انتقاد شدید شمخانی از کشورهای اروپایی و آمریکا؛

رفتار امریکا در قبال برجام؛ فاجعه‌ای تمام‌ عیار

دبير شوراي عالي امنيت ملي در دیدار وزیر خارجه انگلیس با انتقاد از کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل عدم اجرای تعهدات خود نسبت به برجام تاکید کرد: رفتار آمریکا در قبال برجام فاجعه‌ای تمام‌ عیار بوده است.

کد مطلب: ۶۹۱۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس، عصر امروز (شنبه) با علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و در خصوص تحولات بين المللي و روابط دوجانبه با وي گفتگو کرد.

شمخاني در اين ديدار گفت: در حال حاضر و در شرايط پسابرجام مبادلات و همکاري هاي اقتصادي ميان دو کشور رضايت بخش نيست و تسهيل روابط بانکي در اين زمينه مي تواند مقدمه اي براي گسترش همکاري ها در ديگر بخش ها باشد.

وي با انتقاد از کشورهاي اروپايي و امريکا به دليل اجرا نکردن تعهدات خود به برجام تاکيد کرد: رفتار امريکا در قبال برجام فاجعه‌اي تمام‌عيار است و ادامه اين رويکرد ضمن بي اعتباري سياسي اين کشور، موجب زير سؤال رفتن توافقات بين المللي مي شود.

شمخاني با بيان اينکه تأييد نکردن توافق هسته اي ازجانب ترامپ به معناي پايبند نبودن امريکا به توافقات بين المللي است افزود: جمهوري اسلامي ايران باتوجه به انفعال طرف هاي ديگر در برابر رفتارهاي ناشايست واشنگتن بر اساس منافع ملي و مسئوليت هاي خود، تصميمات لازم را در مقابله با اقداماتي از اين دست و در صورت لزوم بازگشت به شرايط پيش از توافق اتخاذ کرده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع بي پايه برخي کشورها عليه سياست هاي منطقه اي ايران اذعان داشت: ما در مقابله با تروريسم جدي هستيم و اگر سياست ها و اقدامات عملي جمهوري اسلامي به بهاي تقديم صدها شهيد نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوريه را در دست داشت و به همسايگي اروپا رسيده بود.

شمخاني با اشاره به تصميم ترامپ در به رسميت شناختن قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، اين اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: فلسطين کشوري يکپارچه با پايتخت واحدي است و تصميم جديد امريکا به طور قطع موجب بازگشتن موضوع فلسطين به عنوان مسأله اصلي جهان اسلام و انسجام بيشتر مسلمانان براي مقابله با رژيم کودک کش صهيونيستي و احقاق

حقوق مردم مظلوم فلسطين خواهد شد. وي با تاکيد بر حق انتخاب دولت و نام حکومت ازجانب مردم اصلي سرزمين فلسطين افزود: بدون شک مردم فلسطين نام اسرائيل را براي کشور خود انتخاب نخواهند کرد و اين ترجمان حذف اسرائيل از نقشه جهان است.

دريابان شمخاني همچنين با انتقاد از رويه دولت انگليس در فروش سلاح و تجهيزات امنيتي به کشورهاي ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودي و بحرين خاطرنشان کرد: در حالي که تمام نهادهاي بين المللي، محاصره و بمباران مردم مظلوم و بي دفاع يمن را محکوم کرده اند قطعا شرکاي اين جنايت نيز در دادگاه افکار عمومي بين المللي محکوم و ناقض حقوق بشر معرفي خواهند شد.

وي گفت: کشورهاي غربي نه تنها اجازه نمي دهند که نهادهاي بين المللي به وظيفه خود در شناسايي جنايات عربستان در يمن و پيگرد مسئوليت آن اقدام کنند، بلکه حاضر نيستند روند فروش و انتقال سلاح به عربستان را متوقف نمايند.

بوريس جانسون، وزير امورخارجه انگليس نيز در اين ديدار با اشاره به ضرورت تلاش بيشتر براي حل و رفع مشکلات و موانعي که در مسير اجراي کامل تعهدات برجام به ويژه در بخش مبادلات مالي و روابط بانکي وجود دارد اظهار داشت: برجام توافقنامه اي چندجانبه و بين المللي است که اجراي کامل آن به نفع صلح و ثبات جهاني است.

وزير امورخارجه انگليس با تاکيد بر مخالفت لندن با تصميم ايالات متحده امريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل و انتقال سفارت خود به اين شهر افزود: اقدامات يکجانبه دستيابي به صلح را دشوار مي‌کند.

جانسون خاطرنشان کرد: انگليس تصميمي براي انتقال سفارت خود به قدس ندارد و ما سفارت خود را در تل‌آويو نگه مي‌داريم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار