رتبه دوم اذان خراسان جنوبی :

شرط‌های یک موذن موفق، عشق و صدای خوب است

بیرجند (پانا) - رتبه دوم استان خراسان جنوبی دربخش اذان، صدای خوب را شرط اول یک موذن موفق می‌داند و آشنایی با نغمات عربی در مرحله بعد قرار دارد.

کد مطلب: ۶۹۸۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد

حسین زنگویی متولد1382 ازشهرستان بیرجند دانش آموز پایه ی نهم که هم اکنون درآموزشکاه امام سجاد(ع)مشغول به تحصیل است در سی وپنجمین دوره مسابقات قرآن ،عترت ونماز دانش آموزی خراسان جنوبی موفق به کسب رتبه دوم در رشته اذان شد مصاحبهای خواندنی با این موذن نوجوان ترتیب داده ایم که در ادامه می بینید.

فعالیت های قرآنی شما از چه زمانی شروع شد؟

من از ابتدایی،چون صدای خوبی داشتم، سر صف مدرسه قرآن می خواندم و همچنین در مسجد مکبّر نماز جماعت بودم.

بفرمایید اذان خوب چه مولفه هایی دارد و موذن چه چیزهایی را باید رعایت کند؟

در اذان حرف اول را صدای خوب می زند وقتی که موذن صدای خوب داشت، باید برود و با نغمات قرآنی و الحان عرب آشنایی پیدا کند. دستگاه های موسیقی قرآنی که شامل صبا، نهاوند، عجم، بیات، سه گاه، حجاز و رصت است که موذن باید با آن ها آشنا باشد. پس موذن باید صدای خوش داشته باشد و با نغمات هم آشنا باشد.

از کسانی که اذان های خوبی گفته اند، موذن زاده اردبیلی، آقا شیخ محمد آقاتی که هم به بیات ترک اذان گفته و هم به بیات فارسی، مرحوم صبحدل هم که در بیات عربی استاد بود و آقای سید مرتضی سادات فاطمی و سایر عزیزان دیگر را می توان نام برد.

البته رعایت مسائل تجویدی هم در اذان خیلی تاثیر دارد، ولی حرف اول را صدای خوب می زند.

نکته بعدی این که موذن باید بر اساس آن موسیقی که برای اذان گفتن در نظر دارد، بر همان اساس اوج و فرود را رعایت کند، در یک جا از دو دانگ و در جایی از چهاردانگ و در جایی از شش دانگ صدا استفاده کند و همه اذان باید روی حساب گفته شود. البته موذن باید با اوج شروع کند و الله اکبر را با اوج بگوید. چون مدت اذان نسبت به قرائت قرآن کوتاه تر است، موذن قطعا باید با اوج شروع کند و در این مورد اذان با قرائت قرآن متفاوت است.

در هر صورت برای موذن، شرط اول عشق است و صدای خوب. اگر موذن عاشق باشد ، پیشرفت می کند و در غیر این صورت نمی تواند موذن خوبی باشد.

چه کسانی را در موفقیت خود سهیم می دانید؟

لطف خدا و عنایت اهل بیت و استاد خوبم استاد هادی پناه در این راه همراه من بودند.

مهم ترین رقبای شما در این دوره از مسابقات از چه شهرستان هایی بودند؟

از شهرستان قاین که نفر اول این دوره از مسابقات نیز شد.

آیا در زمینه های دیگر قرآنی هم فعالیت می کنید؟

من در زمینه ی قرائت و مداحی نیز فعالیت دارم.

توصیه شما به خانواده ها برای هدایت فرزندانشان به سمت خواندن قرآن و مسایل دینی چیست؟

خانواده ها تلاش کنند تا فرزندانشان را به یکی از رشته های قرآنی هدایت کنند که خیر دنیا و آخرت در آن است.

توصیه شما به جوانانی که دوست دارند در حوزه قرآن کار کنند، چیست؟

اولا باید پدر و مادر، جوانان را خوب تربیت کنند که اصل تربیت پدر و مادر است. بعد جوانان باید در جلسات قرآن شرکت کنند و استاد دلسوز و خوبی را پیدا کنند که استاد خوب، خیلی موثر است. بعد از آن، کوشش و تلاش خود افراد خیلی تاثیر دارد تا ان شاء الله موفق شوند.

خبرنگارپانا: علی دادگر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار