در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

بحران تامین آب در 11 استان/ فارس و تهران رکوردار جهانی فرونشست زمین

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست نسبت به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی هشدار داد و گفت: علاوه بر تهران، 10 استان کشور در شرایط بحرانی تأمین منابع آبی قرار دارند.

کد مطلب: ۶۸۹۷۸۰
لینک کوتاه کپی شد

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، با اشاره به وضعیت فرونشست زمین در برخی استان‌های کشور اظهارداشت: استان فارس رکوردار نشست زمین است به طوری که هم‌اکنون میزان فرونشست زمین در این استان به 54 سانتی متر در سال رسیده و 140 برابر شرایط بحرانی در اتحادیه اروپاست.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست افزود: پس از استان فارس، تهران دارای بیشترین میزان فرونشست زمین است و سالانه شاهد فرونشست 36 سانتی متری زمین هستیم، در حالی که رکورد فرونشست زمین 32 سانتی متر در کشور نیومکزیکو بوده اما کشور ایران در طول 5 سال اخیر، رکورد فرونشست را شکسته است.

بحران تامین آب در 11 استان کشور

درویش به بحران آب در برخی از استان‌های کشور اشاره کرد و گفت: استان‌های فارس و تهران مشکلات زیادی را برای تأمین منابع آبی دارند. علاوه بر این، استان اصفهان در رتبه سوم بحران آب قرار دارد. همچنین استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یزد، کرمان، همدان، اردبیل بخش‌های شمالی هرمزگان و جنوب غربی هرمزگان در حال ورود به بحران آبی هستند.

هشدار نسبت به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی در تهران

درویش همچنین نسبت به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی هشدار داد و گفت:‌ در منطقه 22 شهر تهران بین 7 تا 17 متر سطح آب زیرزمینی در یک دهه اخیر کاهش یافته و تمامی چاه‌های باغ گیاه‌شناسی خشک شده است.

تأمین منابع آبی تهران از سایر استان‌ها

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور درخصوص وضعیت منابع آب در تهران گفت: هم‌اکنون تهران منابع آبی خود را از استان‌های دیگر تأمین می‌کند و مشکلات زیادی در پی کم‌آبی متوجه پایتخت است.

درویش درخصوص احتمال زلزله ناشی از فرونشست زمین در تهران نیز گفت:‌ در تهران شرایطی وجود دارد که وقوع زلزله‌ای 5 ریشتری می‌تواند، خسارات زلزله 7 ریشتری را به بار بیاورد.

وی درخصوص پدیده فرونشست زمین در برخی مناطق تهران گفت:‌هم اکنون در منطقه معین آباد شهرستان ورامین شاهد فرونشست 25 سانتی متری زمین در طول سال هستیم و در دشت شهریار نیز سالانه 36 سانتی متر زمین فرونشست می‌کند که این وضعیت فوق‌العاده خطرناک است.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست با اشاره به تهدید منازل جنوب تهران در پی فرونشست زمین گفت:‌ بسیاری از منازل در منطقه شهر ری و پایین‌تر از آن، ترک برداشته است. البته این وضعیت در بخش‌های شمالی تهران طور دیگری بروز می‌کند به‌گونه‌ای که ساختمان‌های بلندمرتبه در دامنه‌ها باعث شده حرکت جریان‌های زیرسطحی دچار اختلال شود و این مسأله سبب از بین رفتن پوشش‌های گیاهی درختان منطقه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار