معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش: ورود طرح شهاب به متوسطه اول در آینده نزدیک

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از ورود طرح شهاب به دوره متوسطه اول خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۷۷۰۵
لینک کوتاه کپی شد

علی زرافشان در دوره آموزشی ناظران فنی و تخصصی جشنواره نوجوان خوارزمی که صبح امروز در تالار آدینه برگزار شد با اشاره به اینکه این روزها جایگاه جداسازی‌ در مجموعه آموزش‌وپرورش و تاسیس مدارس خاص همچنین ضرورت آن مورد توجه است، اظهار کرد: تفاوت‌های فردی دانش آموزان از نظر انواع هوش باید مورد توجه باشد و متناسب با نیاز‌های آن‌ها باید به فراهم کردن زمینه‌های پرورش استعداد بپردازیم.

وی ادامه داد: زمانی تنها هوش‌بهر دانش آموز ملاک عمل بود، ولی اکنون هوش‌های چندگانه مطرح است و باید به سایر توانمندی‌های دانش آموزان توجه شود؛ امروزه هوش‌های چندگانه فضای جدیدی ایجاد کرده و به تدریج بحث فردی سازی آموزش مطرح می‌شود که بر این اساس متناسب با توانمندی‌ها و نیاز‌های یادگیرندگان باید آموزش‌ها شکل گیرد.

معاون آموزش متوسطه به منحنی هوش اشاره کرد و گفت: در 2 سوی منحنی نرمال هوش، دانش آموزان با نیاز‌های ویژه و تیزهوش قرار دارند و در میانه این منحنی هم دانش آموزان عادی و مرزی حضور دارند که در آموزش و پرورش از بیش از ۲۵ سال گذشته برای دانش آموزان مرزی برنامه آموزشی خاصی طراحی می‌شود همچنین بسته راهنمای آموزش معلمان در دهه هفتاد در شورای عالی آموزش و پرورش برای دانش آموزان دارای اختلال در دیکته در نظر گرفته شد.

زرافشان تصریح کرد: اکنون توجه به استعداد‌ها مطرح است و آموزش و پرورش باید بستری فراهم کند تا انواع هوش‌ها زمینه رشد و بروز پیدا کند؛ در مصوبه بنیاد نخبگان هم عرصه‌های مختلف هوش مطرح است. آیین نامه استعداد‌های برتر نیز استعداد‌ها در عرصه‌های مختلف را مورد توجه قرار می‌دهد.

ورود طرح شهاب به متوسطه اول

وی افزود: طرح شهاب برای شناسایی استعدادها در دانش آموزان ابتدایی است که به زودی این طرح به دنبال شناسایی استعداد‌های برتر در متوسطه اول اجرا خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: باید دانش آموزان با ویژگی‌های متفاوتی که دارند طوری تربیت شوند تا در آینده امکان در کنار هم زندگی کردن را داشته باشند. لازمه تحقق این امر به دوران کودکی برمی گردد و در این سن افراد باید باهم زیستن را آموخته و تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسند.

زرافشان اظهار کرد: دنیا به سمت آموزش و پرورش فراگیر پیش می‌رود یعنی فضایی که همه دانش آموزان با همه نوع استعداد در آن حضور دارند تا بتوانند تفاوت‌های یکدیگر را به رسمیت بشناسند.

وی تصریح کرد: در آموزش و پرورش استثنایی حدود بیست سال قبل آئین نامه آموزش فراگیر ارسال شد و اکنون ۷۰۰ هزار دانش آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی درس می‌خوانند، اما برای دانش آموزان با هوش‌بهر بالا فعلا فقط جداسازی را انجام می‌دهیم.

وجود روش‌هایی برای پاسخگویی به استعداد مختلف دانش آموزان

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: در برخی کشور‌های اروپایی ۱۷ نوع فعالیت برای غنی سازی و پاسخگویی به نیاز‌های ویژه دانش آموزان با استعداد برتر در درون و برون مدرسه برنامه ریزی شده است تا در کنار سایر دانش آموزان، استعداد‌های آن‌ها به طور ویژه پرورش یابد.

زرافشان ادامه داد: روش‌های شتاب دهی به عملکرد دانش آموزان شامل ورود زود هنگام، کلاس‌های جهشی، شرکت کردن در کلاس‌های بالاتر، تسریع در آموزش مطالب درسی به دانش آموزان و کارگاه‌های آموزشی وجود دارد که در ایران روش پایه بالاتر نه تنها در مدارس بلکه در دانشگاه ها هم وجود ندارد.

زرافشان تصریح کرد: فعالیت‌های برون مدرسه‌ای همچون مسابقات، جشنواره، نمایشگاه، تاسیس پژوهش سرا‌ها و اجرای نمایش‌های هنری از جمله اقداماتی است که برای شناسایی استعداد‌ها دانش آموزان مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: جداسازی دانش آموزان و استفاده از مدارس خاص در مرحله آخر فعالیت‌ها و چنانچه بین فعالیت‌های برون مدرسه‌ای و درون مدرسه‌ای توجه بیشتری شود به شناسایی استعداد‌های برتر دانش آموزان کمک می‌ کند همچنین آیین نامه استعداد‌های برتر هم به بهترین شکل اجرا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار