درگفت‌و‌گو با پانا

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خبرداد: ثبت 15 طلاق در هر ساعت

تهران (پانا) - به گفته رئیس انجمن مددکاران اجتماعی در هر ساعت از شبانه‌روز 15 طلاق ثبت می‌شود.

کد مطلب: ۶۹۷۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد

سید حسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در کشور اظهار کرد: طبق آماری که ثبت احوال ارائه کرده است در 9 ماهه اول سال جاری تعداد 481 هزار و 809 ازدواج و 133 هزار و 366 مورد طلاق به ثبت رسیده است. در واقع در 9 ماهه اول سال 96 به ازای هر 3.6 ازدواج یک طلاق صورت گرفته است و به عبارت دیگر در هر ساعت 15 طلاق ثبت شده است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به دلایل طلاق افزود: امروز با واقعیتی به نام نحوه انتخاب همسر و معیارهای مورد نظر مواجه هستیم. ساختار خانواده و روابط اجتماعی تغییر کرده است. خانواده کوچک‌تر شده و روابط اجتماعی ضعیف‌تر شده است. شناخت افرادی که زندگی مشترک تشکیل داده‌اند نسبت به یکدیگر کمتر شده است و قبح طلاق نیز از بین رفته است و زوجین دیگر مانند گذشته مشکلات را تحمل نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه انتخاب نامناسب همسر با معیارهای نامناسب می‌تواند دلیلی بر افزایش طلاق باشد، گفت: در گذشته خانواده‌ها از یکدیگر شناخت داشتند و زندگی استحکام بیشتری داشت اما اکنون نحوه انتخاب همسر تغییر کرده است و خروجی آن به نقطه‌‌ای می‌رسد که اکثر زوج‌ها، جدایی را بر ادامه زندگی ترجیح می‌دهند.

موسوی چلک در ادامه با تأکید بر اینکه طلاق دلایل متعددی دارد، افزود: استقلال مالی زوجین می‌تواند عاملی برای طلاق باشد، امروز کسی که طلاق می‌گیرد دیگر آن فشارهای مالی و اجتماعی را نسبت به گذشته ندارد و مسأله طلاق به راحتی پذیرش شده است.طلاق یک جزیره است و عوامل مختلفی دارد که از سیاست گذاری‌ها گرفته تا پایین‌ترین سطح که خدمات پیشگیری است در آن دخیل است. باید دید تا چه اندازه سیاست‌گذاری‌ها در راستای کاهش طلاق و تحکیم بنیاد خانواده است و تا چه میزان در راستای افزایش سواد اجتماعی، ارتقای مهارت زندگی و مقابله با مشکلات بوده است.

وی تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و سیاسی می‌تواند در عرصه اجتماعی نیز تاثیرگذار باشد و نمی‌توان موضوع ازدواج و طلاق را بدون عوامل تعیین کننده در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تجزیه و تحلیل کرد. باید دید تا چه حد توانسته‌ایم مسئولیت اجتماعی، نشاط اجتماعی، سواد اجتماعی و سلامت اجتماعی و روانی را در جامعه نهادینه کنیم. این موارد تعیین کننده‌های اجتماعی هستند که نمی‌توان به آن بی‌توجه بود.علاوه بر این باید دید چقدر پیشگیری محور برنامه‌ریزی‌های ما در راستای تحکیم بنیاد خانواده بوده است و به آن در افزایش موارد طلاق توجه کرد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با اشاره به اعتیاد همسران به عنوان عاملی برای طلاق گفت: طبق آخرین آماری که اعلام شد بیش از 60 تا 65 درصد دادخواست‌ها طلاق به دلیل مواد مخدر بوده است. حال باید دید در این بخش چقدر موفق بوده‌ایم. علاوه بر این خشونت خانگی، نارضایتی از روابط جنسی و سوء ظن نیز از دیگر دلایل طلاق است که به طور خاص بر روی افزایش آمار طلاق تأثیرگذار است.بسیاری از زوجین در روابط زناشویی، سواد کافی ندارند و به همین دلیل نارضایتی از روابط زناشویی معمولا نگران کننده است و می تواند منجر به سوء ظن شود. این‌ موضوعات تابو است و باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان یک مددکار اجتماعی معتقدم اگر زوجین بتوانند روابط جنسی خود را به‌گونه ای تنظیم کنند که رضایت بالا داشته باشند بسیاری از مشکلات آن‌ها حل می‌شود.

این مددکار اجتماعی یادآور شد: همچنین باید دید که چقدر توانسته‌ایم برای ساختن یک خانواده باثبات، شاد، صمیمی، عاطفی مسئولیت پذیر تلاش کنیم و دسترسی زوجین به منابع مشاوره‌ای و خدمات ارزان و به موقع تا چه میزان است.

وی همچنین با اشاره به افزایش میانگین سن طلاق نیز گفت: یکی از دلایلی که این موضوع می‌تواند داشته باشد، بالارفتن میانگین سن ازدواج است که خود به خود می‌تواند سن طلاق را نیز افزایش ‌دهد و هر چقدر سن ازدواج بالاتر ‌رود سن طلاق نیز بالاتر می‌رود. به طور معمول بیشترین طلاق‌ها در فاصله 5 سال اول زندگی صورت می‌گیرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار