کارشناس مسئول نهضت سواد آموزی شهر قدس گفت :

مهاجر پذیر بودن مانعی بر سر راه ریشه کنی بی سوادی در شهرقدس

شهرقدس (پانا) - کارشناس مسئول نهضت سواد آموزی شهر قدس گفت: هدف از تشکیل نهضت سواد آموزی ایجاد فرصتی دوباره برای باز ماندگان از تحصیل و برخورداری جامعه از حداقل سواد و ارتقاء سطح مهارت های زندگی است.

کد مطلب: ۶۹۷۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران: اسداله شمسیان کارشناس مسئول نهضت سواد آموزی شهرستان قدس در گفت و گو با خبرنگار پانا به مناسبت هفته نهضت سواد آموزی اظهار داشت:هدف ازتشکیل نهضت سوادآموزی ایجادفرصتی دوباره برای بازماندگان ازتحصیل و برخورداری جامعه از حداقل سواد وارتقاء سطح مهارتهای زندگی وآمادگی برخورداری ازمواهب خوب زیستن است.
شمسیان گفت: جهت وصول به این اهداف درحال حاضر سه دوره طرح ریزی واجرا می شود دوره سوادآموزی، تحکیم سوادو دوره انتقال که هردوره از دوره های سه گانه افراد خاصی را دربرگرفته وتحت پوشش قرار می دهد .
وی افزود: دردوره سواد آموزی افرادی که دارای مدرک تحصیلی کمترازسوم ابتدایی و یا دوره مقدماتی نهضت قدیم را سپری کرده ویا مطلقا بی سواد می باشند تحت پوشش قرارگرفته وپس از طی یک دوره ۴۰۰ساعته آموزشی موفق به طی این دوره شده وگواهینامه قبولی برابرباقبولی سوم ابتدایی دریافت می نمایند .
وی در ارتباط با روش های برگزاری دوره ها گفت:روش خودآموز :دراین روش سوادآموزیکی ازبستگان ومحارم خودرابه عنوان پشتیبان آموزشی معرفی وثبت نموده ودرمنزل باحمایت پشتیبان خود کتابهای این دوره رامرور ودرآزمون پایانی شرکت می نماید وبه شرط قبولی دراین دوره مبلغ ٧٢۰۰۰۰تومان به عنوان پاداش سوادآموزی دریافت می نماید.
روش فردبه فرد : دراین روش یک آموزش دهنده به یک سوادآموز آموزش داده وپس ازطی دوره وبه شرط قبولی مبلغ حدودا١٣۰۰۰۰تومان پاداش سوادآموزی دریافت ومبلغ ٧۴۰۰۰۰تومان به آموزش دهنده ایشان پرداخت می گردد.
روش گروهی دراین روش تعدادسوادآموزان بیش ازیکی وکمتراز ده نفر قرارگرفته وپرداختها نیز همانند روش قبل وبه تعدادقبول شدگان پرداخت می گردد در روش کلاسی تعداد سوادآموزان بیش ازده نفرو تاسقف بیست وپنج نفر می باشند روش پرداخت نیزبه شرح روشهای قبل می باشد دوره تحکیم واستمرارسواد : همانگونه که ازاسم آن پیداست دوره تحکیم واستمرارسواد می باشد دراین دوره افرادی که دارای مدرک دوره سوادآموزی ویاتکمیلی نهضت قدیم ویا قبولی پایه سوم وچهارم ابتدایی می باشند امابنابه دلایلی حاضربه ادامه تحصیل نبوده وازطرفی خواهان تحکیم واستمرارسواد وپرهیزازبازگشت به بی سوادی داشته باشند دراین دوره ثبت نام می گردند . ساعت آموزشی این دوره برابربا٧۰ساعت آموزش حضوری می باشد دوره انتقال این دوره سوادآموز را ازدوره ابتدایی به دوره متوسطه انتقال داده وعلت نام گزاری آن نیز به همین دلیل می باشد . این دوره افرادی راکه دارای مدرک قبولی سوادآموزی ویاسوم ابتدایی وچهارم ودوره تکمیلی ویا حتی قبولی پایه پنجم سالهای پس ازسال٩٢به بعد باشدراتحت پوشش قرارمی دهد لازم به ذکراست شرط ثبت نام سواد آموز درهریک از دورهای سه گانه دارابودن حداقل ١۰وحداکثر۴٩سال تمام می باشد.
وی افزود: جهت تشویق به مشارکت جامعه وحضور درکلاسهای سوادآموزی بسته های تشویقی درنظرگرفته شده است و نیز برنامه های اردویی ، معافیت از پرداخت هزینه های کلاسهای جبرانی وتقویتی فرزندان آنهادرمدارس و تشویق وتجلیل درمراسمات مختلف را می توان از برنامه های تشویقی برشمرد.
وی درادامه چالشهای موجوداین حوزه را چنین عنوان کرد: ١_نقص درارائه آماروارقام وعدم شناسایی افرادجامعه ودرنتیجه عدم تفوق درتحت پوشش قراردادن ایشان ازیک سو وارائه اطلاعات غیرواقع وناصحیح ازطرف شهروندان درپایگاههای مختلف اطلاع رسانی همچون سرشماری ها وهدفمندی یارانه ها و اسناد اطلاعات مربوط به سطح سواداولیاء به علت عدم آگاهی شهروندان ازتعریف دقیق باسوادی وبی سوادی ٣_ افزایش سن وکاهش رغبت وعلاقعه مندی این عزیزان به مشارکت درطرحهای سوادآموزی ۴_ممانعت ازحضور سوادآموزان خانم درکلاس های سوادآموزی توسط همسران آنها ۵_وجود نقشها ووظایف متعدد همچون تآمین مایحتاج ومعیشت خانواده درآقایان وتربیت فرزندان وخانه داری و... ۶-کاهش انگیزه آموزش دهندگان به علت ابهام دروضعیت استخدامی وبیمه ای آنها ودرنتیجه کاهش سطح توانمندی وبهره وری این نیروها ـ٧_مهاجرت پذیری این شهرستان و درنتیجه افزایش روز افزون بی سوادان مهاجر ، مهاجرت بی رویه به این شهرستان یکی ازجدی ترین موانع برسرراه ریشه کنی بی سوادی وافزایش روبه تزایدآن درشهرستان می باشد .
کارشناس مسئول سوادآموزی همچنین افزود: فرایند فعالیتهای سوادآموزی درهمه سطوح و مراحل اعم ازپالایش وشناسایی جامعه وجذب وثبت نام وهمچنین حفظ ونگهداشت وآموزش وبرگزاری آزمونها کاری بس سخت وطاقت فرسا است ازاین رومبارزه بابی سوادی وریشه کنی آن درسطوح ملی واستانی وحتی شهرستانی نیازمند عزم واراده ملی وهمگانی بوده وحمایت همه دستگاهها وارگانهای دولتی وغیردولتی وآحادملت رامی طلبد دراین راستا شورای پشتیبانی سوادآموزی متشکل از امام جمعه، فرماندار، مدیریت آموزش و پرورش ومدیران وروسای ادارات ودستگاههایی چون مدیریت جهاد کشاورزی ،اداره کار وتامین اجتماعی ، رئیس شبکه بهداشت ،رئیس کمیته امداد ، رئیس شورای شهر، شهردارشهرستان ، رئیس ثبت احوال ، بهزیستی و ....درشهرستان تشکیل وجلساتی را جهت پیگیری وپشتیبانی از سوادآموزی بر گزار می نمایند.
وی درپایان ضمن تبریک فرارسیدن هفته سوادآموزی به همه مسئولین سوادآموزی وفعالین این عرصه مقدس سوادآموزان وآموزش دهندگان این بخش ازخداوند منان عزت وسربلندی وموفقیت راطالب وخواستارگردید .
/خبر نگار: حدیث سهیلی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار