شاخص بورس وارد کانال 89 هزار واحدی شد

شاخص بورس امروز (چهارشنبه) با 564 واحد رشد پس از حدود چهار سال، بار دیگر وارد کانال 89 هزار شد و در جایگاه 89 هزار و 339 واحدی قرار گرفت.

کد مطلب: ۶۸۶۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، شاخص بورس در ادامه رکورد زنی های هفته ها اخیر توانست پس از گذشت چهار سال (از سال 92) بار دیگر وارد کانال 89 هزار واحدی شود، با توجه به نزدیک شدن نماگر بازار سرمایه به مقاومت قدیمی خود در کانال 89 هزار واحدی، برخی کارشناسان معتقد هستند که شاخص در این منطقه، اصلاح خواهد شد و اندکی عقب می نشیند.

اما گروه دیگر معتقد هستند که با توجه به افزایش ورود خریداران، شاخص بورس از قدرت کافی برای وارد شدن به کانال 90 هزار واحدی و بالاتر برخوردار است.
بخش عمده رشد شاخص در معاملات امروز، ناشی از رشد قیمت فلزات و مواد معدنی در بازارهای جهانی و تاثیر مثبت آن بر بازار بورس ایران بود.
رشد قیمت فلزات و مواد معدنی در بازارهای جهانی، موجب افزایش قیمت سهام شرکت های مرتبط در بازار سرمایه ایران شده، به طوری که گروه فلزات اساسی را در صدر علاقه مندی های سهامداران قرار داده است.
بر این اساس، گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 200 میلیون سهم به ارزش 461 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه کانی های فلزی به ارزش 394 میلیارد ریال و فراورده های نفتی به ارزش 225 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 175 میلیارد ریال جای گرفت. گروه خودرو با معاملاتی به ارزش 119 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعت و معدنی گل گهر)، فملی (ملی صنایع مس)، فخوز(فولاد خوزستان) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشتند. در مقابل شبندر (پالایش نفت بندرعباس) و شتران (پالایش نفت تهرن) دارای بیشترین تاثیر منفی بودند.
در معاملات امروز یک میلیارد و 93 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 822 میلیارد ریال در 65 هزار و 308 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 180 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 27 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 21 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 776 واحد بالا کشید.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 584 واحد اما شاخص بازار دوم بورس 231 واحد رشد کرد.

** ادامه رشد فرابورس
شاخص فرابورس نیز امروز چهار پله دیگر بالا رفت و در جایگاه 1017 واحدی تثبیت شد.
در معاملات امروز بیش از 265 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 7707 میلیارد ریال خرید و فروش شد.
نمادهای پتروشیمی زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و مارون (پتروشیمی مارون) با رشد خود بیشترین نقش را در رشد آیفکس بازی کردند، میدکو (هلدینگ صناع مد و شپاس (نفت پاسارگد) نیز دارای بیشترین تاثیر منفی بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار