تفکیک آب شرب شهرها از آب بهداشتی پشت سد تردید سرمایه‌گذاران

تهران (پانا)- طرح تفکیک آب شرب از آب بهداشتی پس از مشخص‌شدن نتایج اجرای آزمایشی آن در برخی از شهرها از جمله طرح‌هایی است که وزارت نیرو در دستور کار قرار داده است اما خودش قصد ندارد به صورت مستقیم به آن ورود پیدا کند سرمایه‌گذاران نیز با تردیدهای جدی در زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش مواجه‌اند

کد مطلب: ۶۹۰۹۲۴
لینک کوتاه کپی شد

آنگونه که وزارت نیرو می‌گوید در صورت اجرای این پروژه آب بهداشتی با قابلیت شرب از طریق شبکه توزیع می‌شود، بنابراین ممکن است طعم آب تغییر کند، اما آب توزیعی برای سلامت مضر نخواهد بود. همچنین در صورتی که آب بهداشتی از طریق شبکه توزیع شود، ممکن است لب‌ شور باشد و یقینا آب گوارا نیست.

بیشتر مناطق کشور به‌ دلیل ادامه 13 سال خشکسالی با چالش کم‌آبی مواجه است به طوری که اکنون بیش از 517 شهر کشور در مرحله تنش آبی است به همین دلیل تمامی راهکارهایی که موجب صرفه‌جویی در بخش مصرفی خانگی می شود مورد توجه واقع شده است.

رسول امامی، رییس هیئت مدیره شرکت مهندسین مشاورآب و فاضلاب، به خبرنگار پانا می گوید: در شهر میبد یزد یکی از شرکت‌ها در حال فعالیت در زمینه تفکیک آب شرب و بهداشتی است و شرکت شصتا نیزدر این زمینه مشغول به فعالیت است و تصفیه خانه و شبکه آن در حال ساخت است .

وی ادامه داد: دشواری انعقاد این نوع از قراردادها در کشور ما این است که به دلیل جدید بودن و هنوز حساسیت هایی در خصوص آن وجود دارد.

امامی تصریح کرد :در مورد جداسازی آب شرب از آب بهداشتی در سه شهر استان تهران شامل حسن‌آباد، قیام‌دشت و خاورشهر فعالیت شده است که البته در مورد پروژه حسن آباد دو سال است با شرکت برنده مناقصهبه این دلیل که این نوع از قراردادها برای سرمایه‌گذاران ناشناخته است، در حال مذاکره هستیم.

امامی عنوان کرد:از آنجا که ممکن است تفکیک آب شرب و آب بهداشتی از هم در سالهای آینده دچار تغییراتی شود سرمایه گذاران دچار تردیدند..

وی ادامه داد:در شهر زنجان نیز علاقه‌مندانی وجود دارند که درنهایت به دلیل تردیدها وارد مذاکره برای عقد قرارداد نشدند.

امامی گفت: وزارت نیرواز شرکت‌های سرمایه‌گذار در مورد جداسازی آب شرب و آب بهداشتی استقبال می‌کند اما قصدندارد که خود به این بحث ورود کند.

امامی تصریح کرد:در قراردادهای BOO و BOT پیمانکار به مدت 15 تا 20 سال از پروژه بهره‌برداری می‌کند و سود خود را از این محل به دست می آورد.

امامی تاکید کرد: باید در ابتدا مشکلات این نوع از قراردادها حل شود تا پس از روشن شدن تمامی ابعاد آن سرمایه‌گذاران با خاطری آسوده‌تر در این بخش سرمایه‌گذاری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار