معرفی برگزیدگان پنجمین جشنواره نوشتار سینمایی

​شبی که سینماگران، منتقدان را ستودند

تهران (پانا) - جشنواره نوشتار سینمایی با معرفی برگزیدگان و گلایه های اهالی نقد به وضعیت مطبوعات در شرایط کنونی و کنایه به ده‌نمکی و مرور پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی برگزیدگان خود را شناخت.

کد مطلب: ۶۹۶۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

در اختتامیه پنجمین جشنواره نوشتار سینمایی که امشب-دوشنبه ۴ دی- در هتل انقلاب برگزار شد، اصغر نعیمی دبیر جشنواره بیان کرد: امیدوارم دامن مطبوعات سینمایی و خبرنگاران از هرگونه اتهام پاک باشد، اما در غیاب حمایت های درست این امید دور از دسترس است.
وی با اشاره به ۳۰۰ اثر رسیده به جشنواره ابراز امیدواری کرد نویسندگان نسل جدید رسانه را معتبر سازند.
در ادامه جواد طوسی رییس انجمن منتقدان و نویسندگان گفت: در آستانه برگزاری مجمع عمومی آتی انجمن هستیم و این گردهمایی را به فال نیک می گیرم. جشنواره نوشتار سینمایی نسبت بیشتری با اهداف انجمن منتقدان دارد.
وی افزود: رقم زدن مسیر بعدی این رویداد می تواند در تکثرگرایی عنان گسیخته مطبوعات و رسانه نقش موثری داشته باشد. تلاشمان این بوده تا در جشنواره پنجم هیات داوری نوشتار سینمایی از تجربه و توانمندی لازم برخوردار باشند تا انتخاب ها حرفه ای تر شوند. در جامعه ای که در معرض پیش لرزه و پس لرزه لست آرامش را برای همه آرزو دارم و امیدوارم که این آرامش، آرامش قبل از طوفان نباشد.
مژده لواسانی که اجرای این مراسم را برعهده داشت از هیات داوران دعوت کرد تا برای اهدای جوایز به روی سن رفته و سعید قطبی زاده به نمایندگی از آن ها بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.
در ادامه علیرضا رئیسیان با بیان این که چه خوب که یادداشت، گزارش یا مطلبی درباره بهترین اثر تلویزیونی توسط هیات داوران انتخاب نشده است، افزود: اساسا بهترین در تلویزیون نداریم چون برنامه های تلویزیونی درپیت هستند!
در بخش بهترین برنامه نقد تلویزیونی حمیدرضا مدقق برای برنامه «شهر فرنگ» از شبکه خبر جایزه را دریافت کرد.
مدقق در سخنانی بیان کرد: من در این برنامه میزبان نگاه های مختلف بودم و امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.
در ادامه مراسم بزرگداشت عبدالله تربیت مترجم سینما با حضور جواد طوسی و هوشنگ گلمکانی برگزار شد.
تربیت بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: خوشحالم انجمن بعد از سال ها به خاطر آورد که نامی از ما ببرد.
هیات داوران در بخش بهترین سرمقاله هیچ اثری را شایسته تقدیر ندانستند.محمود گبرلو جایزه رتبه سوم گزارش سینمایی را به مهرداد فراهانی اهدا کرد. غلامرضا موسوی جایزه دوم این بخش را به زهرا عزیزمحمدی برای گزارش از پشت صحنه انیمیشن «آخرین داستان» اهدا کرد.بهمن فرمان آرا جایزه اول بهترین گزارش سینمایی را به مینا اکبری برای گزارش تحلیلی «چگونه کلمه مرحوم به نام عباس کیارستمی اضافه شد؟» اهدا کرد.
فرمان آرا گفت: امشب آمدم تا به رییس نظام پزشکی که می گفت سینماگران در ماجرای پرونده کیارستمی از کاه کوه ساختند بگویم شما از کوه ما یک کاه ساختید. ما سعدی سینمایمان را از دست دادیم.
اکبری نیز درباره این گزارش گفت: این گزارش سخت ترین گزارشی بود که نوشتم و اولین گزارشی بود که آرزو داشتم یک نفر به آن پاسخ دهد. دوست داشتم یکی بگوید که کیارستمی در طی ۲۷ روز که برای یک جراحی ساده به بیمارستان رفت، در ۷۶ سالگی ۴ بار مورد عمل جراحی قرار نگرفته است!
حبیب رضایی و مسعود نجفی جایزه دوم بهترین ترجمه سینمایی را به بابک کریمی و سعیده طاهری اهدا کردند.
حبیب اسماعیلی و آذر معماریان جایزه اول این بخش ‌را به ارغوان اشتری اهدا کردند. اسماعیلی که جایزه را به خواهرزاده خود اهدا می کرد، خودساختگی اشتری را مورد تحسین قرار داد. در بخش بهترین مقاله تحلیلی، سروش صحت و جعفر گودرزی جایزه سوم این بخش را به نیوشا صدر اهدا کردند.
جایزه دوم این بخش توسط کامبوزیا پرتوی و عباس یاری به امیرحسین سیادت اهدا شد. همچنین تندیس این بخش توسط محمدعلی سجادی، سیدضیا هاشمی و احمد کامیابی به شاپور شهبازی اهدا شد.
در ادامه مراسم بزرگداشت مسعود مهرابی برگزار شد. در این بخش آیدین آغداشلو و کیومرث پوراحمد روی صحنه آمدند.
پوراحمد درباره مهرابی گفت: علیرغم این که گفته می شود مسعود آدم تلخی است باید بگویم اصلا این طور نیست.
اصغر نعیمی نیز بیان کرد: مهرابی نحوه زیست روشنفکرانه و هنرمندانه را به من یاد داد.
مهرابی نیز عنوان کرد: برای عرصه نقد آرزوی سلامتی می کنم. زیرا سرمایه های مشکوکی دارد وارد سینما می شود که منتقدان خود را هم دارد می سازد اما در این میان باید به این فکر کرد که چه کنیم.
در ادامه مراسم سیروس الوند و فرزاد خوشبخت جایزه تندیس گفتگوی سینمایی را به نیما حسنی نسب برای گفتگو با مسعود ده نمکی اهدا کردند.
الوند گفت: این جایزه نشان می دهد می توان با ده نمکی مصاحبه کرد و جایزه گرفت! و نیما حسنی نسب گلایه های خود را نسبت به وضع مطبوعات مطرح کرد و گفت: یک گفت‌وگو کننده می تواند منتقد خوبی هم باشد اما یک منتقد خوب الزاما یک گفتوگو کننده خوب نیست.
جایزه دوم بهترین نقد سینمایی توسط مهران احمدی و سعید قطبی زاده به پوریا ذوالفقاری برای نقد فیلم فروشنده اهدا شد.
تندیس بهترین نقد سینمایی به یاشار نورایی برای نقد فیلم آرایش غلیظ اهدا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار