آشنایی با انواع اخبار گمراه کننده/2

واحد آموزش پانا: چنانچه در درس پیشین گفتیم؛ موج اخبار منتشره ، تشخیص صحت و سقم آنها را دشوار ساخته و ما با این دو درس در پی آنیم؛ تا به مخاطبان در تشخیص اخبار گمراه کننده‌ای که مانع شناخت اخبار درست می‌شوند، کمک کنیم.

کد مطلب: ۶۸۷۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد

5- اخبار جعلی (Fakenews)

ویژگیها:

  • این اخبار دارای محتوای کاملا ساخته شده‌است که برای ترویج اطلاعات اشتباه منتشر می­‌شود .
  • دارای تکنیک­های بازاریابی،ربات،نظرات و برندینگ تقلبی است بطوریکه با "ردگم‌کنی اذهان مخاطبان را متوجه این تکنیک­ها می­‌کندو همانطور که گفتیم؛ غالبا از اساس تقلبی است.

انگیزه:

انگیزه آن هم درآمد تبلیغاتی و پول و اهداف اساسی و یا هر دو است.( پیشتر به شکل مفصل‌تری به این دسته از اخبار پرداخته‌ایم. که علاقمندان می‌توانند به آن مراجعه کنند.)

تاثیر گذاری:

دارای تاثیر گذاری بالایی در مخاطب است.

6-اخبار مبتنی بر تبلیغات سیاسی(پرو پاگاندا)

ویژگیها:

  • دولتها، سازمانهای بزرگ و سازمانهای غیرانتفاعی برای مدیریت رفتار مخاطبان خود و القای ارزشها و دانش مدنظر خود، از اخباری از نوع "پروپاگاندا"(تبلیغات سیاسی) استفاده می‌­کنند.
  • این نوع اخبار با هدف جلب عواطف ما نوشته می­‌شود.
  • ممکن است مفید یا مضر باشد

انگیزه:

احساسات و تعصبات شدید و بدست آوردن قدرت و انگیزه های سیاسی از انگیزه تهیه این نوع اخبار است.

تاثیرگذاری:

برای این نوع اخبار نمی­‌توان تاثیرگذاری بالا یا اندکی را تعریف کرد و مخاطب در برابر آن دچار نوعی تخدیر یا "دارای حس خنثی" است.

مثال : موفقیت‌های برجام برگشت به عقب برای آن غیرممکن کرده‌است

7-اخباری برای کلیک بیشتر

این نوع اخبار را به منزله دام و طعمه‌ه­ایی برای مخاطب دانسته­‌اند تا وی جذب آن شده و خبر کلیک بیشتر داشته‌باشد.

ویژگیها:

  • این اخبار با تیترهای هیجان انگیز جذاب می­‌شوند تا توجه مخاطبان را جلب کنند.
  • این اخبار اغلب گمراه‌­کننده‌­اند و ممکن است محتوای آنها با تیترشان ارتباطی نداشته باشد.
  • در واقع محرکی برای درآمد تبلیغاتی هستند چون هر چه کلیک بر روی یک خبر و یک سایت بیشتر باشد یعنی تعداد بازدیدکننده بیشتری دارد و در آن صورت شرکتها و سازمانها حاضر هستند هزینه تبلیغات بپردازند.

انگیزه:

هدف از تهیه این نوع اخبار وجوه اقتصادی و پول و یا شوخی و سرگرمی است.

تاثیرگذاری:

میزان تاثیرگذاری این اخبار کم است چون بتدریج خواننده و مخاطب با اهداف اقتصادی تهیه این نوع اخبار آشنا شده و بر روی او تاثیری نخواهدداشت.

مثال:

شرایط خرید خدمت سربازی اعلام شد

*تیتری ترغیب­ و جذب­‌کننده است و دارای ارزش خبری دربرگیری است. اما وقتی خبر رامی‌خوانیم؛ می‌بینیم تنها اشاره­‌ای کوچک از قول فرمانده نظام وظیفه است که [مثلا] قصد داریم طرحی را برای تصویب به مجلس و دولت برای خرید خدمت سربازی تنظیم کنیم. اما همان تیتر به اندازه کافی جذابیت را برای کلیک کردن مخاطب هدف خود داراست.

8- اخباری با تبلیغات اسپانسری

ویژگیها :

  • تبلیغاتی که به نظر مطبوعاتی می­‌آیند ولی فاقد ارزش خبری هستند.
  • اگر به وضوح ذکر نشود، ممکن است که کاربر متوجه نشود محتوای آن تبلیغاتی است

انگیزه:

انگیزه اصلی نیز در این نوع اخبار اقتصادی و پول است.

تاثیرگذاری:

میزان تاثیر این نوع اخبار به علت هوشمندی مخاطب امروز کم است.

مثال:

اثرات چای سبز در کاهش سرطان

*تیتری که مخاطب را جذب می­‌کند؛ اما در اصل با خواندن خبر همایشی از سوی یک شرکت خصوصی تولیدکننده چای است که برای بازاریابی صورت گرفته‌است.

9-اخباری با مضامین و محتوای شوخی، طنز و فریب

ویژگیها:

  • گزارش اجتماعی یا طنز کیفیتشان با هم متفاوت است و ممکن است معنای موردنظر در آن مشهور نباشد.
  • این نوع اخبار موجب شرمندگی کسانی می­‌شود که فکر می­‌کنند محتوای آن واقعی است.
  • این اخبار در رسانه های زرد دیده می‌­شود.

انگیزه:

هدف از این اخبار تفریح و سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت مخاطبانی است که شاید تنها قصد "وب گردی" داشته‌اند.

تاثیرگذاری:

تاثیر این نوع اخبار هم کم است.

10- خطا

ویژگیها:

  • سازمان­های خبری شناخته شده ممکن است که گاه اشتباه کنند که به نام آنها آسیب می­‌رساند. این اشتباه ممکن توهین­‌آمیز باشد یا منجر به مشکلات حقوقی و قضایی شود.
  • در چنین شراطی معمولا سازمانهای معتبر متن عذرخواهی منتشر می­‌کنند، که گرچه لازم است؛ اما بشدت به اعتبار آنها و اعتماد مخاطب که_ مهمترین سرمایه هر رسانه است _لطمه وارد می­‌شود.

انگیزه:

انگیزه و هدف در این نوع اخبار اطلاعات گمراه­‌کننده است

تاثیرگذاری:

میزان تاثیرگذاری این نوع اخبار هم به علت کثرت منابع اطلاع­‌رسان و یا سابقه خبری این سازمان‌های رسانه‌­ای خطاکار کم است.

--------------------------------------------------

منبع:برگرفته از اینفوگراف تهیه شده خانم مریم سلیمی با توضیحات، تغییرات نگارشی و مثالهای واحد آموزش پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار