6 عادت بد در عکاسی!

واحد آموزش پانا: آنچه می‌خوانید؛ به 6 عادت بد و متاسفانه رایج عکاسان ، اشاره دارد که از سایت لنزک برگزیده‌ایم و توصیه‌هایی حاصل تجربه افراد مجرب و پیشکسوت است که قطعا شما را در عکاسی بهتر یاری خواهد داد:

کد مطلب: ۶۹۹۳۳۰
لینک کوتاه کپی شد

عادتهای بد؛ لزوما عکسهای شما را خراب نمی‌کند ولی شما را از رساندن به بهترین عکس باز می‌دارد.

[ این عادتهای بد گاهی آنچنان ملکه ذهن و رفتار ماندگار شما می‌شود که ممکن است خود ناخودآگاه بارها آن‌ها را تکرار و به ماندگاری بیش از پیش آنها کمک کرده باشید. و دقیقا همین مسئله مانع خلق بهترین‌ها می‌شود.]

این عادتهای بد عبارتند از:

1. ثابت ایستادن:

ثابت نگه داشتن پاها بویژه وقتی لنز زوم در اختیار دارید ؛ هنگام عکاسی میزان خلاقیت را در شما محدود می‌کند.

به جای عکاسی یک صحنه فقط از یک زاویه که عادتی بد است باید عادت کنید مدام در اطراف سوژه قدم بزنید به آن نزدیکتر شده و به عقب برگردید.

اما نکته در اینجاست که اگر شما از یک سرعت شاتر دو دقیقه‌ای استفاده می‌کنید؛ می‌توانید کاملا بیخیال این توصیه شده و کاملا ثابت بایستید.

2. چیمپینگ (chimping):

به عمل عکس گرفتن و پس از آن به عکس گرفته شده نگاه کردن ( در حال گفتن اوووه) گفته می‌‍‌شود.

چک کردن عکس‌هایتان ایرادی ندارد حتی یک راه خوب برای یادگیری و تصحیح اشتباه است. اما وقتی این‌کار را انجام می‌دهید؛ توجهتان از آنچه در اطرافتان رخ داده منحرف می‌شود و ممکن است لحظات ناب را از دست می‌دهید. بنابراین به صفحه نمایشگر دوربین فقط وقتی نیاز دارید نگاه کنید مثل چک کردن نور در محیط کاملا بدنور.

3. پایین آوردن دوربین برای تغییر تنظیمات:

این در چیمپینگ هم اتفاق می افتد ؛ مثل وقتی به تغییر ایزو نیاز دارید، دوربین را پایین می‌آورید، به صفحه نگاه می‌کنید و تغییرات را انجام می‌دهید اما همین لحظات کوتاه می‌تواند باعث از دست رفتن لحظات ناب عکاسی شود.

برای تغییر این عادت یک نیروی ذهنی زیاد را نیاز دارید که تمرین کنیدبه گونه‌ای که همانطور که دوربین جلوی صورتتان است تنظیمات را تغییر دهید . برای انجام چنین کاری باید جای تمام کلیدها را حفظ کنید. این ‌کار گرچه سخت است اما منجر می‌شود تا تمام دقت و تمرکزتان به سوژه معطوف شود. پس تمرین کنید و جای تمتم کلیدها را به خاطر بسپارید بدون اینکه مجبور به دیدن آن باشید.

4. صحبت کردن از پشت دوربین:

آیا تاکنون در حال خطاب قرار دادن سوژه‌تان با یک قیافه بهت زده مواجه شده‌اید که داد به شما می‌گوید؛ "ها...؟!" و بعد شما متوجه می‌شوید که دوربین صورت شما را پوشانده بوده‌است! این عادت بدی است؛ جدا آن را ترک کنید.

یک مکالمه واضح با سوژه به همراه یک لبخند دلنشین به او کمک می‌کند؛ تا آرام شود و به شما اعتماد به نفس بهتری در عکاسی می‌دهد. این‌کار هنگام عکاسی از کسی که به شما پول پرداخت کرده یا عکاسی از یک خارجی در کشوریی بیگانه کاملا حیاتی است .

5. غفلت در تراز کردن:

ترکیب‌بندی کلید و رمز یک عکاسی خوب است. اگر در عکس‌تان خط افقی دارید؛آن را تراز کنید. چشم انسان انتظار دارد خطوط افقی صاف باشند و اگر نباشند حواسمخاطب را پرت خواهد‌کرد.

اگر با این عادت بد مشکل دارید، می‌توانید یک شبکه ( (grid روی نمایابِ دوربین نصب کنید تا به شما در تشخیص تراز بودن خطوط کمک کند.

نکته:

برخی اوقات وجود خط افقی کج به عکس شما کمک می‌کند( مثلا شاید القا حس حرکت به مخاطب بدهد.) اما این تصمیمی است که شما آگاهانه و با هدف خاص گرفته‌اید و نه از روی بی دقتی!

پس قاعده کلی این است خطوط باید تراز باشد مگر در مواردی که شما با هدف و آگاهانه قصد شکستن این قاعده را دارید.

6. بعدا درستش می‌کنم:

فکر اینکه" بعدا درستش می کنم " ؛ فکر و عادت غلطی است. این عادت می‌تواند به هر چیزی از عکس‌برداری با نور نامناسب تا رها کردن یک تکه آشغال در گوشه تصویر تعمیم داده‌شود.

ممکن است هنگام عکس گرفتن به این فکر کنید که بعدا این مشکل کوچک را با کامپیوتر درست می‌کنم و به تدریج با تکرار این فکر و کار ، کم‌کم به این عادت بد دچار می‌شوید.

اجازه ندهید پردازش دیجیتالی مانعی شود که شما را از قوی شدن در تواناییهایتان بازدارد.وقتی می‌توانیداشکالی را در همان موقع عکاسی در چند ثانیه برطرف کنید، تنبلی را کنار بگذارید و کاری نکنید که به جای چند ثانیه چندین ساعت برای اصلاح کار پای کامپیوتر بگذرد.این‌کار شما را از خودتان شاکی می‌کند.

[ در ضمن به یاد داشته باشید؛ یک عکس ناب و بدون روتوش، بهتر از عکس دستکاری شدۀ حاصل اهمال شماست. این را مخاطب حرفه ‌ای می‌فهمد.]

ونکته طلایی:

عادت‌های بد راحت بوجود می‌آیند وسخت از بین می‌روند. اما اگر روی کسب عادتهای خوب کار کنید و از شر عادت‌های بد خلاص شوید؛ مطمئنا خواهید دید که تکنیکهایتان و عکس‌هایی که می‌گیرید بهترو بهتر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار