جمعه خبر؛ از اعتراض تا وحدت دولت و مردم

تهران (پانا) - تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

کد مطلب: ۶۹۹۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 9 تا 15 دی ماه را شاید بتوان یکی از مهم ترین هفته ها در سال گذشته در تحولات و جریان های سیاسی داخلی دانست. اعتراضات مردم به برخی مشکلات اقتصادی در داخل کشور تا دخالت های بیگانگان و مواضع مقامات کشورمان همه آن چیزی است که در تحولات هفته گذشته مرور خواهیم کرد.

تعهدات ایران به طور کامل اجرا می شود

در اولین روزهای هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی از جزئیات دستاوردهای این نهاد بین‌المللی در سال 2017 منتشر کرد. در این گزارش، راستی آزمایی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به عنوان یکی از دستاوردها آژانس مورد توجه قرار گرفته بود و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس همچون گزارش های فصلی خود به شورای حکام، تایید کرد که تعهدات هسته‌ای ایران در این توافق به طور کامل اجرا شده است.

تجمعات و ناآرامی های اخیر در برخی از شهر های کشور

تجمعات و اعتراض ها با کمپینی تحت عنوان «نه به گرانی» کمی پیشتر از آغاز هفته جاری یعنی از روز پنجشنبه 7 دی ماه در برخی از شهرهای کشور آغاز شد. این تجمعات که در ابتدا اعتراضی مسالمت جویانه و به حق بود بعد از چند روز با دخالت برخی عوامل بیگانه منجر به اغتشاش و آتش زدن برخی اماکن عمومی و ... در شهرها شد. نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و دیگر نهادهای مرتبط از دستگیری عوامل این اغتشاشات خبر داده اند.

حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان سخن خواهم گفت

در پی توسعه نا آرامی ها در کشور، آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هفتگی با تعدادی از خانواده‌های معظم شهیدان، به این موضوع پرداختند. ایشان عزت و امنیت و پیشرفت ملت ایران را مدیون فداکاری و از جان‌گذشتگی شهدا دانستند و با اشاره به حوادث اخیر و تلاش دشمنان برای ضربه‌زدن به نظام اسلامی، گفتند: من در خصوص این قضایا حرف‌هایی دارم و در وقت آن با مردم عزیزمان سخن خواهم گفت.

روحانی: مردم در بیان اعتراض آزاد هستند

حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان در جلسه روز بکشنبه هیأت دولت به ناآرامی ها واکنش نشان داد. او با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در برخی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، گفت: «این نکته باید برای همه روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و حقوق شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید توجه کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌ای باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.»

پشت پرده نا آرامی های از زبان دبیر شورای عالی امنیت ملی

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی در گفت وگو با شبکه المیادین نکات تازه ای را از نا آرامی ها بیان کرد. او گفت: «27 درصد از هشتگ‌هایی که جدیدا در شبکه های اجتماعی به راه افتاده متعلق به سعودی‌هاست. البته این هشتگ‌ها متعلق به مردم سعودی نیست بلکه دولت سعودی یعنی دولت محمد بن سلمان این هشتگ‌ها را به راه می‌اندازد و عوامل اجرایی این کار، اسرائیلی و غربی هستند. هشتگ‌ها در خصوص اوضاع ایران از آمریکا، انگلیس و عربستان به راه افتاده است. آنها یک سازمان درست کرده‌اند و افرادی از خارج از سعودی برای اداره این سازمان آورده‌اند چون سعودی‌ها خودشان چنین توانی را ندارند. همچنین منافقین نیز مسلما ابزارها و پیاده‌نظام این سازمان هستند. مسلما سعودی‌ها از ایران پاسخ مناسبی دریافت خواهند کرد و از جایی که نخواهند فهمید این پاسخ را دریافت خواهند کرد. خاندان حاکم بر سعودی به خوبی خطر پاسخ ما را می‌داند.»

حمایت دولت آمریکا از ناآرامی های اخیر در ایران

اما در این میان دشمنان ایران نیز از موقعیت پیش آمده نهایت استفاده را کردند. دولت آمریکا یکی از پیش تازان بهره برداری از نا آرامی های ایران بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صبح شنبه 9 دی ماه ضمن حمایت تمام قد از اغتشاش‌گران، در توئیتر خود نوشت: «گزارش‌های زیادی از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز شهروندان ایران که از فساد رژیم و هدر دادن ثروت این کشور برای تأمین منابع مالی تروریسم در خارج این کشور خسته شده‌اند، وجود دارد».

ترامپ گفت: «دولت ایران باید به حقوق مردم خود از جمله حق ابراز عقایدشان احترام بگذارد. جهان نظاره‌گر است».

وی شامگاه شنبه مجددا در توئیتر خود ضمن حمایت از اغتشاشات در ایران مدعی شد سران ایران تنها از توان نظامی آمریکا و مردم ایران می‌ترسند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهایش نوشت: «رژیم‌های سرکوبگر برای همیشه دوام نمی‌آورند و روزی می‌رسد که ایرانی‌ها با یک انتخاب روبرو می‌شوند. جهان نظاره‌گر است!»

توییت های متعدد رئیس جمهوری آمریکا با واکنش مقامات ایرانی مواجه شد. محمد جواد ظریف در چندین توییت به این اظهارات واکنش نشان داد. ظریف در آخرین توییت خود نوشت: «ترامپ روش عجیبی برای نشان دادن احترام فوق العاده به ایرانیان دارد: از اینکه آنها را ملت تروریست خطاب کند و سفرشان به آمریکا را محدود کند تا توهین‌های بچه گانه در رابطه با نام خلیج فارس. بهتر از همه، کمک به آنها از طریق محروم کردنشان از منافع اقتصادی برجام.»

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا توصیه کرد که بهتر است آقای ترامپ ضمن پرهیز از دخالت در امور داخلی ایران، گفتار و کردار نیک را سرلوحه کار خود قرار دهد.

دیگر مقامات کشورمان نیز نسبت به اقدامات و سخنان مقامات دولت آمریکا واکنش نشان داده و آن را دخالت در امور داخلی کشور دانستند.

درخواست آمریکا برای برگزاری نشست فوری و اعتراض رسمی ایران

از سوی دیگر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه اقدامات و اظهارات مداخله‌ جویانه مقامات این کشور در امور داخلی ایران خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت در مورد ناآرامی های اخیر در ایران شد. این درخواست البته با مخالفت بسیاری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه شد. روسیه نسبت به دخالت های آمریکا هشدار داد و خیرات عمروف نماینده دائم قزاقستان در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی را بر عهده دارد، درخواست نماینده آمریکا برای برگزاری نشست فوری در مورد ایران را رد کرده و اعلام کرد که ضرورتی برای این کار وجود ندارد.

در واکنش به همین اقدام آمریکا نیز غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد مراتب اعتراض ایران را نسبت به دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورمان اعلام کرد.

اظهار نظر اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر ایران

در میان دخالت های آشکار آمریکا، اروپا در ناآرامی های ایران تلاش کرد که نقش عاقلانه تری داشته باشد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تظاهرات اعتراضی در ایران را دنبال می‌کند و «انتظار دارد در پی سخنان رئیس‌جمهوری ایران، حسن روحانی، حق تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان رعایت شود.»

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای تائید نکردن توافق هسته‌ای را لحظه‌ای دشوار برای چند جانبه‌گرایی توصیف کرد و گفت که این اتحادیه برای اجرای توافق هسته‌ای از سوی تمام طرف‌ها تلاش می‌کند.

گفتگوی تلفنی روحانی و ماکرون و لغو سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که قرار بود وزیر امور خارجه کشورش اواخر هفته گذشته به تهران سفر کند در خصوص نا آرامی ها با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت و گو کرد. روحانی در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون مناسبات و همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و فرانسه را در راستای توسعه و تقویت صلح، ثبات و امنیت منطقه برشمرد و بر ضرورت ادامه رایزنی ها و گسترش و تحکیم روابط تهران - پاریس تاکید کرد.

روحانی در این تماس به فعالیت های گروه منافقین در پاریس اشاره کرد و گفت: «یک گروه تروریستی در پاریس پایگاه داشته و علیه ملت ایران فعالیت کرده و مردم را تحریک و ترغیب به خشونت در ایران می‌کند، از دولت فرانسه انتظار داریم تا در راستای مبارزه با تروریسم و خشونت به وظیفه قانونی خود در قبال این گروهک تروریستی عمل کند. »

کاخ الیزه (کاخ ریاست جمهوری فرانسه) بعد از این تماس اعلام کردکه سفر وزیر امور خارجه این کشور به تهران که قرار بود اواخر هفته گذشته انجام شود به تعویق افتاد.

روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه نیز در تماسی تلفنی دیگری، درباره تحولات اخیر در ایران گفت و گو کردند و رئیس جمهوری ترکیه از اظهارات حسن روحانی درباره آزادی حق اعتراض در ایران استقبال کرد.

راهپیمایی ملت در پاسخ به دشمنان

در ادامه همه جریانات طول هفته، مردم در روزهای پایانی هفته گذشته برای نمایش اقتدار و اتحاد ملت و نظام در اغلب شهرهای کشور دست به راهپیمایی زدند و با سر دادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا» و ... به دشمنان اعلام کردند که خواهان مداخله آنها در امور داخلی کشور نیستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار