرنشان کرد: شرکت نوسازی و بهسازی ایران در گذشته طرح هایی داشتند که تسهیلاتی را برای ساخت‌وساز در مناطق و بافت‌های فرسوده شهرها ارایه می دادند و اکنون نیز باید این کار را انجام دهند.

میانگین عمر ساختمان‌های کشور 40 سال است

عضو انجمن انبوه سازان با اشاره به کیفیت نامناسب بسیاری از ساخت‌وسازها در کشور، بیان کرد: عمر ساختمان‌هایی که تا قبل از سال 85ساخته شده به دلیل نبود نظارت‌ها کیفیت چندانی ندارند اما پس از آن انبوه‌سازان حرفه‌ای وارد کار شده‌اند و مهندسان سازمان نظام مهندسی نظارت بهتری بر اجرای پروژه داشته‌اند و این پیش‌بینی وجود دارد که تا 75 سال نیز عمر داشته باشند.

وی ادامه داد: میانگین عمر ساختمان‌ها در ایران حدود 40 سال است که اکنون توجیهات اقتصادی مردم را متقاعد کرده که باید بااستفاده از مصالح ساختمانی بهتر و ساخت مهندسی عمر ساختمان را افزایش دهند.

ربانی تصریح کرد: سازمان‌های ناظر از جمله شهرداری نباید اجازه تخریب به ساختمانی را دهد که می‌تواند حدود 100 سال عمر داشته باشند به این دلیل که این کار تنها هدر رفت منابع ملی کشور است، این در حالی است که در اروپا به راحتی اجازه تخریب مسکن داده نمی شود.

وی پیش بینی کرد که قیمت مسکن تا پایان سال با روند افزایشی مواجه باشد اما در سال 97 این امیدواری وجود دارد که دولت مشوقهایی را برای تولید مسکن ارایه دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار