در گفت‌وگو با پانا

رسول خضری: 13شهرستان مشمول طرح ساماندهی کولبران هستند

تهران (پانا) - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تشریح جزئیات طرح ساماندهی کولبران گفته است که ١٣ شهرستان در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان‌وبلوچستان مشمول این طرح هستند.

کد مطلب: ۶۹۹۶۶۱
لینک کوتاه کپی شد

رسول خضری در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت طرح ساماندهی کولبران اظهار کرد: طرح ساماندهی کولبران به منظور حل معضل بیکاری و چالش‌هایی که مرزنشینان برای اشتغال دارند، تدوین شده است و مورد موافقت نمایندگان مجلس نیز قرار دارد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساماندهی کولبری به معنای توقف آن نیست، گفت: در حقیقت ساماندهی موضوع کولبری و نوع نگاهی است که به مرزنشینان می‌شود مد نظر قرار دارد. ما مرزنشینان را به عنوان مرزبانان واقعی کشور می‌دانیم و باید به آن‌ها نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و مطالبات مرزنشینان باید پیگیری شود.

وی افزود: نباید نسبت به معیشت حدود 80 هزار کوله‌بر بی‌تفاوت باشیم. مرزنشینان با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی روبرو هستند که بی‌توجهی به مطالبات آن‌ها وضعیت را بدتر می‌کند. نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جایگزین برای اشتغال کولبران ، کولبری را به طور کامل حذف کرد.

خضری در ادامه تصریح کرد: کولبری که هیچ کار و کاسبی ندارد و تنها منبع درآمدش از طریق مرز تمرچین است چطور می‌تواند از پس هزینه‌های زندگی خود برآید. در مکاتبه با وزیر کشور درخواست کردیم در بازگشایی مرز تمرچین تسریع صورت گیرد تا این افراد بتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در راستای اشتغال مرزنشینان گفت: این موضوع مصوبه هیأت دولت است و راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی به منظور ساماندهی کولبران است اما تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای ساماندهی کولبرها فراهم نشود، اقدامات به درستی اجرا نخواهد شد.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: در طرح ساماندهی کولبران ، وزارت کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به تعریف سرمایه‌گذاری در قالب تعاونی‌های مرزنشینان بازارچه و معابر مرزی اقدام کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ١٣ شهرستان شامل «سردشت و پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، سروآباد، مریوان، بانه در استان کردستان، ثلاث باباجانی سرپل ذهاب، پاوه در استان کرمانشاه، میرجاوه، هیرمند نیمروز، زهک و سراوان در استان سیستان و بلوچستان» مشمول طرح ساماندهی کولبری هستند.

وی همچنین درباره آیین‌نامه وزارت کشور برای ساماندهی کولبری بیان کرد: آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت کشور برای کولبران با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت صنعت معدن و تجارت تدوین شده که طبق آن مسیرهای سیزده‌گانه‌ای برای این افراد در چهار استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان وبلوچستان در نظر گرفته شده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در آذرماه سال جاری و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اعلام اینکه در زمینه کولبری تصمیمات خوبی گرفته شده است، گفت: در دولت تصویب شد تا کولبری‌ها به صورت کلی متوقف شوند و برای آنکه کرامت انسانی این افراد دچار مشکل شود، ۱۵ بازارچه مرزی تهیه شود.

همچنین وزیر کشور در جلسه بررسی آخرین وضعیت قاچاق کالا و ارز که در دی ماه برگزار شد تأکید کرد: با اجرای طرح ساماندهی کولبری تا 70 درصد میزان قاچاق در این مبادی کنترل می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار