وزير آموزش‌وپرورش از نمايندگان مجلس درخواست كرد

جبران خطای برنامه پنجم در واگذاری آموزشكده‌ها به آموزش عالی

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش از نمايندگان مجلس خواست در جبران ضربه‌اي كه واگذاري آموزشکده‌هاي فني‌ و حرفه‌اي به آموزش عالي بر پيكر وزارت آموزش و پرورش وارد آورد، به اين وزارتخانه كمك كنند.

کد مطلب: ۶۹۲۱۶۱
لینک کوتاه کپی شد

محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش کشور در مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم را اصلي‌ترين عامل توسعه و تحول در نظام آموزشی و رکن اصلی در نظام آموزش و پرورش معرفي كرد و افزود: براساس سند راهبردی نقش و سهم دانشگاه فرهنگیان در سنجش صلاحیت‌ها و شایستگی های معلمی پس از فارغ التحصیلی و اشتغال به عنوان نیروی آموزش و پرورش به عنوان یکی از حلقه های مفقوده نظام آموزشی، اهمیت این دانشگاه را دو چندان و مضاعف کرده است .

وزیر آموزش و پرورش کشور سنجش صلاحیت‌هاي حرفه‌اي برای معلمي و نظام آموزش و پرورش را ضرورتی دانست و افزود: اگر نتوانیم به مدد و همت دانشگاه فرهنگیان سنجش صلاحيت‌هاي حرفه‌اي را راه‌اندازي و مستقر کنیم تحولی که مدنظر سند تحول است حاصل نخواهد شد .

وی با اشاره به پذیرش رتبه های کنکور بالاتر و بهتر از سال های گذشته در دانشگاه فرهنگیان آن را مرهون تلاش مسئولان کنونی و گذشته دانشگاه برشمرد و افزود: البته کماکان در پذیرش دانشجو با چالش هایی روبه‌رو هستم که باید در برنامه‌هاي دانشگاه تعقیب شوند از جمله این چالش‌ها در نظام استخدامی و پذیرش در تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان است که اكنون به نحوي است كه صرفنظر از اینکه آیا دانشجو می تواند شایستگی های لازم را طی تحصیل در دانشگاه فرهنگیان کسب کند یا خیر، انگیزه ها و علائق لازم را برای اشتغال در این حرفه مقدس خواهد داشت یا خیر؟ به استخدام رسمی آموزش و پرورش در می‌آيد .

بطحائی با تاكيد بر اينكه این چالشی است که در نظام اداری باید برطرف شود، تصریح کرد: از جمله راهکارهای این چالش می‌تواند جدی گرفتن دوره آزمایشی باشد تا پس از طی دوره آزمایشی شايستگي‌هاي فارغ‌التحصيلان دانشگاه فرهنگیان مجددا مورد ارزیابی قرار گيرد و سپس اجازه استخدام دائم و مستمر آنان داده شود .

وی در ادامه سخنان خود به برخی خطاهای استراتژیک را که باعث تخریب زیر ساخت و مانع توسعه مورد انتظار و کسب جایگاه شایسته دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم کشور شده است، برشمرد.

وزیر آموزش و پرورش کشور تغییر ماموریت دانشگاه تربیت معلم با پیشینه یکصد ساله و رشد و جدا شدن کارکرد تربیت معلم از این دانشگاه را از جمله این خطاها برشمرد و اظهار کرد: این دانشگاه‌ها عرصه و جایگاه تربیت معلم کشور بوده و با جابه‌جا شدن دانشگاه تربیت معلم اولین ضربه به پیکر تربیت معلم کشور وارد شده است .

وی با اشاره به جمع شدن مراکز تربیت معلم به عنوان مرجع علمی باقوام و ساختاریافته پس از تاسیس دانشگاه فرهنگیان افزود: پا گرفتن مرکز علمی مانند دانشگاه و پیدا کردن جایگاه آن در بین مراکز علمی کشور مستلزم زمان کافی است. حرکت موازی این دو مجموعه تا دستیابی دانشگاه به قوام دانشگاهی و جایگاه خودش می‌توانست به توسعه و کسب انتظارات از دانشگاه کمک کند .

بطحائی همچنین انتقال 167 مرکز آموزش فنی و حرفه ای براساس برنامه پنجم توسعه در سال90 را ضربه سنگینی به آموزش و پرورش با وجود چالش‌هاي زیرساختی آن بر شمرد و گفت: با وجود کمبود امکانات آموزشی و کالبدی در هنرستان ها انتقال این سرمایه عظیم از آموزش و پرورش به آموزش عالی خطایی استراتژیک بود که انتظار مي‌رود نمایندگان مجلس و به‌ويژه اعضاي کمیسیون آموزش و تحقیقات برای تصحیح این خطا و کاهش آثار آن با آموزش و پرورش همکاری و از آن حمایت کنند .

وی با اشاره به مشکلات دانشجومعلمان، بر لزوم اهتمام در ایجاد محیطی شاداب، آزاد و اخلاقی برای دانشجو معلمان تاکید و آن را نیازمند تلاش و مساعدت مجلس شورای اسلامی دانست .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار