• تاریخ انتشار: 12 آذر 1396 - 13:02
  • سرویس: استانها - آذربایجان شرقی
25درصد کلاس های ابتدایی در آذربایجان شرقی معلم متخصص تربیت بدنی ندارند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

25درصد کلاس های ابتدایی در آذربایجان شرقی معلم متخصص تربیت بدنی ندارند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: فقط 75درصد کلاس های ابتدایی در استان معلم متخصص تربیت بدنی دارند واین چالش مهم ما است.


به گزارش خبرنگار پانا از آذربایجان شرقی، رسول صادقی در دوره ضمن خدمت سرگروه های آموزشی درس تربیت بدنی نواحی و مناطق استان در باشگاه فرهنگیان با بیان این که عمده ترین بحث در برنامه ریزی درسی بر اساس سند تحول نظام آموزش و پرورش این است که با اقداماتی بتوانیم مبانی تئوری را به هم نزدیک کنیم، اظهار کرد: درس تربیت بدنی از سال 1306 به ذطور رسمی وارد نظام درسی آموزش و پرورش کشور شد و  در این 90 سال فراز و نشیب های زیادی را طی کرد و بی شک دهه 90 اوج شکوفایی برنامه ریزی درس تربیت بدنی از همه ابعاد است.

وی 7شاخص نیروی انسانی توانمند، مواد و تجهیزات، تکنولوژی، پول، روش مدیریت، تبلیغات  و ارزیابی را تئوری مدیریتی عنوان کرد و گفت: نیروی انسانی توانمند لازمه  رسیدن به بخش عمده ای از اهداف و ماموریت هاست  و اولین ماموریت ما این است که معلمان درس تربیت بدنی را توانمند کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان افزود: اگر این امر محقق نشود تحولاتی را شاهد نخواهیم بود و در سایر مولفه ها نیز به کندی پیش خواهیم رفت و برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد بهترین راه برای توانمنمدسازی معلمان خواهد بود.

صادقی ادامه داد: یکی دیگر از مولفه های اثرگذار در تئوری مدیریت مواد و تجهیزات است و مدیر و معاونان مدرسه در این مولفه بیشترین تاثیر را می توانند داشته باشند.

وی گفت: استفاده از تکنولوژی های می تواند در برنامه درسی تربیت بدنی تحول ایجاد کند ولی متاسفانه تا کنون نتوانسته ایم از این تکنولوژی استفاده کنیم و روش های ما اغلب سنتی هستند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان افزود: لزوم راه اندازی سامانه درس تربیت بدنی در استان ضرورت دارد تا معلمان بتوانند آنچه را نیاز دارند بدون حضور از سامانه دریافت کنند.

صادقی با بیان این که  در بیان مشکلات همیشه از کمبود منابع مالی اعتراض داریم در حالی که پول چهارمین مولفه اثرگذار در مدیریت است، اضافه کرد: هزار و 500 معلم تربیت بدنی در استان داریم که بخش عظیمی از منابع مالی برای حقوق و دوره های آموزشی آن ها و تجهیز و امکانات ورزشی مدارس هزینه می شود باید دید در مقابل این همه هزینه دانش آموزا بعد از 12 سال که از آموزش و پرورش خارج می شود تا چه حد اطلاعات و سواد وحرکتی و سلامتی آن ارتقا یافته است.

وی با بیان این که بهترین روش مدیریتی از دیدگاه من روش تلفیقی است، گفت:  اگر بتوانیم نگرش خانوده ها به درس تربیت بدنیب را تغییر دهیم و ارتباط خانه و مدرسه در این حوزه را زیاد کنیم، آن وقت موفق عمل کرده ایم و البته در دهه اخیر در این زمینه موفق بوده ایم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان تصریح کرد: ارزیابی باید باشد تا بدانیم که به اثر بخشی لازم رسیده ایم یا نه؟

صادقی بر ارایه آگاهی های مورد نیاز دانش آموزان در خصوص سواد حرکتی و سلامتی تاکید کرد و افزود: همچنین مهارت های لازم نیز باید به دانش آموزان داده شود که زیرساخت همه مهارت ها داشتن آمادگی جسمانی است.

وی ادامه داد: سال های گذشته بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان در سن 25 تا 30 سال مهارت های کافی را یاد می گرفتند و به اوج آمادگی می رسیدند ولی در سایه توجه به مهارت آمادگی جسمانی در حال حاضر بازیکنانی چون سردار آزمون را درتیم ملی داریم که در سن  20سالگی به اوج می رسند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در حال حاضر به مرحله ای رسیده ایم که خوشبختانه فرهنگ ورزش در جامعه نهادینه شده و همه آن را برای حفظ سلامتی ضروری می دانند و در حال حاضر باید به دنبال این باشیم که ورزش یکی از ضرورت های زندگی اجتماعی دانش آموزان باشد.

صادقی با اشاره به اجرای آزمون هماهنگ درس تربیت بدنی پیانه نهم در اردیبشهت ماه امسال گفت: در این آزمون چند شتخص سلامتی دانشس آموزان پایه نهم ارزیابی شده که متاسفانه  وضعیت قلبی و عروقی دانش آموزان استان به خصوص در دختران نگران کننده بود و نیازمند برنامه ریزی در این راستا هستیم.

وی گفت: توسعه ورزش همگانی دانش آموزان از 42 به 52درصد، توسعه ورزش قهرمانی دانش آموزان از 7 به 12درصد،کاهش اضافه وزن و چاقی از 25 به 20 درصد و توسعه فضاهای ورزشی از 0.28 به 0.38 متر مربع از برنامه های ورزش دانش آموزی در برنامه ششم توسعه هستند.

 

اشتراک گذاری instagram