انتقاد کواکبیان از تلاش برای افزایش اختیارات رئیس مجلس

تهران (پانا) – نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور خود با انتقاد از قدرت گرفتن رئیس مجلس این سوال را مطرح کرد که چرا رییس مجلس به جای اینکه خودش را سخنگوی مجلس بداند همه کاره مجلس می‌داند؟

کد مطلب: ۶۹۴۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

مصطفی کواکبیان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با مورد خطاب قرار دادن سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه، گفت: «اول از خودمان یعنی مجلس شورای اسلامی شروع می‌کنم، حدود ۱۹ ماه از وقت مجلس دهم گذشت، باید محاسبه کنیم تا چه میزان توانسته‌ایم مشکلات انباشت شده بر دوش مردم را برداریم. به خودم می‌گویم از فقر و فلاکت تا انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی همچون کودکان کار، زنان بدسرپرست، کارتن‌خواب‌ها و ... گرفته تا ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه فارغ‌التحصیلان. آیا ما نمایندگان صرفا باید دولت را مقصر بدانیم؟»

وی افزود: «یادتان است هنگام تنظیم برنامه ششم گفتند چندصد هزار میلیارد تومان بر دوش دولت می‌گذاریم، لایحه ۳۴ ماده‌ای را به ۱۴۴ ماده تبدیل می‌کنیم، حاصل آن چه شد؟ جز اینکه بودجه ۹۷ تقدیم مجلس شده و ارتباطی با برنامه ششم ندارد.»

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین بیان کرد: «رییس مجلس ما هم موضوع را به شوخی، خنده و تمسخر می‌گیرد، راستی چرا رییس مجلس به جای اینکه خودش را سخنگوی مجلس بداند همه کاره مجلس می‌داند؟»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: «شفافیت مالی برای شما نمایندگان یک اصل اساسی است، آیا بهتر نیست این شفافیت از مجلس شروع شود؟ بنده به عنوان رییس شورای اجرایی بین‌المجالس جهانی بارها تقاضای یک اتاق معمولی کردم، می‌گویند نداریم. حتی تقاضای ارائه گزارش مجالس قبلی از فعالیت‌های IPU داشته‌ام اجازه نمی‌دهند. آن وقت شما می‌خواهید در اصلاح مواد آیین‌نامه باز هم به قدرت رییس مجلس اضافه کنید، اشکالی ندارد.»

کواکبیان ادامه داد: «توجه کنید فقط یک سال برای پاسخگویی به ملت نداریم. قرار بود مجلس را خانه تکانی کنیم، نکند که ملت ما را خانه تکانی کند.»

این نماینده مجلس در بخش دیگری از نطق خود با مورد خطاب قرار دادن قوه قضاییه، گفت: «آقای رییس قوه قضاییه آیا به تازگی متوجه شده‌اید که رییس دولت سابق و چهار وزیر وی در پرونده بابک زنجانی نقش داشته‌اند، بارها در مجلس هشتم و این مجلس در مورد تخلفات عدیده آن دولت به شما تذکر دادیم، چرا اقدام نکردید؟ احتمالا پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه زیاد بوده و شما فرصت نداشتید.»

وی اظهار کرد: «در ژاپن ۱۲۰ میلیونی فقط ۶۰۰ هزار پرونده ورودی سالانه وجود دارد اما ما با جمعیت ۸۰ میلیونی چرا باید در سال ۱۰ میلیون پرونده ورودی به دستگاه قضا داشته باشیم؟ در این مدت چند سال چه کرده‌ایم، ممکن است بگویید خلاء قانونی وجود دارد، بسم الله، چند لایحه به مجلس آورده‌اید که تاکنون تصویب نشده است؟»

کواکبیان همچنین با مورد خطاب قرار دادن رییس‌جمهور، اظهار کرد: «آقای رییس‌جمهور آیا در فضای مجازی هستید که امروز چه ناسزاهایی به ما اصلاح‌طلبان بابت حمایت از شما سر داده می‌شود. چرا به وعده‌هایی که به مردم داده‌اید عمل نمی‌کنید؟ اگر اصولگرایانی به اصطلاح نمی‌گذارند چرا به مردم گزارش نمی‌دهید؟»

نماینده مردم تهران در مجلس ابراز عقیده کرد: «البته بنده از اول هم این دولت را اصلاح‌طلب نمی‌دانستم و خود این دولت هم خودش را اصلاح‌طلب نمی‌دانست و احتمالا به خاطر همین مشکلاتی که برایش پیش می‌آید نمی‌خواهد اصلاح‌طلب باشد اما بحث ما این است که مردم به خاطر ما اصلاح‌طلبان به شما آقای روحانی رای دادند، هیچ حزب اصولگرایی در این کشور به روحانی رای نداد، دوستان ما در جمنا جمع شده بودند.»

وی افزود: «آقای رییس‌جمهور شما هم فرصت چندانی ندارید، چشم بجنبانید این چهار سال هم تمام می‌شود، بیایید صادقانه مشکلات را بگویید. فقر مردم را ببینید، وقتی در بودجه می‌گویید بنزین گران شود، عوارض اضافه و یا یارانه قطع شود شاید ما هم در بحث‌های کارشناسی به این حرف‌ها برسیم اما چقدر درآمد مردم بالا رفته است، آیا مردم فقیرتر نشده‌اند؟»

کواکبیان در پایان خطاب به روحانی، گفت: یک مقدار برای تهران وقت بگذارید، شورای ساماندهی امور پایتخت را تشکیل دهید.

یادآوری مطهری درباره اصولگرایان حامی روحانی

گفتنی است، علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، پس از اتمام نطق میان دستور کواکبیان، در واکنش به اظهارات وی یادآور شد: «در جریان هستید که هنگام انتخابات ستاد اصولگرایان حامی آقای روحانی هم تشکیل شده بود و بالاخره خیلی از اصولگرایان هم به ایشان رای داده بودند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار