اولین عمل جراحی پیوند شبکیه ی مصنوعی در ایران انجام شد:

آغازی بر پایان کوری مطلق در کشور/نیاز امروز خود باوری

نخستین عمل جراحی پیوند شبکیه ی مصنوعی در ایران توسط دکتر محسن فروردین و تیم جراحی همکاران وی در شیراز انجام شد واین عمل جراحی نقطه عطفی در پایان کوری مطلق در کشور به حساب می آید.

کد مطلب: ۶۸۶۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس،معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس در مراسم رونمایی از اولین عمل شبکیه مصنوعی که صبح امروز در شیراز انجام شد،گفت: ردپای ایرانیان همواره در تولید علم وجود داشته و دستاورد بزرگ امروز نیز حاصل خودباوری و هویت میهنی تیم جراحی است.

هادی پژوهش اظهار داشت:با نگاه کردن به تاریخ علم ،متوجه می شویم ایرانیان همواره سهم بسزایی در تولید علم داشته اند.

وی افزود:کفایت نمی کند که در عصر گذشته بمانیم و به آن افتخار کنیم،باید خودمان نیز علم تولید کنیم.امروز آنچه که ما نیاز داریم خودباوری است. باید از سرمایه ها استفاده کرد و جرات و جسارت به کار برد.
پژوهش با اشاره به این که امروزه کشورهای دارای علم،دارای اقتدار و قدرت هستند، ابراز داشت:ایران باید به علم مجهز بشود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در ادامه ی مراسم تاکید کرد:رسالت دانشگاه، رسالت علم،رسالت تربیت دانشجو و رشد علم است. باید علم را با صنعت و با رشته های دیگر عجین کنیم .

علی بهادر افزود: زمانی می توانیم بگوییم دانشگاه هستیم که علم را رشد دهیم .
بهادر تصریح کرد:اساتید ما نباید مصرف کننده تکنولوژی دیگران باشند خود باید تولیدکننده علم باشند.
وی اظهار داشت: رقیبان ما از نبوغ ایرانیان در هراسند و هرگاه شاهد تخریب دانشمندی از ایرانیان و هم وطنانمان بوده ایم آنجا نقطه ای بوده که آنها نسبت به نبوغ ما در هراس بوده اند.

وی تاکید کرد: اما همه ما باید بدانیم که استفاده از تکنولوژی یک حرف است و ایجاد تکنولوژی حرفی دیگر است.


جهش علمی بزرگ

دکتر محسن فروردین جراح چشم پزشک و مسوول این تیم جراحی نیز در خصوص این عمل جراحی گفت:دستیابی به این جهش علمی بزرگ قطعا حاصل رهنمود های رهبر معظم انقلاب است که افق و چشم انداز ایران را در کسب مدارج علمی در دنیا ترسیم کرده اند و این کار حاصل رهنمودهای ایشان و همت والای ما ایرانیان است .
وی با ابراز رضایت از این عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم که برای نخستین بار در کشور انجام شده بود از تیم جراحی که با وی همکاری داشتند تشکر کرد و اظهار داشت: دو بیمار نابینایی که تحت این عمل جراحی قرار گرفتند حال مساعدی دارند و عمل موفقیت آمیز بوده است و در حال حاضر نیازمند توانبخشی هستند تا مغز امور فراموش شده ی خود را یاد بگیرد .

وی تصریح کرد در حال حاضر در کشور ما 12 هزار بیمار با این وضعیت وجود دارد که 2000 نفر آنها شرایط این عمل جراحی را دارند و امید داریم تا روزی برسد که بتوانیم با حمایتهای خیرین و مسوولین امید را در دل این افراد زنده کنیم.

وی ابراز داشت: افتخار این عمل در خاورمیانه نصیب دوکشور شده ولی کشورما اولین کشوری است که این عمل را توسط متخصصین بومی انجام داده است.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری دبیر جامعه روحانیت استان فارس نیز با اشاره به زمان آغاز پیوند کبد در ایران و در فارس افزود: زمانی که دکتر ملک حسینی و دکتر صلاحی و دوستان وی برای پیوند کبد به خارج رفتند و در برگشت فارس را مرکز انجام این کار انتخاب کردند مخالفتهایی با آنها شد اما اراده و همت انها و خودباوری که داشتند در فارس ماندند و خوشبختانه اکنون فارس قطب پیوند در ایران و خاورمیانه است و تاسیس بیمارستان پیوند در شیراز نمود موفقیت این کار است.

وی از زحمات دکتر فروردین برای انجام این افتخار بزرگ یاد کرد و افزود: دکتر فروردین برای تحقق این هدف همت والایی را به کار بردند و علی رغم مخالفتهای بسیار برای انجام این عمل در خارج یا در شهری دیگر در فارس ماندند تا این مهم جزءدیگری از افتخارات این استان به شمار رود.

وی گفت: غربیها مغزشان بزرگتر از ایرانیها نیست و تنها رمز پیشرفت و موفقیت آنها بها دادن به ذهن های خلاق است.

وی تاکید کرد: ما میتوانیم همانطور که در تولید موشک الان حرف اول را میزنیم امکانات را فرهم کنیم و در تولید علم نیز جزء کشورهای مطرح باشیم.

وی اظهار داشت: از مسوولین انتظار میرود که زمینه را طوری فراهم کنند تاافراد ضعیف نیز بتوانند هزینه اینگونه اعمال جراحی را پرداخت و از این پیشرفتها بهره مند شوند .

در این مراسم پیام تبریک دکتر محمود جباروند دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران در خصوص این پیشرفت بزرگ در پزشکی نیز قرائت شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار