توصیه‌هایی برای عکاسان خبری‌

واحد آموزش پانا: عکاسی خبری یکی از جذاب‌ترین شاخه‎‎‌های عکاسی است که عکاس علاوه بر آشنایی با اصول و هنر عکاسی باید اصول خبرنگاری را نیز بداند، و از این‌رو معمولا عکاسان این شاخه، متخصص‌تر و چند مهارتی هستند. در این درس برای بهبود کیفیت کار عکاس_خبرنگاران توصیه‌هایی از "بن‌گار "،(Ben Garr) -عکاس خبری روزنامه تایمز لندن- و در ادامه نیز توصیه‌های در باره شرح عکس نویسی از واحد آموزش پانا خواهیم آورد.

کد مطلب: ۶۹۱۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد

پیشنهادهای عکاس خبری روزنامه تایمز لندن:

1- عکاس­های خبری باید با دوربین و تجهیزات خود، به طور کامل آشنا باشند. هنگام عکس گرفتن وقت ندارید که به نکات فنی فکر کنید تا می­توانید عکس بگیرید تا فکرتان روی عکس گرفتن و سوژه متمرکز باشد.

2- سوژه‌تان را با حس کنجکاوی درست مثل بچه‌ها بررسی کنید. البته به پیش زمینۀ عکس هم توجه زیادی داشته‌باشید.

3- از نور طبیعی استفاده کنید و صحنه را همان‌طور که هست ثبت و ضبط کنید.

4- به سوژه‌ها کار نداشته‌باشید از آنها نخواهید که ژست بگیرند یا در جایی که شما می‌خواهید بایستند. اجازه دهید سوژه‌ها خودشان باشند انگار که شما آنجا حضور ندارید. اگر عکس طبیعی باشد مردم بیشتر به آن اعتماد می‌کنند.

5- دوربین وسیله ساده‌ای برای عکاسی است خود را درگیر گَجت‌ها نکنید.[گَجت یا ابزارک؛ وسایل الکترونیکی یا مکانیکی کوچکی هستند که به آسانترشدن زندگی کمک می‌کند مثل تلفن‌های هوشمند]

6- پیشرفت تجهیزات عکاسی کمک می‌کند تا اشتباه‌ها کم شود ولی اگر اشتباهی رخ داد تلاش کنید از آن عبرت بگیرید.

7- در استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای بهترکردن رنگ و کیفیت عکسها زیاده‌روی شده و بیشتر از اندازه به آن بها داده شده است. [خیلی خود را درگیر آنها نکنید.]

8- با مردم صحبت کنید؛ آنها پر از اطلاعات به دردبخور هستند.

9- عکسهای بی‌نظیری که گرفته‌اید اگر به موقع به دست دبیر عکس نرسد هیچ ارزشی ندارند.مهلت‌های خبری را رعایت کنید. یاد بگیرید که در هر شرایطی چه راههایی برای ارسال تصاویر موجود است.

10- شرح عکس قرار است؛ چیزی روی عکس بگذارد و کمک کند تا عکسها بهتر توضیح داده‌شود. شرح عکس باید کاملا دقیق باشد به‌خصوص طرز نوشتن نامها را چک کنید.

  • اصول اولیه تیتر و شر‌ح‌ عکس نویسی

1) تیتر عکس حتما باید گویا ، بدون ابهام و البته جامع باشد. تاکید می‌کنیم؛ بدون ابهام و جامع!

اگر شما می‌دانید در فلان مراسم چه کسی حضور داشته، عنوان مراسم چه بوده و کی و کجا برگزار شده است؛ دلیلی ندارد همه مردم آن را بدانند! نوشتن شرح عکس بویژه برای گزار‌ش‌های تصویری و مجموعه عکسهایی که از یک رویداد منتشر می‌کنید، ضرورت دارد.

تیتر و شرح عکس شما که در ابتدای گزارش تصویری‌تان قرار می‌گیرد باید بدون ابهام باشد و به عناصر کی؟ کجا؟ چه کسی؟ چه؟ چرا؟ و چگونه پاسخ گوید. البته لازم نیست به همه عناصر خبری در شرح عکستان اشاره کنید. پاسخ به حداقل 3 عنصر خبری وقتی پاسخ همه عناصر را نمی‌دانید؛ کافی است.

2) برای تیتر و شرح عکس‌نویسی؛ عکاس باید حتما راجع به رویدادی که از آن عکس تهیه می‌کند؛ اطلاعات کامل و درست داشته باشد: نام و نام خانوادگی و عنوان مهمترین افرادِ درگیر رویداد.

3) در نوشتن اسامی و عناوین افراد دقت کنید مبادا نام و عنوان فردی را روی عکسی بگذارید که متعلق به او نیست.

4) اگر از یک همایش یا کنفرانس و جشنواره عکس تهیه می‌کنید؛ فقط به عکس گرفتن از بیلبورد و بنر پشت سخنران برای معرفی رویداد اکتفا نکنید. همه مخاطبان اینقدر دقیق نیستند که بنر پشت سخنران جلسه را بخوانند و بدانند که چندمین همایش در کجا و در چه روزی برگزار شده‌است. این موارد را در قالب لید و شرح عکسی که می‌نویسید؛ توضیح دهید.

-----------------------------------------------------------------

* اصول اول تیترِ عکس، از واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار