در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان نوسازی مدارس کشور

وزیر آموزش‌وپرورش: خیران بازوان توانمند آموزش‌وپرورش هستند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش خیران را بازوان توانمند آموز‌ش‌وپرورش دانست که باید از ظرفیت حداکثری آن‌ها استفاده شود.

کد مطلب: ۶۹۸۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سيدمحمد بطحايي در مراسم تكريم و معارفه رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور با بيان اين كه در ميان همه عوامل آموزشي، فضا و تجهيزات از عوامل بسيار مهم و تاثير گذار در فرآيند ياددهي و يادگيري است، اظهار کرد: آثار تربيتي اعم از مثبت و يا منفي كه از فضاي آموزشي به جا مي‌ماند بسيار مهم و ماندگار است بنابراين رنگ به كار رفته در در و دیوار مدارس، نوع مصالح ساختماني و نوع معماري همه در يادگيري دانش آموزان موثر هستند.
كمبود بودجه ابتدا در فضای آموزشی خود را نشان می‌دهد
وي خاطرنشان كرد: كمبود بودجه در آموزش وپرورش در اولين جايي كه خود را نشان مي‌دهد فضاي آموزشي است و بسیاری از طرح های عمرانی به دلیل کمبود اعتبار اجرای آنها متوقف می شود و گاهي اوقات تعجیل در بهره برداري از يك فضاي آموزشي، ممکن است موجب كاهش كيفيت در ساخت و ساز آن شود.
بطحايي از وجود حدود ۳۰ هزار مدرسه خشتي و كانكسي نيازمند بازسازي در کشور خبر داد و افزود: امروزه يكي از فضاهاي امن و ايمن در جامعه ساختمان‌هاي مدارس است واین موضوع را پس از وقوع زلزله در اغلب مناطق آسیب دیده، شاهد هستيم .
احداث 50 درصد مدارس نوساز توسط خیران
وي با تاكيد بر اين كه آموزش و پرورش امروز مديون جامعه خیران است، افزود: در سال‌های اخیر حدود ۵۰ درصد مدارس نوساز توسط خیران احداث شده است و در مجموع يك سوم مدارس سراسر كشور خير ساز است و اين انگيزه در مدرسه سازي، ريشه در فرهنگ ايراني و آموزه هاي ديني دارد.
وزير آموزش و پرورش به عدم توازن و پراكندگي جمعيت درکشور اشاره و خاطرنشان کرد: با هدف محرومیت زدایی مدارسی در برخی مناطق دور افتاده احداث شده که امروزه یا کاملا خالی از دانش آموز است و یا یکی دو تا از آن ها مورد استفاده و بقیه خالی است.
وی ادامه داد: در برخی شهرستان ها مثلا مدرسه نوساز ۶ كلاسه‌اي داريم كه چند سال قبل احداث شده اما امروز هيچ دانش آموزي در آن به تحصیل اشتغال ندارد بنابراین ادامه این روند اتلاف منابع و اعتبارات است.
تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت خیران
بطحايي استفاده بيشتر از ظرفيت خیران را ضروري دانست و افزود: کار خداپسندانه خیران ریشه درآموزه‌های دینی و فرهنگ اصیل ایرانی دارد و بايد قدردان جامعه خیران باشیم و با برنامه‌ريزي‌های دقيق‌تر شرایط استفاده از ظرفيت‌های موجود آن ها را فراهم کنیم، البته یادآوری این نکته ضروری است که گاهی اوقات درجاهايي مدرسه‌اي توسط خيران ساخته مي‌شود كه خيلي ضروري نيست بنابراین اين موضوع بايد توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مديريت شود.
نباید شاهد نبود سرويس بهداشتي در مدارس باشيم
وزيرآموزش و پرورش گفت: مدارسي در سطح كشور داريم كه فاقد سرويس‌هاي بهداشتي است و اين مسئله آثار بدي بر دانش آموزان دارد، بايد برنامه‌ ريزي‌ها به گونه‌اي باشد كه شاهد نبود سرويس بهداشتي در مدارس نباشيم .
وی افزود: سازمان نوسازي؛ توسعه و تجهيز مدارس بايد شرايطي را فراهم كند تا خيرين با بضاعت كم هم بتوانند وارد عرصه ساخت و ساز و تجهيز مدارس شوند و نباید انتظار داشت یک خیر پروژه کاملی را اجرا کند همین که به اندازه وسع وتوانایی اش در این کار خیر مشارکت کند و مشکلی را از مدرسه ای رفع کند كافي است.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس يكي از سازمان هاي قديمي و كارآمد است و با پیشینه ای درخشان نقش تعيين كننده‌اي در نظام تعليم و تربيت بر عهده دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار