رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

هشدار درباره رواج پدیده کانکس‌نشینی در حاشیه پایتخت

تهران (پانا) -​ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی نسبت به رواج پدیده کانکس‌نشینی درحاشیه پایتخت هشدار داد.

کد مطلب: ۶۹۱۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد

سیدحسن موسوی چلک در گفت‌وگو با پانا گفت: حرکت کشورها به سمت توسعه علاوه بر آثار مثبت، عوارض منفی هم دارد. کشورهایی که می‌خواهند مسیر توسعه را ادامه بدهند باید عوارض آن را تحمل کنند و یکی از عوارض ناشی از توسعه کشورها مهاجرت است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به دلایل مهاجرت افراد به کلانشهرها گفت: عموما افراد به دنبال کسب درآمد و اشتغال به کلانشهرها مهاجرت می‌کنند و افرادی هستند که از تمکن مالی برخوردار نیستند. بخشی از مهاجرت‌ها به دلیل تغییرات آب‌وهوایی صورت می‌گیرد و بخشی از آن به دلیل بیکاری در شهرهای مبدأ است که موجب مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ می‌شود.

موسوی چلک افزود: برای افراد مهاجر، زندگی در شهرهای بزرگ و ب‌ویژه تهران هزینه‌های زیادی دارد و از آنجا که امکان تأمین همه هزینه‌ها برای این افراد میسر نیست، بنابراین در حاشیه شهرها و مناطقی که ارزان‌قیمت است، ساکن می‌شوند. البته ممکن است برخی از افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند مهاجر نباشند بلکه اشخاص بومی به دلیل هزینه‌های بالای زندگی، مجبور به زندگی در کپرها شوند گرچه در یک دهه اخیر کپرها جای خود را به کانکس‌ها داده‌اند.

وی با بیان اینکه رواج کانکس ‌نشینی آثار نامطلوبی دارد، گفت: با توجه به اینکه رواج این پدیده به تجمع افراد در حاشیه شهرهای بزرگ منجر می‌شود، تبعات زیادی در حوزه سلامت به معنای عام دارد و سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد. با تجمع این افراد، محله‌های فقیرنشین تشکیل می‌شود که مشکلات دیگری برای کشور ایجاد خواهد کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی درخصوص راهکارهای جلوگیری از پدیده کانکس نشینی و آسیب‌های ناشی از این پدیده گفت: تا زمانی که نظام تأمین اجتماعی و امنیت شغلی فراگیر در کشور وجود ندارد و تا زمانی که عوامل گسترش فقر کاهش نیابد، باید عوارض اعتیاد، کارتن‌خوابی، بی‌خانمانی و کانکس‌نشینی را بپردازیم.

وی گفت: تضاد فرهنگی، می‌تواند کانکس‌نشینی را بیشتر کند. زندگی در این گروه‌ها منجر به گسترش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد و قاچاق می‌شود و حتی امنیت مناطق را تهدید می‌کند. اگر تدبیری برای این موضوع اتخاذ نشود، پدیده کانکس‌نشینی افزایش می‌یابد.

موسوی چلک فقر را عاملی برای گسترش کانکس‌نشینی در حاشیه شهرها دانست و گفت: در کوتاه‌مدت نمی‌توان فقر را از بین برد. در هر جامعه‌‌ای که فقر وجود داشته باشد آسیب هم وجود دارد که امیدواریم کانکس‌نشینی تبدیل به رویه نشود چرا که زیبنده مردم کشور ایران نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار