در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

روحانی: وحدت یعنی همه مذاهب مختلف محترم باشند

تهران (پانا) - با حضور رئیس‌جمهوری، سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد.

کد مطلب: ۶۹۰۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد

حسن روحانی در این کنفرانس گفت:‌ «وحدت به این معنا نیست که همه مذاهب پیرو یک مذهب باشند. وحدت یعنی همه مذاهب مختلف محترم شمرده شوند و همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند. مقصود این نیست که یکی از مذاهب از میدان به در شود و یکی دیگر از مذاهب محترم شمرده شود.»

وی ادامه داد: «ما معتقد به زبان واحد در دنیای اسلام نیستیم، همه زبان‌ها زیباست البته زبان عربی به دلیل آنکه زبان عبادت و زبان کتاب آسمانی ما است جایگاه ویژه‌ای دارد. زبانهای اردو، فارسی و ترکی جزء زبان‌های جامعه اسلامی هستند.»

رئیس‌جمهوری افزود: «ما نمی‌خواهیم یک قوم واحد ایجاد کنیم بلکه می‌خواهیم همه مذاهب و اقوام در کنار هم بدور از تبعیض ناروا و نزاع در کنار هم باشند و شاید اختلاف سلیقه وجود داشته باشد اما ما در اصول ارزشی، مبانی و اصول اخلاقی یکی هستیم. اعتقاد ما به توحید و معاد و نبوت همه ما را به وحدت دعوت می کند.»

روحانی ادامه داد: «توحید یعنی (انسان) معبود را واحد می‌داند و همه اله‌ها (خداوند) را از بین می‌برد و اله واحد وجود دارد و بت‌ها را در هم می شکند. بت‌پرست‌ها هیچگاه به وحدت نمی‌رسیدند زیرا شکل و جنس بت‌های آنها با یکدیگر تفاوت داشت. خدای ما خدای واحد است و همه ما معتقد به الله هستیم و در کنار توحید وحدت و یگانگی وجود دارد و در کنار نبوت اتحاد بشری قرار گرفته است.»

وی یادآور شد: «دین اسلام تورات، زبور، انجیر و ذکر را محترم می‌شمارد و ما بهبود شرایط را در یک نژاد و یک ملت نمی‌بینیم بلکه همه ملت‌ها جزء امت اسلامی هستند. زیرا پیامبر رحمت و مهربانی بشیر و نزیر برای همه انسان‌ها و عالمیان بود . برخلاف یهودی ها که معتقدند به اینکه دین تنها در یک نژاد خاص تجلی می‌یابد‌.»

رئیس جمهوری افزود: «همه مسلمانان باید با وحدت در مقابل استعمار، استکبار و استثمار بایستند و برای آزادی سرزمین‌های اشغالی تلاش کنند تا سرزمین های اسلامی را از دست متجاوزین آزاد کنند تا به قاعده نفی سبیل در قرآن عمل کنند.»

وی ادامه داد: «مبارزه ملت فلسطین از این نوع مبارزه‌هاست. آنها در مقابل ظلم متجاوزین ایستادگی و مقاومت می‌کنند و وحدت به معنای آن است که ما در کنار هم برای مقابله با تروریسم قرار بگیریم. آنچه باعث پیروزی در عراق شد این بود که مرجعیت در کنار دولت عراق قرار گرفت و فتوای مرجعیت بود که همه اقوام عراق را برای خارج کردن دشمن بسیج کرد.»

حسن روحانی در این کنفرانس گفت:‌ «آن‌ها که در عراق علیه تروریست‌ها جنگیدند حق بزرگی بر گردن منطقه، امنیت و ثبات منطقه و بر گردن همه جهانیان دارند. این تروریسم تنها تهدیدی برای منطقه نبود بلکه تهدیدی برای جهان بود. برای اروپا و آمریکا هم تهدید بود؛ بنابراین همه انسان‌هایی که علاقه‌مند به ثبات و امنیت جهانی هستند باید از رزمندگان صف مقاومت در برابر تروریست ممنون و متشکر باشند که متاسفانه این چنین نیست.»

روحانی اظهار کرد: «به جای این‌که از این دولت‌ها و همه آنهایی که در مبارزه با تروریسم تلاش کرده‌اند، تشکر کنند در فکر تضعیف و توطئه علیه آن‌ها هستند.»

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: «سوریه از تروریسم نجات خواهد یافت. دیر یا زود، ملت عراق متحدتر از همیشه خواهد بود دیر یا زود، کرد و شیعه و سنی برادرانه در کنار هم خواهند بود و عراق توسعه یافته‌ای را خواهند ساخت.»

همزمان با هفته وحدت با حضور بیش از ۲۲۰ شخصیت برجسته جهان اسلام و همچنین ۳۰۰ میهمان داخلی، سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی صبح امروز با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و با موضوع «وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی» آغاز شد.

پس از سخنرانی رئیس‌جمهوری برخی از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

در سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که با عنوان «وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی» برگزار خواهد شد، مهمانان و شرکت کنندگان این کنفرانس پیرامون موضوع آن به بحث و تبادل نظر می‌پردازند.

این کنفرانس تا روز پنج‌شنبه (۱۶ آذرماه) ادامه خواهد داشت.

سردار سید یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا، مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، سید علی اکبرمحتشمی‌پور، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، سید محمد علی شهیدی، رئیس بنیادشهید و امور ایثارگران، علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ، محسناراکی، دبیر کل مجمع تقریب، سید محمود علوی، وزیر اطلاعات و ... از جمله حاضران در این مراسم هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار