مخبر دزفولی: شجاع مردی می‌خواهد که شر کنکور را کم کند

تهران (پانا)- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که کنکور به یک معضل تبدیل شده و حذف کنکور راه‌حل نجات آموزش عالی کشور است.

کد مطلب: ۶۹۲۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ محمدرضا مخبردزفولی به مناسبت سی و سومین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشستی خبری با اشاره به برگزاری کنکور گفت: کنکور در حال حاضر یک معضل است و باعث می شود استعدادها و توانایی های دانش آموزان سرکوب شود. دانش آموزان از زمانی که در مقطع دبیرستان هستند به جای اینکه فکر کنند و درس را یاد بگیرند بیشتر به فکر کنکور هستند و همین کنکور باعث عدم اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ شجاع مردی می‌خواهد که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کند البته تا جایگزینی برای کنکور نباشد نمی‌توان آن را حذف کرد. آموزش و پرورش طرحی را در دست دارد که البته هنوز آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نداده است. در این طرح دانش‌آموزان بر اساس نحوه درس خواندن در طول سال ارزیابی می‌شوند و آن مبنای ورود به دانشگاه قرار می‌گیرد. سنجش و پذیرش نیز باید با توجه به توانمندی دانش آموزان توسط دانشگاه‌ها انجام شود.

دزفولی با تأکید بر اینکه راه حل نجات آموزش عالی حذف کنکور است، گفت: اینکه شیوه حذف به چه صورت باشد هنوز به نتیجه‌ای منسجم و قابل ارائه نرسیده‌ایم.

وی در ادامه سخنان خود گفت:‌ ۳۰ درصد دانش آموزان علوم تجربی بوده و درست همین مقدار فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند و این نشان می‌دهد اقبال به کار مهارتی بین دانش‌آموزان وجود دارد و اگر ما کاری کنیم و جریان کنکور را تقلیل دهیم و روش دیگری را جایگزین کنیم مشاهده می‌کنیم دانش آموزان ما به سمت کار و دانش و فنی حرفه‌ای سوق پیدا می‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد رشته‌های مشترک وزارت بهداشت و وزارت علوم و اینکه قرار بود کمیته ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص تشکیل شود نیز توضیح داد: هنوز این مساله توسط دو وزارتخانه به صحن شورا ارائه نشده تا کمیته تشکیل شود.

تعیین تکلیف سهمیه‌های کنکور در چند ماه آینده

وی درباره تشکیل کمیته ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفت: این کمیته تشکیل شده ولی نتایج آن تا چند ماه آینده اعلام می شود.

به گفته مخبر دزفولی،‌ بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه‌ها در خصوص رشته‌های علوم انسانی با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مشغول کار هستند و کسانی که در این زمینه پیشنهاد و یا نقدی دارند می‌توانند به شورا ارائه دهند.

مخبر دزفولی درباره اینکه گزارش‌هایی در خصوص اجرای بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ وجود دارد، گفت: گزارشی در این خصوص ندارم اگر منظور شما اجرای سند ۲۰۳۰ در بخش آموزشی است چنین چیزی اصلا وجود ندارد. سند ۲۰۳۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و خود رئیس جمهور لغو شد و معنا ندارد که اجرا شود. اگر گزارشی هم باشد ما مانع آن می‌شویم و البته گزارشی هم نداریم.

وی درباره سند تحول آموزش وپرورش نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش قرار است که سند تحول آموزش و پرورش را اجرایی کند و نقشه اجرایی کردن آن را به شورا گزارش دهد.

مخبر دزفولی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بسیاری از این مصوبات اجرایی شده و برای برخی از آن‌ها نیز با موانعی رو به رو هستیم، بیشتر مصوبات در حوزه علمی اجرایی شده است و باید در حوزه فرهنگی ساز و کار منسجم تری برای اجرای مصوبات باشد. بالای ۶۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است.

آخرین وضعیت اجرای سند مهندسی فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند مهندسی فرهنگی گفت: چند سالی است که تصویب شده و باید ستاد راهبری اجرایی کردن آن به ریاست رئیس جمهور و در نبود وی به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود ولی هنوز تشکیل نشده است و باید این مسائل پیگیری شود تا اجرایی شود.

دزفولی همچنین درباره مراحل ایجاد دانشگاه استاد فرشچیان گفت: در این خصوص خیلی تلاش کردیم، استاد فرشچیان از مفاخر کشور ما هستند و اخیرا نیز موضوع آن در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. من از میراث فرهنگی خواستم که این موضوع را پیگیری کند ولی پیگیری نکرد، قول می‌دهم دانشگاه استاد فرشچیان در دهه فجر افتتاح شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار