مبارزه زیست شناسان با عواقب گرمایش جهانی

تهران ( پانا) - بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلات ناشی از پدیده گرمایش جهانی شدت پیدا خواهد کرد. در نتیجه بشریت باید به جستجوی روش‌های دفاع از خود دربرابر پیامدهای تغییر اقلیم بپردازد.

کد مطلب: ۶۹۱۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش ایسنا از اسپوتنیک، دهها سال است که موضوع گرمایش جهانی در سراسر جهان مورد بحث قرار می گیرد. دانشمندان، سیاستمداران، شخصیت های اجتماعی و روزنامه نگاران درباره دلایل، پیامدها و وجود این پدیده به بحث و مناظره می پردازند.

دهها سال است که موضوع گرمایش جهانی در سراسر جهان مورد بحث قرار می گیرد. دانشمندان، سیاستمداران، شخصیت های اجتماعی و روزنامه نگاران درباره دلایل، پیامدها و وجود این پدیده به بحث و مناظره می پردازند.برخی می‌گویند گرمایش جهانی نتیجه فعالیت اقتصادی انسان (در درجه اول پخش گازکربنیک در نتیجه مصرف سوخت) است. برخی دیگر معتقدند این بخشی از روند جهانی بالا رفتن و پائین آمدن دمای هوا است و گروه سوم خورشید یا کوه‌های آتشفشان را در این پدیده مقصر می‌دانند.

شکی نیست که گرمایش جهانی اعم از اینکه دلایل آن چه باشد، توازن را در سیستم‌های زیست محیطی برهم زده است و مسائل زیادی را برای بشریت خلق می‌کند. آب شدن یخچال‌های طبیعی و بالا رفتن سطح آب اقیانوس جهانی باعث بروز پدیده‌های غیرعادی جوی و آب و هوایی می‌شود. تعداد طوفان‌ها، سیل‌ها و خشکسالی‌ها افزایش می‌یابد. وسعت بیابان‌ها گسترش یافته، زمین‌های حاصلخیز باروری خود را از دست داده و آبگیرها خشک شده است و جنگل‌ها از بین می روند. همه اینها بر تنوع و گوناگونی انواع گیاهان و حیوانات تاثیر منفی می‌گذارد.

تغییر محل زندگی انگل‌ها (مخصوصا انگل‌هایی که انسان را می‌توانند آلوده کنند) و آفات نباتی یکی از عواقب ناپیدای تغییرات اقلیمی است که در آینده ممکن است پدیده خطرناکی شود.

پژوهشگران روسی خاطرنشان می‌کنند که تغییر اقلیم منجر به افزایش تعداد و گسترش سریع کنه‌ها شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از این موجودات زمستان سخت روسی را با موفقیت تحمل می کنند و به این دلیل همچون ملخ‌ها تکثیر می‌شوند و گسترش می‌یابند. در سال‌های اخیر وجود کنه‌ها در چندین ناحیه روسیه مشاهده شده که قبلا در آن‌کنه وجود نداشت و مثلا می توان استان آرخانگلسک (واقع در مجاورت فنلاند و سوئد) را ذکر کرد.

استفاده از فعالیت کنه‌ها برای کنترل محیط زیست یکی از راسته‌های مطالعات علمی در دانشگاه تیومن است. در بین کنه‌ها هم آفات بزرگ برای کشاورزی و جنگل‌ها و هم عوامل بالقوه کنترل بیولوژیک بر دیگر آفات نباتی وجود دارند. کنه‌ها قادرند گردش طبیعی عناصر میکروبی در خاک و آهنگ پوسیدگی برگ‌های بر زمین ریخته را تسریع یا کند کنند یا میزان حاصلخیزی زمین‌های زراعی را کاهش دهند.

پژوهشگران دانشگاه دولتی تیومن به مطالعه کنه‌های انگل و طفیلی و کنه‌های در حال زندگی به صورت منفرد توجه زیادی نشان می‌دهند. طرح مطالعه کنه‌های مرتبط با سوسک‌های ریشه خوار سیبری غربی از جمله کارهای تحقیقی بزرگ کنه‌شناسان این دانشگاه است.

دانشمندان تحت رهبری آلکساندر خائوستوف - دکتر علوم زیست شناسی- در کانون‌های تکثیر و رشد آفات درختی (سوسک‌های ریشه‌خوار) در جنگل‌های تایگای اوسوری کار کردند. گروه دانشمندان خطرناک‌ترین نوع سوسک ریشه خوار موسوم به «پلیگراف اوسوری» و ریزاندام‌های همزیست مرتبط با آن را مورد مطالعه قرار داد.

کنه‌شناسان دانشگاه دولتی تیومن علاوه بر سیبری به نقاط بسیار دیگری در جهان نیز سفرهای تحقیقی انجام می‌دهند. آن‌ها به همراه همکاران خود از بخش کنه‌شناسی موزه ملی آفریقای جنوبی به سفرهای علمی در این کشور رفتند.

به گفته آندره تولستیکوف - معاون دانشگاه دولتی تیومن- دانشمندان نوع ناشناخته‌ای از کنه‌ها را که در لانه‌های موریانه ها زندگی می‌کند، کشف و تشریح کردند. موریانه‌ها رایج‌ترین حشرات در آفریقای جنوبی هستند و برخی از انواع آن‌ها می‌توانند باعث وارد شدن صدمات شدیدی به ساختمان‌ها شوند. استفاده از کنه‌ها ، دشمنان طبیعی موریانه‌ها بر ضد آن‌ها امکان می‌دهد روش‌های ثمربخشی برای کنترل تعداد این آفات طرح‌ریزی شود.

اندره تولستیکوف - معاون دانشگاه دولتی تیومن- گفت: «پژوهش‌های ما امکان داد ثابت شود که کنه‌ها نقش عظیمی در روندهای طبیعی ایفا می‌کنند. آن‌ها در شکل گیری خاک شرکت کرده‌اند و می‌توانند گردش عناصر میکروبی و ریزاندامان را تسریع کنند، میزان حاصلخیزی زمین‌ها را بالا ببرند و تعداد حشرات مضر را کنترل کنند علاوه بر این کنه‌ها برای نظارت زیست محیطی و تاثیرگذاری بر دیگر ارگانیزم ها و ریزاندامان قابل استفاده هستند. نتایج موفق تحقیقات درباره کنه‌ها می‌تواند به رسیدن به سطح لازم ایمنی بیولوژیک و غذایی در زندگی و فعالیت اقتصادی انسان کمک کند.»

کنه شناسان ایرانی همچون همکاران روس خود به کنه‌شناسی کشاورزی ، مطالعه کنه‌های مضر و پیدا کردن روش های کنترل تعداد آنها توجه فراوانی نشان می‌دهند.

دانشمندان روسیه و ایران در سومین کنگره بین المللی کنه شناسان در ایران در تابستان ۲۰۱۷ درباره اجرای طرح‌های مشترک تحقیقات علمی همچنین پذیرش پژوهشگران ایرانی در برنامه های دوره های دکترا و مافوق دکترا در دانشگاه دولتی تیومن به توافق رسیدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار