آنلاین‌نویسی /۲

توصیه‌هایی برای لینک‌دهی و برچسب‌ها

برخی خبرنگاران از لینک‌دهی گریزانند؛ چون به زَعم خود، نمی‌خواهند منابع تولید مطلب را لو دهند. آنها گمان می‌کنند؛ به این شکل ارزش مطلب(خبر) بیشتر می‌شود. و از سوی دیگر این کار را زمان‌بر می‌دانند اما برخلاف تصور این عده، لینک‌ها؛ خبر را مستند و معتبر کرده و آن را خواندنی تر می‌کنند.

کد مطلب: ۶۹۰۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد

باتوجه به مقدماتی که درباره لینک‌دهی اخبار گفتیم؛ در زمانی که خبر می‌نویسید، نشانی‌های منابع و لینک‌های مرتبط را ذخیره کنید و سپس با استفاده از قابلیت"فرامتن" آنها را در خبرتان بگنجانید.

توصیه ها:

1_ لینک‌ها باعث مستندکردن خبر می‌شود و اطمینان مخاطب را به صحت و درستی آن بیشتر می‌کند. پس، از لینک دادن به منابع دیگر نهراسید!

2- هنگامی از لینک‌های داخل متن استفاده کنید که ارزش و اهمیت محتوا را افزایش دهد[بنابراین از قبل، یک ارزیابی دقیق نسبت به محتوای خود داشته‌باشید که آیا واقعا نیازی به لینک دارد یا نه؟]

3- لینک‌های داخلی باید مرتبط با موضوع باشد و جزئیات و اطلاعات بیشتری در مورد محتوا ارائه دهد.

4- عنوان لینک‌ها را زیاد طولانی در نظر نگیرید. اگر عنوان مورد نظر شما قسمتی از یک جمله است، فقط واژه‌های کلیدی آن را در تعریف لینک به کار ببرید و بقیه جمله را به صورت متن عادی بنویسید.

به خاطر داشته‌باشید که لینک ها باید کوتاه و در حد چند کلمه (حداکثر پنج کلمه) باشند.

[مثال: وزیر آموزش و پرورش گفت:بازسازی مدارس تخریب شدۀ کرمانشاه از 3 هفته دیگر آغاز می‌شود و البته خیرین می‌توانند در زمینه بازسازی و نحوۀ همکاری فعالانه حضور پیدا کنند و...

*در اینجا کلمات "بازسازی و نحوه همکاری" کلمات هایپرلینک شده در متن است (فرامتن) که اگر کسی علاقه‌مند به همکاری در این مورد است؛ روی آن کلیک می‌کند و جزئیات بیشتر را بدست می‌آورد]

5_ سعی کنید اگر از عبارتهای "این جا کلیک کنید" یا "جزئیات بیشتر" برای عنوان لینک‌های خود استفاده نکنید و در عوض از واژه‌های به کار رفته در متن استفاده کنید.

6- اگر در لینک به فایل‌هایی مثل"پی‌دی‌اف" (PDF) یا "پاوریونیت" دارید، حتما با قراردادن یک آیکون کوچک (نشانگر مخصوص همان فایل) در کنار نام فایل، برای مخاطبانتان مشخص کنید که لینک شما به چه نوع فایلی مرتبط است.و البته باید از قبل این فایل‌ها آماده‌ باشد تا به ‌عنوان اینک قرار داده شود.

7- با همه مزایایی که برای لینک‌دهی گفتیم؛ افراط نکنید! چرا که اگر از لینکها بیش از حد استفاده کنید، نه تنها خواندن متن مشکل می‌شود، بلکه بازدیدکننده قدرت تمرکز روی متن را از دست می‌دهد و اگر علاقه‌مند به جزئیات باشد؛ مدام مجبور است که با دنبال کردن لینک‌ها از صفحه‌ای به صفحۀ دیگر منتقل شود پس، استفادۀ بیش از اندازه از لینک‌ها سبب سردرگمی مخاطبان و از دست رفتن توجه به مفاهیم موردنظر می‌شود.

8- در نهایت سعی نکنید مفاهیمی را که می‌شود به آسانی لینک داد، دوباره در متن خود بیاورید. این‌کار تنها باعث طولانی شدن متن خواهد شد. بهتر است که به آنها لینک بدهید و متن خود را بی دلیل طولانی نکنید.

9- برای تمرین نحوۀ لینک‌دهی ابتدا یک وبلاگ ایجاد کنید و این‌کار را آنجا تمرین کنید؛ سپس در وب‌سایت به لینک دادن در خبرتان، اقدام کنید.

برچسب‌ها

برچسب‌ها؛ کلمه‌هایی هستند که مهمترین موضوع‌های موجود در متن(خبر) را نشان می‌دهند[کلید واژه‌ها] و کاربران به کمک آنها می‌توانند سریع‌تر به موارد مشابه در وب سایت موردنظرشان دسترسی پیدا کنند.

*استفاده از برچسب با هدف راهنمایی کاربران در یافتن اخبار مرتبط انجام می‌گیرد.

یک برچسب می‌تواند شامل؛ نام اشخاص،سازمانها، مکان‌ها، رویدادهای مهم و کلا هر کلمه ای باشد که فکر می‌کنید، کاربران علاقه‌مند به پی‌گیری آنها هستند.

برچسب‌ها و موتورهای جستجوگر

از سوی دیگر برچسب‌ها یک شاخه، نزد موتورهای جست‌وجو‌گر نیز محسوب می‌شوند و اگر کاربری عنوان یک برچسب را جست‌و ‎ جو کند، معمولا همان‌هایی هستند که مثل لینک برچسب جست‌و‌جو شده، به آن کاربر در نتایج جست‌و‌جو نشان داده خواهد شد و معمولا وب‌سایت‌ها از این طریق می توانند بازدیدکننده‌های قابل توجهی از سوی موتورهای جست‌و‌جوگر دریافت کنند که در‌نهایت این امر سبب افزایش کارایی آن وب‌سایت می‌شود.

مثال :

با توجه به آنچه‌ ذکر شد، ممکن است بگویید؛ چه نیازی به برچسب‌هاست، وقتی معمولا مطالب وب‌سایت‌های خبری مطالبشان دسته‌بندی شده‌است؟ یعنی شاخه‌های اصلی(سرویس) و نیز شاخه‌های فرعی(زیرسرویس) دارند. مثلا اگر کاربری علاقه‌مند به پیگیریِ خبرهای تازۀ"سینما" باشد، به‌راحتی می‌تواند از طریق شاخه اصلی(سرویس) "فرهنگ"، زیرشاخۀ سینما را انتخاب کرده و اخبار موردعلاقه‌اش را مشاهده کند. این درست است؛ اما اگر همین کاربر به دنبال یافتن خبرهای یک شخص یا موضوع خاص در این حوزه باشد، چطور؟

دراینجاست که شیوۀ دسته‌بندی محتوای وب‌سایت از طریق "برچسب" به‌کار خواهد آمد.

به عنوان مثال؛ اگر کاربرِ علاقه‌مند به حوزۀ سینما بخواهد، خبرهای تازه دربارۀ "آثار اصغرفرهادی" را پی_ گیری کند، به‌راحتی می‌تواند روی این برچسب‌ها در صفحه اصلی وب‌سایت یا در زیر یکی از اخبار مرتبط کلیک کرده و همه خبرهای مرتبط با این برچسب را مشاهده کند.

مثلا چنانچه خبری مفصل از "اسکار گرفتن فیلم فروشنده" را منتشر کرده‌ایم می‌توانیم در انتهای خبر برچسب‌هایی مثل: اصغرفرهادی _ فیلم فروشنده _ جایزۀ اسکار قرار دهیم و مخاطب را به داشتن جزئیات و اخباری مرتبط بیشتری در همان موضوعات راهنمایی کنیم .

پایان بخش دوم

ادامه دارد...

---------------------------------------------------------------------------------------------

منبع: اصول خبرنویسی‌ آنلاین؛ محمود سلطان آبادی/توضیحات و تغییرات نگارشی از واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار