حذف کنکور بدون اجرای عدالت آموزشی دانش‌آموزان را از چاله به چاه می‌اندازد

معاون آموزش متوسطه شهر تهران با تاکید براینکه اجرای عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور پیش شرط حذف کنکور است، بیان کرد: بدون اجرای این امر حذف کنکور دانش‌آموزان را از چاله به چاه می‌اندازد.

کد مطلب: ۶۹۶۹۱۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا شهر تهران، ابراهیم رفیعی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفت‌: : برخی منتقدان بر این باور هستند که برگزاری امتحان نهایی برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه معیار مناسبی برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه و مراکز علمی است. امتحان نهایی می‌تواند معیار مناسبی برای ارزشیابی سطح آموزش دانش‌آموزان باشد اما این یک هدف است و نباید به یک ابزار برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه تبدیل شود.

وی افزود: زمانی می‌توان برگزاری امتحان نهایی را معیار قرار داد که عدالت آموزشی در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها برابر باشد برای مثال زمانیکه ظرفیت دانشگاه‌ها، سطح تحصیلات معلمان، امکانات آموزشی و ... در تمامی استان‌ها برابر باشد می‌توان به صورت عادلانه میان سطح سواد دانش‌آموزان قضاوت کرد، اما این در حالی است که در حال حاضر این مسائل به خوبی در تمام استان‌ها اجرا نمی‌شود.

رفیعی تصریح کرد: برای مثال آیا می‌توان دانش‌آموزان ساکن تهران را با دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان در یک معیار مورد سنجش قرار داد؟، طبعا چنین معیاری اجحاف و ظلم در حق دانش‌آموزان مناطق محروم است. بنابراین مسئولان و منتقدان باید ابتدا در خصوص زیرساخت‌ها اظهار نظر کنند و زمانیکه عدالت اجرا شد، برگزاری امتحان نهایی برای دوره دوم متوسطه را پیشنهاد کنند تا در صورت اخذ رای در مجلس شورای اسلامی توسط وزارت آموزش‌و‌پرورش بدون دغدغه برگزار شود.

معاون آموزش متوسطه شهر تهران با تاکید براینکه حذف کنکور بدون فراهم‌سازی زیرساخت‌ها امری بدون نتیجه خواهد بود، یادآور شد: زمانیکه عدالت آموزشی در تمام کشور اجرا نشود حذف کنکور با مشکل مواجه خواهد شد و دانش‌آموزان از چاله به چاه می‌افتند.

وی یادآور شد: حذف یک شبه کنکور بدون اجرای عدالت آموزشی منجر می‌شود تا مسئولان برای جبران کاستی‌ها، سهمیه‌ای را برای ورود دانشگاه‌ها در برخی استان‌ها اعمال کنند که این امر نیز خلاف فضای رقابتی است و با اهداف حذف کنکور مغایر خواهد بود.

رفیعی عنوان کرد: متاسفانه برخی صرفا اعلام می‌کنند که امتحان نهایی باید برای دوره دوم متوسطه برگزار شود تا کنکور حذف شود و در این میان وزارت آموزش‌و‌پرورش را مقصر می‌دانند و عملکرد این وزارتخانه را مورد نقد قرار می‌دهند، این در حالی است که طرح سوال هماهنگ و کشوری امری سخت برای این وزارتخانه نیست و اگر در قانون مصوب شود اجرای آن مشکلی نخواهد داشت. هم‌چنین باید به خاطر داشت علاوه بر وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت علوم نیز در برگزاری کنکور نقش دارد بنابراین تنها یک وزارتخانه یا وزیر مسئول این امر نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار