در نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ عنوان شد؛

فراهانی: استفاده از بودجه سایر بخش‌ها برای تامین جشنواره قانونی نیست

تهران(پانا) - معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ عنوان کرد بودجه بخش فرهنگی و دانشجویی ۳ درصد بودجه کل وزارتخانه است و قانونی نیست که برای تامین مخارج این رویداد، از بودجه سایر بخش استفاده شود.

کد مطلب: ۶۹۲۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
نشست رسانه ای نهمین جشنواره بین المللی سیمرغ صبح امروز-سه شنبه ۲۱ آذر- در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه محمدرضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس جشنواره بیان کرد: برای ارتقای سلامت کشور باید ‌به حوزه فرهنگی سلامت اهمیت داد.
وی افزود: در دوره هفتم جشنواره بخش سلامت را اضافه کردیم که از ادبیات گرفته تا تئاتر و موضوعاتی‌ مربوط به سلامت را شامل می شد و تعداد مخاطبان را از دانشجویان‌پزشکی به دانشجویان سراسر کشور افزایش دادیم. خوشبختانه این تغییرات هم نتیجه داد و بیش از ۷۰۰۰ اثر توسط دانشجویان در سطح بالایی ارائه شد.
رییس جشنواره سیمرغ ادامه داد: رکود و انسداد در دانشگاه ها، حذف شد. کانون های فرهنگی فعال شدند و حالا در جشنواره نهم، بخش فرهنگ سلامت در حوزه بین الملل اضافه می شود و تعاملات با دانشجویان سایر کشورها شکل و رونق می گیرد. همچنین اشتراک‌جهانی برای ارتقای سلامت مد نظرمان است. سلامت حوزه ای بدون تنش در دنیاست.
وی همچنین عنوان کرد: بیش از ۱۴۰ فیلم‌ کوتاه در سه هفته فراخوان برای ما ارسال شده است. همچنین بعضی از صنایع مدرن فرهنگی به عنوان‌ رشته های جدید به جشنواره اضافه شده‌اند‌. رشته کمیک استریپ با استقبال رو به رو شده و امسال نام سیمرغ را به دلیل انتقاداتی که وارد بود برای این جشنواره انتخاب کردیم.
فراهانی خاطر نشان کرد: ۵ میلیون جمعیت دانشجویی مخاطب این جشنواره هستند و بیش از ۴۲ هزار اثر رویدادی وسیع به لحاظ تعداد آثار و مخاطبان هستند. ۱۵۰۰ نفر از دانشگاه های سراسر کشور بزرگترین‌رویداد فرهنگی دانشگاه ها را رقم می زنند.
همچنین در این نشست، امیر للـه گانی؛ مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره نیز عنوان کرد: جشنواره سیمرغ پکیجی از هنرهای مختلف است و ۲۰۰ هزار دانشجوی مخاطب در‌دانشگاه های علوم پزشکی و همچنین با کارکنان، فارغ التحصیلان و ... ۵ میلیون نفر مخاطب را هدف قرار می دهد.
وی با برشمردن بخش های مختلف جشنواره توضیح داد: تئاتر، موسیقی، فیلم، بخش ادبی و هنرهای تجسمی بخش های جشنواره نهم‌ هستند که‌ همه‌دست اندرکاران حوزه سلامت می توانند در این بخش ها شرکت کنند. در وزارت‌بهداشت رسالت دیگری داریم که سلامت مردم و ارتقای فرهنگ سلامت، بایدها و نبایدها و آگاهی بخشی به مردم در این باره ‌است. در این بخش همه دانشجویان می توانند با این موضوعات آثاری را برای ما‌ارسال کنند.
للـه گانی درباره انتخاب عنوان سیمرغ برای جشنواره افزود: به دنبال انتخاب نمادی ایرانی برای جامعه پزشکی و این جشنواره بودیم که به نام سیمرغ درمانگر رسیدیم و سال ۹۲ از این نماد رونمایی شد. امیدواریم با رسالت مان در حوزه فرهنگ سلامت اثرگذار باشیم.
وی با اشاره به دبیران بخش های مختلف عنوان کرد: در جشنواره هشتم ۱۵۰ هنرمند‌ ما را همراهی کردند. امسال نیز محمد‌مهدی عسگرپور دبیری بخش تخصصی فیلم، بابک زرین دبیری بخش موسیقی و دکتر مرتضی گودرزی دیباج‌در‌بخش هنرهای تجسمی دبیری را برعهده دارند. دبیر بخش ادبی نیز عبدالجبار کاکایی است و حسین پارسایی دبیری تاتر را برعهده‌ دارد.
دبیر جشنواره سیمرغ با اشاره به اضافه شدن بخش سرود و کمیک استریپ به نهمین دوره گفت: اواخر فرودین و اوایل اردیبهشت ماه اختتامیه بخش کشوری برگزار می شود.
وی درباره بخش های بین الملل ادامه داد: در ۴ رشته فیلم‌کوتاه داستانی، پویانمایی، پوستر و عکس در حوزه فرهنگ سلامت امکان شرکت همه دانشجویان از سراسر دنیا در این جشنواره شرکت می کنند.
در ادامه فراهانی در پاسخ به این سوال که ضرورت برگزاری جشنواره بین المللی سیمرغ در شرایط نامساعد درمانی و پزشکی کشور چیست، عنوان کرد: در بخش آموزش پزشکی معاونت پژوهش پزشکی و فرهنگی و دانشجویی را داریم، اعتبارات وزارتخانه در بخش علمی فرهنگی و دانشجویی بیش از سه درصد بودجه کل نیست و اساسا قانونی نیست که از بودجه درمان در بودجه فرهنگی استفاده کنیم. نمی توانیم در حوزه فرهنگی کار نکنیم و این یک اشتباه است. زیرا جنس همه حوزه ها از سیاسی گرفته تا اجتماعی و... ، فرهنگی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار