در نشست خبری نمایش «خشم و هیاهو» عنوان شد؛

تئاتر را به حال خود رها کرده اند

تهران (پانا) - مهرداد رایانی مخصوص نویسنده و کارگردان نمایش «خشم و هیاهو» که اجرای آن از فردا شب در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می شود، در نشست خبری این نمایش از عملکرد دولت در نحوه راه اندازی تئاتر خصوصی انتقاد کرد.

کد مطلب: ۶۹۵۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا؛ نشست خبری نمایش «خشم و هیاهو» با حضور مهرداد رایانی مخصوص نویسنده و کارگردان، هانیه توسلی، امیرحسین رستمی و علی سرابی در پردیس تئاتر شهرزاد برگزار شد.
در ابتدای جلسه میثم محمدی روابط عمومی این نمایش با اشاره به این که «خشم و هیاهو» ۱۷ سال پیش در هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اجرا رفته است، گفت: این نمایش همچنین پیش از این در دو کشور انگلیس و ایتالیا اجرا شده و فردا ساعت ۱۸ در تئاتر شهرزاد اجرای جدید آن با بازیگران جدید آغاز می شود.
رایانی مخصوص نیز گفت: من با مطبوعاتی ها احساس نزدیکی می کنم. شکل گرفتن این کار مدیون عزیزانی است که باید از آن ها تشکر کنم.
وی در پاسخ به این که چه چیزی او ترغیب به اجرای دوباره این اثر بعد از 17 سال کرد، افزود: در این سال ها اگرچه به نمایشنامه نویسی همیشه مشغول بوده ام، اما بعد از سال ۲۰۱۳ و کارگردانی نمایش «آدم آدم است» این دومین بار است که مدیریت را رها می کنم تا به کارگردانی بپردازم. اپیزود یک این اثر نوشته بیژن پورغلام بود که با کست های مختلف اجرا شد و در نهایت به خشم و هیاهوی سه اپیزودی رسید. حرف این نمایش به روز است و درد اجتماعی موجود در آن، کار را برای مخاطب قابل ارتباط می کند. ضمن این که از زمان اجرای قبلی خشم و هیاهو فاصله گرفته ایم و 17 سال پیش که در تالار سایه اجرا رفت، نهایتا ۴ هزار نفر مخاطب آن بودند و اجرای دوباره آن مخاطبان جدیدی را جذب می کند.
هانیه توسلی نیز درباره علت حضورش در این نمایش بیان کرد: زمانی که دانشجو بودم در سال ۷۸ «خشم و هیاهو» را دیدم و کار را بسیار دوست داشتم. این نمایش، کار اکتیوی است و بازیگر را روی صحنه منفعل نمی گذارد. اجرای دوباره این اثر بعد از مدت ها برای من هیجان انگیز است.
وی ادامه داد: از طرفی قبلا با دو بازیگر مرد نمایش که امیرحسین رستمی و علی سرابی هستند، کار کرده ایم و با هم تعامل خوبی داریم. «خشم و هیاهو» یک تئاتر کاملا رئال نیست و در عین حال برش ها و لحظاتی از مشکلات آدم ها را در جامعه دارد. هریک از بازیگران در این نمایش هشت نقش بازی می کنند.
امیرحسین رستمی نیز درباره علت حضورش در این نمایش توضیح داد: تابستان در نمایشی به کارگردانی آقای کوشک جلالی و بعد از آن در «شوایک» حمید رضا نعیمی حضور داشتم و تصمیم داشتم تا پایان سال تئاتر دیگری بازی نکنم اما اواسط اجرای شوایک چند نمایش پیشنهاد داده شد که خشم و هیاهو از بقیه برایم جذاب تر بود.
رایانی مخصوص در ادامه درباره سپردن نقشی که 17 سال پیش خود ایفا کرده است، به هانیه توسلی توضیح داد: از انتقادات به من آن زمان این بود که چرا نمایش هایت مردانه است؟! زیرا بعدها هم ترکیب سه بازیگر مرد در چند نمایش دیگرم نیز تکرار شدند.
وی افزود: تصمیم گرفتم در این نمایش ترکیب را تغییر دهم و حالا وقتی از بیرون نگاه می کنم، کار چند صدایی تر شده است. بازیگران خشم و هیاهو تجربه های متفاوتی در بازیگری مدیوم های مختلف داشته اند و برایم ارتباط روحی و غیر خط کشی شده و دوستانه در کار مهم است. با علی سرابی قبلا دو همکاری داشتم اما این اولین بار است که با هانیه توسلی و امیرحسین رستمی همکاری می کنم که امیدوارم تداوم داشته باشد.
این نویسنده و کارگردان درباره ملزومات تئاتر خصوصی و استفاده از چهره ها در نمایش جدیدش گفت: این ملزومات قطعا در انتخاب بازیگران «خشم و هیاهو» تاثیر داشته است. پردیس شهرزاد 30 درصد فروش را از گروه می گیرد و پنج درصد هم سهم تیوال است. این درصدها ایجاب می کنند که از بازیگرانی کمک بگیریم که فروش را تا حد زیادی تامین می کنند. اگرچه من بیشتر یک تئاتری هستم و وجهه تئاتری بازیگران برایم مهم است.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در راه اندازی تئاتر خصوصی عنوان کرد: دولت در بخش تئاتر خصوصی عملکرد بدی داشته است. من اولین سمینار این موضوع را برگزار کردم و موافق آن هستم. اما قرار نبوده دولت تئاتر را به حال خودش رها کند. دولت تنها در حد صدور مجوز اجراها برای تئاتر ظاهر شده است. در حالی که باید کمک مادی کند تا تئاتر، از سطح سلیقه عوام، خود را حفظ کند. در این شرایط بعضی از تئاترها مجبور به این حضور بازیگران چهره هستند.
علی سرابی نیز درباره نام نمایش که وام گیری از کتاب «خشم و هیاهو» ویلیام فاکنر را تداعی می کند، گفت: من در ابتدا پیشنهاد دادم که نام کار تغییر کند اما بعد به این نتیجه رسیدیم که اتفاقا به دلیل این که اجرای قبلی «خشم و هیاهو» برای مخاطبان تئاتر آشناست، نیازی به این تغییر نیست.
وی درباره علت حضورش در این نمایش نیز بیان کرد: همزمانی اجرای این نمایش با آنسوی آینه که خودم کارگردانی می کنم تصادفی است. آقای رایانی با من تماس گرفتند و آن زمان سر کار بودم. تا این که با هانیه توسلی صحبت کردم و از من خواست که حتما در نمایش حضور یابم. به آقای رایانی دوباره زنگ زدم و خواستم که اگر کست را نبسته اند، من هم جزو بازیگران باشم. این ششمین نمایشنامه از ایشان است که من آن را بازی می کنم و اولین نمایشنامه ای برای من که خودشان هم کارگردانی اش را برعهده دارند.
رایانی مخصوص نیز گفت که تعمدا از بعضی نام های آشنا بدون شباهت محتوایی و متنی در کارهایش استفاده می کند.
وی با اشاره به تبدیل شدن تئاتر به یک صنعت و اشتغال آفرینی در این حوزه بیان کرد: در دهه 60 تنها دو نمایش هر شب روی صحنه می رفت و همه کارها را از جمله تبلیغات نمایش خودمان انجام می دادیم. تئاتر تهیه کننده نداشت. اما اکنون هر شب 100 تئاتر در سالن های نمایش روی صحنه می رود و اشتغال آفرینی ایجاد شده و تئاتر را به یک صنعت تبدیل می کند.
رستمی نیز با بیان این که در سایر کشورها بلیط نمایش بسیار گران است، گفت: بلیط تئاتر در ایران خیلی ارزان است. اما در همه جای دنیا بلیط نمایش و مسویقی گران تر از سینماست و مردم شاید بیش از 10 تا 15 نمایش در یکسال به دلیل هینه بالای آن نتوانند ببینند.
سرابی نیز در این باره گفت: به نظرم تخفیف گذاشتن در سایت تیوال آن را به یک جمعه بازار تبدیل کرده است که شان تئاتر را حفظ نمی کند. برای نمایش «آنسوی آینه» ما حدود 85 میلیون تومان بدون احتساب دستمزد عوامل هزینه کرده ایم و چرا باید آن را با تخفیف ارائه کنیم؟! من ترجیح می دهم 10 تماشاگر بدون تخفیف داشته باشم و ارزش کارم حفظ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار