یک توصیه

ساده‌‌نویسی؛ امتیازِ خبرنگاران است

واحد آموزش پانا: ساده‌نویسی هنر بزرگی است که خبرنگاران حرفه‌ای از آن برخوردارند و بارها مورد تاکید ما نیز بوده‌است. اینکه بتوانید اصطلاحات پیچیده و تخصصی را به زبان همه فهم تبدیل کنید که همه بخوانند و درکی یکسان و مد نظر نویسنده داشته باشند هنر کمی نیست و آشنایی با فنونی را می طلبد که بارها بر آن تاکید کرده‌ایم و باز هم چون مهم است؛ می گوییم:

کد مطلب: ۶۹۲۵۵۸
لینک کوتاه کپی شد

اصطلاحات تخصصی آری!

اگر شما خبرنگار مطبوعات تخصصی چون مجلات حقوقی، پزشکی یا دیگر نشریات تخصصی هستید، یا برای بخش‌های خبری علمی، فرهنگی یا اقتصادی رادیو و تلویزیون خبر و گزارش تهیه می‌کنید، می‌توانید از واژه‌ها و عبارات تخصصی همان رشته استفاده کنید.

اصطلاحات تخصصی نه!

اما ....

اگرمخاطبانِ رسانه‌ای که شما در آن کار می‌کنید، مردم عادی یا قشرهای مختلف مردم، از افراد کم‌سواد تا دانشگاهیان باشند، حتما باید طوری خبر بنویسید که کم‌سوادترین فرد جامعه نیز قادر به درک مطلب شما باشد و افراد با تحصیلات عالیه و بالا هم از خواندن همان مطلب احساس خستگی نکنند و بی تردید این کار آسانی نیست.

به یاد داشته باشید که رسانه، به‌ویژه رسانه‌ای که دارای مخاطب عام است، مثل [خبرگزاریهای عمومی] عرصه فخرفروشی نیست. به همین دلیل باید از به‌کارگیری واژه‌های تخصصی، عبارات سنگین و نامفهوم اجتناب کنید.

[ لطفا شیک نویسی، پیچیده نویسی را فراموش کنید ! و اصطلاحات تخصصی و عبارات انگلیسی یا عربی در متن خبر مصاحبه و گزارش استفاده نکنید.حتی اصطلاحاتی که مد روز و مراودات مرسوم جوانان است و به نظر شما جاافتاده و ممکن است به نظر آید که همه با آن آشنایند.

مثلا : فلان کارگردان در مصاحبه خبری گفته " بازی در اِستیج قواعد خاص خود را دارد و رِنج سنی نوجوان و جوان باید به این اصول پایبند باشند."

شما به عنوان خبرنگار باید حافظ زبان فارسی و مروج فرهنگ باشید. در این جمله از واژگان فارسیِ برابر استفاده کنید. برابرهای فارسی جایگزین های مناسبی هستند. بنابراین می‌نویسیم:

بازی کردن در صحنه نمایش قواعد خاص خود را دارد و رده سنی نوجوان و جوان باید به این اصول پایبند باشند...

اگر منبع خبری هم این عبارات را به کار برده وشما معنی ساده شده آن را نمی دانید از خودِ وی بپرسید یا در اینترنت جست و جو کنید و معنی ساده آن را برای مخاطب بنویسید .]

---------------------------------------------------------------------------------------------------

*توصیه از استاد اکبر نصرالهی با توضیح تکمیلی واحدِ آموزشِ پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار