سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان:

امروز سواد آموزی باید متحول شود

اصفهان (پانا) - سرپرست اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در کشور 2 میلیون و 600 نفر بیسواد داریم، گفت: تعداد بیسوادان در استان 102 هزار نفر است که امیدواریم با تلاش مستمر روزی جشن بیسوادی را برگزار کنیم.

کد مطلب: ۶۹۷۸۳۵
لینک کوتاه کپی شد

محمدجواد احمدی در مراسم سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی با اشاره به آمار افراد بیسواد در استان اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان 102 هزا نفر بیسواد بین سنین 10 تا 49 سال داریم که باید برای ریشه کن شدن آن تلاش کنیم تا با یاری خدا روزی جشن پایان بیسوادی را بگیریم.

وی با بیان اینکه پیام‌های امام (ره) هم کلیدی برای آینده بود و هم شناخت دقیقی از گذشته ترسیم می‌کرد، افزود: امام (ره) ضرورت مسئله را بر مبنای آیات و روایات و تجربه بشری به خوبی ترسیم ‌کردند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به سخن وزیر آموزش پرورش ادامه داد: به قول وزیر آموزش و پرورش نخستین کلمه آخرین کتاب آسمانی با خواندن آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث سواد و بیسوادی مسئله‌ای جهانی است که سازمان‌های بین‌المللی هم حساب خاص رو ی آن باز کرده‌اند، بیان کرد: سواد یکی از نکات اصلی و اساسی توسعه یافتگی جوامع نیز به حساب می‌آید. وظیفه دینی و سازمانی ما است که بحث مهم سوادآموزی را دنبال کنیم و این لکه سیاه بیسوادی را پاک کنیم.

احمدی با بیان اینکه هیچ سازمانی متخصص‌تر از آموزش و پرورش برای مبارزه با بیسوادی نیست، اظهار داشت: بر اساس گفته کارشناسان قبل اینکه کودک به مدرسه برود او را وادار به خواندن و نوشتن نکنید، دانش آموز وقتی که به مدرسه برود در 3 ماه اول کلمات و جملات را می آموزد و می‌تواند نوابغ و ابتکار خودش را به نمایش بگذارد.

وی با اشاره به اینکه دانش آموز از همان ابتدا تمام وجودش آماده یادگیری است و معلم از این فرصت استفاده می‌کند، گفت: درست است که ما در مقایسه با مقیاس‌های جهانی نتیجه بهتری داریم اما اصلا قانع نیستیم و برای بهتر شدن تلاش می‌کنیم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: اگر وظیفه کارشناسی خود را با استفاده از تجربه جهانی و کسانی که در این راه عمری صرف کرده‌اند درست انجام داده‌بودیم باید شتاب ما و نتیجه‌ای که به دست می‌آمد خیلی بهتر از آن چیزی بود که اکنون وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این سال‌های اخیر کار سواد و سواد آموزی تقریبأ به دست آموزش پرورش افتاده است، تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت که کار به اهلش سپرده شده است، حالا که کار به دست آموزش و پرورش افتاده است باید بدانیم که چگونه حرکت کنیم تا نتیجه مطلوب به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه ما باید راه مبارزه با بیسوادی را عوض کنیم و گرنه آب در هاون کوبیده‌ایم، گفت: امروز سواد آموزی باید متحول شود، مهارت‌های زندگی و ابعاد مختلف زندگی مانند مهارت‌های استفاده از فضای مجازی، ارتباط با یکدیگر، محیط زیست، یادگیری و ادامه برای باهم زیستن و ... این موارد جزو ضرورت‌های بحث سوادآموزی و سواد است و اگر منهای اینها به سواد آموزی نکاه کنیم راه را اشتباه رفته‌ایم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: نخستین قدم در بحث سواد آموزی، نگرش، دانستن، تحلیل و حرکت در مسیر انسداد مسیر بیسوادی است.

وی با بیان اینکه در زمینه مبارزه با بیسوادی وضعیت استان اصفهان خوب است، گفت: باید تلاش شود تا این آمار بیسوادی نیز به حداقل برسد و روزی برسد که جشن پایان بیسوادی را در استان برگزار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار