معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به پانا خبر داد؛

طرح بهزیستی برای پیشگیری از فروش نوزادن

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی درباره طرح مراقبت‌های ویژه دوران بارداری برای زنان معتاد به منظور جلوگیری از فروش نوزادان از به‌روزرسانی تفاهم‌نامه بهزیستی و وزارت بهداشت با موضوع مراقبت از مادران باردار معتاد خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۷۸۳۲
لینک کوتاه کپی شد

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با خبرنگار پانا،با اشاره به اجرای تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت در رابطه با مراقبت‌ از مادران باردار معتاد اظهارداشت:‌ در سال‌های اخیر تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت منعقد شد که طی آن از مادران باردار معتاد مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد. این مراقبت‌ها به ویژه برای مادران معتادی که بی‌خانمان هستند در اولویت قرار دارد چرا که عمدتا این افراد تحت تأثیر شدید مواد مخدر هستند و ممکن است دست به هر کاری بزنند و نوزادشان را بفروشند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به وضعیت نامناسب مادران معتاد باردار بی‌خانمان گفت: از آنجا که این مادران دارای اعتیاد شدید هستند قطعا تغذیه مناسبی هم ندارند و این مسایل بر روی نوزاد آن‌ها تأثیر می‌گذارد و در مواردی حتی منجر به مرگ نوزاد می شود.

وی ادامه داد:‌ قرار شد در طرح مشترک وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی، هر مادر معتادی که برای زایمان به مراکز درمانی مراجعه می کند ترخیص نشود و بیمارستان پس از بررسی اولیه وضعیت مادر، به اورژانس اجتماعی گزارش دهد.

مسعودی فرید در ادامه با اشاره به گزارش وزارت بهداشت از وضعیت زایمان مادران معتاد گفت:‌ طی سال گذشته 600 نوزاد از مادران معتاد به دنیا آمدند که این نوزادان در معرض آسیب قرار داشتند. پس از شناسایی این نوزادان بیش از 300 نوزاد با حکم قاضی به خانواده و یا اقوامی که صلاحیت داشتند واگذار شدند و حدود 280 نوزاد نیز در بهزیستی ماندگار شدند.

وی درباره ارائه خدمات وزارت بهداشت به مادران معتاد باردار نیز گفت: بحثی که بهزیستی با وزارت بهداشت دنبال می‌کند این است که چه مادران باردار معتاد باشند و یا نباشند، باید مراقبت بارداری را دریافت کنند و وزارت بهداشت موظف است این خدمات را ارائه دهد.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی همچنین از به‌روزرسانی تفاهم نامه این نهاد با وزارت بهداشت خبر داد و گفت:‌ در تلاش هستیم تا تفاهم‌نامه موجود برای مراقب از مادران باردار معتاد را به‌روزرسانی کنیم و در تفاهم‌نامه جدید، نقش سازمان‌های مردم نهاد را پررنگ‌تر ببینیم. همچنین مراقبت‌های بعد از زایمان را هم در این تفاهم‌نامه در نظر خواهیم گرفت.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: ‌تنها چیزی که نگران آن هستیم و آماری هم در رابطه با آن در دست نداریم، زایمان‌های خارج از شبکه بهداشت و درمان است که در این زمینه سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند به ما کمک کنند تا این افراد را شناسایی کنیم و به آن‌ها خدمات ارائه دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار