آشنایی با انواع اخبار گمراه کننده/2
واحد آموزش پانا: چنانچه در درس پیشین گفتیم؛ موج اخبار منتشره ، تشخیص صحت و سقم آنها را دشوار ساخته و ما با این دو درس در پی آنیم؛ تا به مخاطبان در تشخیص اخبار گمراه کنندهای که مانع شناخت اخبار درست میشوند، کمک کنیم.
5- اخبار جعلی (Fakenews)
ویژگیها:
- این اخبار دارای محتوای کاملا ساخته شدهاست که برای ترویج اطلاعات اشتباه منتشر میشود .
- دارای تکنیکهای بازاریابی،ربات،نظرات و برندینگ تقلبی است بطوریکه با "ردگمکنی اذهان مخاطبان را متوجه این تکنیکها میکندو همانطور که گفتیم؛ غالبا از اساس تقلبی است.
انگیزه:
انگیزه آن هم درآمد تبلیغاتی و پول و اهداف اساسی و یا هر دو است.( پیشتر به شکل مفصلتری به این دسته از اخبار پرداختهایم. که علاقمندان میتوانند به آن مراجعه کنند.)
تاثیر گذاری:
دارای تاثیر گذاری بالایی در مخاطب است.
6-اخبار مبتنی بر تبلیغات سیاسی(پرو پاگاندا)
ویژگیها:
- دولتها، سازمانهای بزرگ و سازمانهای غیرانتفاعی برای مدیریت رفتار مخاطبان خود و القای ارزشها و دانش مدنظر خود، از اخباری از نوع "پروپاگاندا"(تبلیغات سیاسی) استفاده میکنند.
- این نوع اخبار با هدف جلب عواطف ما نوشته میشود.
- ممکن است مفید یا مضر باشد
انگیزه:
احساسات و تعصبات شدید و بدست آوردن قدرت و انگیزه های سیاسی از انگیزه تهیه این نوع اخبار است.
تاثیرگذاری:
برای این نوع اخبار نمیتوان تاثیرگذاری بالا یا اندکی را تعریف کرد و مخاطب در برابر آن دچار نوعی تخدیر یا "دارای حس خنثی" است.
مثال : موفقیتهای برجام برگشت به عقب برای آن غیرممکن کردهاست
7-اخباری برای کلیک بیشتر
این نوع اخبار را به منزله دام و طعمههایی برای مخاطب دانستهاند تا وی جذب آن شده و خبر کلیک بیشتر داشتهباشد.
ویژگیها:
- این اخبار با تیترهای هیجان انگیز جذاب میشوند تا توجه مخاطبان را جلب کنند.
- این اخبار اغلب گمراهکنندهاند و ممکن است محتوای آنها با تیترشان ارتباطی نداشته باشد.
- در واقع محرکی برای درآمد تبلیغاتی هستند چون هر چه کلیک بر روی یک خبر و یک سایت بیشتر باشد یعنی تعداد بازدیدکننده بیشتری دارد و در آن صورت شرکتها و سازمانها حاضر هستند هزینه تبلیغات بپردازند.
انگیزه:
هدف از تهیه این نوع اخبار وجوه اقتصادی و پول و یا شوخی و سرگرمی است.
تاثیرگذاری:
میزان تاثیرگذاری این اخبار کم است چون بتدریج خواننده و مخاطب با اهداف اقتصادی تهیه این نوع اخبار آشنا شده و بر روی او تاثیری نخواهدداشت.
مثال:
شرایط خرید خدمت سربازی اعلام شد
*تیتری ترغیب و جذبکننده است و دارای ارزش خبری دربرگیری است. اما وقتی خبر رامیخوانیم؛ میبینیم تنها اشارهای کوچک از قول فرمانده نظام وظیفه است که [مثلا] قصد داریم طرحی را برای تصویب به مجلس و دولت برای خرید خدمت سربازی تنظیم کنیم. اما همان تیتر به اندازه کافی جذابیت را برای کلیک کردن مخاطب هدف خود داراست.
8- اخباری با تبلیغات اسپانسری
ویژگیها :
- تبلیغاتی که به نظر مطبوعاتی میآیند ولی فاقد ارزش خبری هستند.
- اگر به وضوح ذکر نشود، ممکن است که کاربر متوجه نشود محتوای آن تبلیغاتی است
انگیزه:
انگیزه اصلی نیز در این نوع اخبار اقتصادی و پول است.
تاثیرگذاری:
میزان تاثیر این نوع اخبار به علت هوشمندی مخاطب امروز کم است.
مثال:
اثرات چای سبز در کاهش سرطان
*تیتری که مخاطب را جذب میکند؛ اما در اصل با خواندن خبر همایشی از سوی یک شرکت خصوصی تولیدکننده چای است که برای بازاریابی صورت گرفتهاست.
9-اخباری با مضامین و محتوای شوخی، طنز و فریب
ویژگیها:
- گزارش اجتماعی یا طنز کیفیتشان با هم متفاوت است و ممکن است معنای موردنظر در آن مشهور نباشد.
- این نوع اخبار موجب شرمندگی کسانی میشود که فکر میکنند محتوای آن واقعی است.
- این اخبار در رسانه های زرد دیده میشود.
انگیزه:
هدف از این اخبار تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مخاطبانی است که شاید تنها قصد "وب گردی" داشتهاند.
تاثیرگذاری:
تاثیر این نوع اخبار هم کم است.
10- خطا
ویژگیها:
- سازمانهای خبری شناخته شده ممکن است که گاه اشتباه کنند که به نام آنها آسیب میرساند. این اشتباه ممکن توهینآمیز باشد یا منجر به مشکلات حقوقی و قضایی شود.
- در چنین شراطی معمولا سازمانهای معتبر متن عذرخواهی منتشر میکنند، که گرچه لازم است؛ اما بشدت به اعتبار آنها و اعتماد مخاطب که_ مهمترین سرمایه هر رسانه است _لطمه وارد میشود.
انگیزه:
انگیزه و هدف در این نوع اخبار اطلاعات گمراهکننده است
تاثیرگذاری:
میزان تاثیرگذاری این نوع اخبار هم به علت کثرت منابع اطلاعرسان و یا سابقه خبری این سازمانهای رسانهای خطاکار کم است.
--------------------------------------------------
منبع:برگرفته از اینفوگراف تهیه شده خانم مریم سلیمی با توضیحات، تغییرات نگارشی و مثالهای واحد آموزش پانا
ارسال دیدگاه