کارشناس حوزه گردشگری در گفت‌وگو با پانا مطرح كرد

انتقاد از بی‌توجهی به مقصد و درآمد مسافر در تعيين عوارض خروج از كشور

تهران (پانا) - به گفته یک کارشناس حوزه گردشگری افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه 97 در حالی پيش‌بينی شده است كه هنوز مشخص نیست افزايش درآمد ناشی از اين بخش قرار است دقیقا در چه بخشی از حوزه زيرساخت گردشگری هزینه شود.

کد مطلب: ۶۹۲۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

احمد خرم طوسی در گفت‌وگو با پانا، با اشاره به مشکلات حوزه گردشگری در کشور اظهارداشت: بزرگترین مسأله‌ای که هم‌اکنون در بخش گردشگری با آن روبه‌رو هستیم، نبود مسئولیت در قبال خدمات گردشگری است. در سال‌های گذشته خدمات گردشگری تغییری نکرده اما ژست‌های اقتصادی در بخش‌های مالیاتی و اخذ عوارض پاسپورت بیشتر شده است .

این کارشناس حوزه گردشگری افزود: در برخی از کشورهای پیشرفته از جمله کشور آلمان، قیمت عوارض خروج از کشور بر اساس مقصد پرواز تعیین می‌شود. در کشور آلمان عوارض خروج از کشور از 10.5 تا 63 دلار متغیر بوده و به مقصد خروج بستگی دارد اما در کشور ما عددی که تعیین شده از کشور آلمان هم بیشتر است و در تعیین آن به میانگین درآمد و حقوق افراد توجهی نشده است .

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته افراد می‌توانستند پاسپورت خانوادگی داشته باشند اما اکنون بايد برای اخذ ویزا، پاسپورت نوزاد، مالیات بلیت، عوارض خروج از کشور به صورت جداگانه هزینه بپردازند .

زیرساخت‌های گردشگری در ایران تکمیل نیست

خرم طوسی در ادامه با اشاره به هدف دولت از افزایش عوارض خروج از کشور گفت:‌ دلیلی که دولت برای این موضوع در لایحه بودجه 97 مطرح کرده، جبران تفاوت خروج و ورود گردشگر است. در سال گذشته 10 میلیون و 150 هزار نفر از کشور خارج شدند و حدود 5 میلیون گردشگر نیز به کشور وارد شده‌اند. دولت می‌خواهد این موضوع را جبران کند در صورتی که زیرساخت‌های گردشگری هنوز در کشور ما تکمیل نیست و در طول سال‌های گذشته به آن کمکی نشده است .

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری موجب اشتغال‌زایی می‌شود، یادآور شد:‌ همواره با روی کار آمدن دولت‌ها،‌ شعارهایی در زمینه ارتقا و توسعه گردشگری داده می‌شود اما بسياري از آنها در مقام حرف باقی می‌ماند. در لایحه بودجه سال آینده هم به توسعه زیرساخت‌های گردشگری اشاره شده اما هنوز مشخص نیست که اخذ عوارض خروج از کشور قرار است در کدام بخش زیرساخت گردشگری هزینه شود .

خرم طوسی با تأکید بر استانداردسازی سفرهای داخلی در مقایسه با سفرهای خارجی گفت:‌ به طور مثال اگر یک سفر کیش را با سفر به کشور ترکیه مقایسه کنیم، می‌بینیم که سفر کیش خیلی گران‌تر تمام می‌شود در حالی که خدمات این سفر بسیار کمتر از کشور ترکیه است و اصلا در بحث امکانات، بازدیدها و حمل و نقل قابل مقایسه نیست .

نبود امنیت شغلی در حوزه گردشگری

این مدرس و راهنمای کشوری در حوزه گردشگری، همچنین با اشاره به ناکامي در مديريت حوزه گردشگری در کشور گفت:‌ یکی از مشکلاتی که در همه صنوف به ویژه گردشگری با آن روبه‌رو هستیم، ناکارآمدی است. علاوه بر این، حوزه گردشگری نه تنها امنیت شغلی در این حوزه وجود ندارد بلکه سرمایه‌گذاران علاقه‌مند نیز اعتماد ندارند که در این بخش هزینه کنند چرا که ممکن است با تغییر دولت‌ها، سیاست‌های عرصه بین‌الملل نیز تغییر کند و گردشگری نیز از این قاعده مستثنا نیست و همواره گرفتار سیاسی بازی است .

خرم طوسی درباره مشکلات زیرساختی در حوزه گردشگری نیز توضیح داد:‌ در شرایط فعلی در صنعت هتل‌داری دچار مشکلاتی هستیم و استانداردها در این بخش ضعیف است. در بخش حمل و نقل با مشکل روبه‌رو هستیم. در بخش رستوران‌داري و موضوع غذا مشکلاتی داریم و از همه مهم‌تر اینکه درباره مدیریت آژانس‌های گردشگری مشکلاتی داریم که نشان می‌دهد هنوز کشور ما دارای سیستم گردشگری به طور تخصصی نیست .

وی تأکید کرد: نظام گردشگری کشور به مجموعه زیرساخت‌هایی نیاز دارد که همه این بخش‌ها باید تکمیل شود تا بتوان گفت دارای سیستم گردشگری هستیم. در کنار زیرساخت‌های سخت افزاری که در بالا به آن اشاره شد به سیستم فرهنگی و انسانی در حوزه گردشگری نیاز داریم تا بتواند سیستم سخت‌افزاری را کارآمد کند که متأسفانه به اندازه کافی دارای نیروی متخصص نیستیم .

این فعال حوزه گردشگری خاطرنشان کرد:‌ باید نیم قرن در حوزه گردشگری تلاش کنیم و همه زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری را فعال کنیم تا حرفی برای گفتن داشته باشیم اما اگر با همین روال طی کنیم تا صد سال آینده زیرساخت‌ها تکمیل نمی‌شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار