آنلاین نویسی/۱

لینک‌دهی؛ مزیتی برای خبرنویسی آنلاین

واحد آموزش پانا: آیا دلتان می‌خواهد در فضای آنلاین از خبرنویسی سنتی فاصله بگیرید؟ لینک‌دهی بین صفحات وب که یکی از مزایای خبرنویسی آنلاین است؛ این امکان را تا حد زیادی به شما می‌دهد. محتوا در وب، باید به حالت شاخه‌ای ارائه شود تا خواننده اجازه پیدا کند از یک صفحۀ (خبر) به صفحۀ (خبر) دیگری رفته و محتوایی مکمل و یا جزئیات بیشتری درباره آن، بسته به میزان علاقه‌مندی خود پیدا کرده و در نهایت درک بهتر و عمیق‌تری نسبت به رویدادهای ارائه شده پیدا کند.

کد مطلب: ۶۸۹۴۳۱
لینک کوتاه کپی شد

منظور از لینک دهی در سایتهای خبری چیست؟

لینک یک متن یا تصویر است؛ که وقتی با ماوس به آن اشاره می‌کنید اشاره‌گر ماوس، شکل دست، به خود می‌گیرد تا روی آن کلیک کنید. البته در بیشتر مواقع رنگ متن لینک داده شده با متن‌های معمولی فرق دارد. پس از کلیک روی لینک‌ها، به صفحات دیگر و حتی وب‌سایتها و وبلاگ‌های دیگر هدایت می‌شوید.

فرامتن

یادتان باشد! لینک‌های به کار رفته در یک صفحه وب، عناصری هستند که یک متن را به "فرامتن" تبدیل می‌کند و فرامتن یا هایپرلینک (Hyprtext) متنی است که به صورت "غیرخطی" و بر اساس درخواست و نیاز کاربر، قابل دسترسی است.

این اصطلاح را اولین بار"تدنلسون" در سال 1395 برای توصیف آثار غیرخطی در تحقیق خود به کار گرفت.

هر لینک ، عنصری اطلاعاتی است که در مجموعه ای از داده‌ها نگهداری می‌شود تا به نوعی داده مورد نظر را به داده دیگری متصل و مرتبط سازد.

بخشهای مختلف لینک

از نظر ساختاری هر لینک شامل سه بخش است: مقصد، عنوان و هدف.

اولین بخش آن یعنی مقصد، به وسیله یوآرال (URL) تعریف می‌شود؛ که معمولا از طریق نوار وضعیت برنامه مرورگر برای کاربر قابل مشاهده است.[ همانجا که آدرس درخواستها و لینک ثبت می شود.]

دومین بخش یک لینک، روی صفحۀ وب دیده‌می‌شود و کاربر با کلیک کردن روی آن می‌تواند به مقصد تعریف شده دسترسی پیدا کند. عنوان می‌تواند به صورت متن، تصویر و یا هر دوی آنها باشد. متن عنوان که برای لینک‌دهی در بین متن اصلی یا بعد از آن قرار داده شده است، اغلب زیرخط دار و به رنگ آبی نمایش داده می‌شود.

نکتۀ مهم اینجاست؛ که هرچه عنوان یک لینک جذاب‌تر، زیباتر و ترغیب‌کننده‌تر باشد، احتمال اینکه کاربرانِ بیشتری روی آن کلیک کنند، بالاتر می‌رود، و در واقع همین گرفتن کلیک‌ها از کاربران (مخاطبان) صفحات وب؛ یک هنر است.

آخرین بخش یک لینک نیز هدف نام دارد؛ که اغلب نادیده گرفته‌شده یا به برنامۀ مرورگر واگذار می‌شود. این بخش تعیین می‌کند که آنچه در مقصد وجود دارد در کجا نمایش داده خواهد شد. هدف ممکن است یک پنجره یا فریم خاص یا اینکه یک پنجره یا فریم جدید باشد.

مزایای لینک‌دهی

"گرت بوشهولتز"_ از متخصصان و توسعه‌دهندگان محتوای وب_ دربارۀ استفاده از لینک‌ها توصیۀ جالبی دارد؛ "لازم نیست چرخ را دوباره اختراع کنید. فقط کافی است لینک آن‌را در صفحه‌تان بگذارید! فکر کنید چقدر نوشته شما کوتاه‌تر می‌شد؛ اگر به جای تکرار نوشته ‎ ‌های دیگران فقط به آنها لینک می‌دادید؟

او ادامه می‌دهد؛ من به یک قاعدۀ 25/100 در اصالت محتوای موجود در وب قائل هستم. یعنی صد در صد محتوای بِکر در شبکه جهانی وب حاصلِ کارِ 25درصد از کاربران است [گویی فقط 25 درصد از محتوای آنچه می‌خوانید،کاملا بکر و تولیدی است] پس، بهتر است به جای دوباره‌نویسی محتوای آنها، لینک مطالب‌شان در نوشته خودتان قرار دهید ... [باور کنید] کاربران اینترنت به جست‌و‌جو و دنبال‌کردن صفحات مورد نیازشان عادت دارند و ترجیح می‌دهند به جای پی گرفتن و خواندن متن، به دنبال لینک و برچسب ها یا کلیدواژه های آن بگردند.

*"بوشهولتز" می‌گوید داشتن عنوان بندی و برچسب خوب به بهتر فهمیدن و دنبال کردن آسان تر خبر هم کمک می‌کند.

لینک‌دهی بین صفحات وب یکی از مهمترین مزیت‌ها و ویژگیهای وب و همچنین خبر نویسی آنلاین است؛ که به ارائه اطلاعات تکمیلی و محتوای مکمل با جزئیات بیشتر به خوانندگان علاقه‌مند به موضوع کمک می‌کند.

[شاید بتوان گفت؛ لینک‌دهی مانند "پاورقی" یا "پای‌نوشت" کتاب عمل می‌کند که گاهی یک توضیح چندخطی در مورد کلمه ای در متن، در پای‌نوشت همان صفحۀ کتاب قرار می‌گیرد و گاه در همان پای_ نوشت خواننده را به نشانی کتاب یا منبعی دیگر برای مشاهده و خواندن توضیحات بیشتر درباره کلمه_ ای دیگر ارجاع می‌دهد. اما اکنون در وب سایتها با کلیک کردن بر روی یک کلمۀ هایپرلینک شده همان منبع برای کاربر باز شده و آن منبع جهت اخذ اطلاعات بیشتر بلافاصله در دسترس است.]

انواع لینک‌ها:

لینک‌ها در وب‌سایتهای خبری و اطلاع‌رسانی به دو دسته لینک‌های "درونی" و "بیرونی" تقسیم می_ شود.

لینک‌های درونی ؛ یک صفحه را به صفحۀ دیگر در همان وب‌سایت مرتبط و متصل می‌کند؛ یعنی نشانی دامنه مبدا و مقصد صفحه‌ها یکی است این‌گونه لینک‌ها در قاعدۀ آنلاین نویسی شامل "چانک"، "برچسب‌ها" و "لینک‌های مرتبط" می‌شود؛ که در درس‌های بعدی توضیح خواهیم داد.

"لینک‌های بیرونی" ؛ این‌گونه لینک‌ها همانطور که از عنوان‌شان برمی‌آید یک صفحه را به صفحه‌ای مشخص در یک وب‌سایت دیگر مرتبط می‌کنند. لینک‌های بیرونی در وب‌سایت‌های خبری بیشتری می‌توانند برای ارجاع به منبع اخبار مورد استفاده قرار گیرند.

پایان بخش اول

*در بخش دوم چند توصیه کاربردی را در مورد لیک دهی و برچسب ها خواهید خواند.

منبع: اصول خبرنویسی آنلاین؛ محمود سلطان آبادی/ تغییرات نگارشی و توضیحات از واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار