مدیرکل اسبق آموزش و پرورش یزد:

وفای به عهد از شاخصه های ارزشمند یک مدیر موفق است

احمد شهسواری در مصاحبه ای با هدف انتقال تجارب مدیران موفق پاسخگوی سوالات خبرنگار پانای یزد بود و بیان داشت: یک مدیر موفق باید شجاع، ریسک پذیر، پیگیر، وقت شناس و البته پشتکار زیادی داشته باشد. وفای به عهد نیز از شاخصه های ارزشمند و ویژه یک مدیر موفق است.

کد مطلب: ۶۹۸۲۷۱
لینک کوتاه کپی شد

احمد شهسواری، مدیرکل اسبق آموزش و پرورش یزد یکی از موفق ترین مدیران استان یزد پس از انقلاب اسلامی است که توانسته است در دولت های مختلف بهترین عملکرد را از خود به یادگار بگذارد.

وی در مصاحبه ای با هدف انتقال تجارب مدیران موفق پاسخگوی سوالات خبرنگار پانای یزد بود:

خودتان را معرفی کنید؟

اینجانب احمد شهسواری متولد سال 1334 دارای مدرک لیسانس ریاضی فارغ التحصیل از دانشگاه اصفهان می باشم و به عنوان دبیر ریاضی به استخدام آموزش و پرورش یزد درآمدم. شهریور ماه 1360 به عنوان رئیس آموزش و پرورش شهرستان اردکان منصوب شدم. مدتی رئیس آموزش ضمن خدمت استان بودم و سپس عهده دارمعاونت آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان شدم و در بهمن ماه 1365 سمت سرپرست آموزش و پرورش استان یزد را بعهده گرفتم وتا مرداد سال 1370مدیرکل آموزش و پرورش استان بودم. مشاور فرهنگی و سرمایه گزاری استاندار وقت، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شاهد، موسس شرکت کشت صنعت شاهد در جیرفت، عضوهیئت مدیره شرکت سرمایه گزاری و توسعه استان و دوره دوم مدیریت آموزش و پرورش یزد بخشی از رزومه کاری بنده می باشد.

از سال 1393 که مجموعه ی صندوق ذخیره فرهنگیان در استان ها تشکیل شد به عنوان نماینده این صندوق در استان یزد مشغول بکار شدم وهمزمان در کانون بازنشستگان استان نیز در مجموعه فعالیت های رفاهی و پیگیری مسائل بازنشستگان استان مشغول هستم.

مدیر موفق باید دارای چه شرایطی باشد؟

بنده معتقدم یک مدیر موفق باید شجاع، ریسک پذیر، پیگیر، وقت شناس و البته پشتکار زیادی داشته باشد. وفای به عهد نیز از شاخصه های ارزشمند یک مدیر موفق است.

به نظر شما جایگاه یک معلم و اهمیت به شرایط روحی- رفاهی وی تا چه اندازه می تواند تأثیر گزار باشد و چه اقداماتی در دوره مدیریت شما پیرامون این مهم روی داد؟

پرداختن به حق و حقوق معلمان و تلاش در جهت خوب و مناسب با آن ها از اصول رفتاری مجموعه ما بود و به کرار به صورت مادی و غیرمادی سپاسگزار بخشی از زحمات قشرفرهنگی بودیم.

مسئله ارتباطات نزدیک و روابط انسانی و همکاری با یکدیگر بسیار مهم است. یکی از مشکلات مهمی که فرهنگیان با آن دست و پنجه نرم می کنند ارتباطات است. مدارس و مجموعه هایی که اعضای آن روابط نزدیکی با یکدیگر داشته اند موفق تر عمل می کنند. فرهنگیان قدرشناس ترین افراد جامعه هستند و باید به آنها توجه بیشتری شود. مهمترین عامل در آموزش و پرورش معلم است و او نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند.

احداث زائر سرای فرهنگیان در مشهدمقدس، راه اندازی مجموعه رفاهی و آموزشی فرهنگیان یزد(هتل، استخر، کتابخانه، تالار پذیرایی، سالن کنفرانس، امفی تئاتر، رستوران و...)، تاسیس خانه معلم در سراسر استان، کلینیک تخصصی فرهنگیان و اتمام سایر پروژه های ناتمام آموزش و پرورش از جمله اقداماتی بود که در دو دوره مدیریت توانستیم به بخشی از اهدافمان در زمینه تامین شرایط رفاهی دست یابیم.

نقش مطالعه در افزایش جایگاه فرهنگی و علمی دانش آموزان و معلمان چگونه است و در دوران مدیریت شما اقداماتی پیرامون کتاب و کتاب خوانی صورت گرفت؟

من به کتاب و کتابخوانی علاقه زیادی دارم و همیشه کتاب جایزه می دهم. بسیار اهل مطالعه هستم و مدیران و رؤسا را به مطالعه دعوت می کنم ولی متأسفانه سرانه مطالعه غیردرسی بین معلمان و دانش آموزان ما بسیار پایین است.ما بین دانش آموزان مسابقات کتابخوانی برگزار و برای ایجاد انگیزه جوایزی را به برترین ها اهدا می کردیم. یک بخش سی هزار کتابی در مجموعه فرهنگیان یزد ایجاد کردم و وقتی به نمایشگاه کتاب می رفتیم به همراهان می گفتم هر کتابی که مورد نیاز معلمان و دانش آموزان استان است بخرید ونگران هزینه آن نباشید. برای فرهنگیان نیز به صورت مکرر کلاس های ضمن خدمت در زمینه ارتقا کیفیت آموزش و کارگاه های متعددی در زمینه خلاقیت، مسائل تربیتی و آموزشی برگزار می کردیم ولی متأسفانه امروزه آموزش ضمن خدمت در آموزش و پرورش کمرنگ شده است وسطح آموزش و مطالعه معلمان هم پایین آمده است.

یادمان نرود که معلمان باید از نظر علمی به روز باشند و سرانه مطالعه خود را بالا ببرند.

چه راهکاری برای آموزش و پرورش امروز پیشنهاد می کنید؟

باید دولت بپذیرد که نظام آموزش و پرورش مجموعه یسرمایه گزاری است نه هزینه ای. این مجموعه به تربیت نیروی انسانی می پردازد و فرهنگ ساز است. مشکلات اعتباری، رفاهی و فرهنگی نظام آموزش و پرورش باید مورد توجه مسئولان عالی رتبه نظام قرار گیرد و با ورود نیروهای متخصص و آموزش دیده در این مجموعه بار کمی و کیفی متخصص این نظام آموزشی را تقویت نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار