یک پیشنهاد کتابخانه‌ای

اصول خبرنویسی آنلاین

واحد آموزش پانا: کتابهای شناختی؛ برای ارائه اطلاعات و پاسخگویی به سوالات مخاطبان خود نگاشته شده‌اند.کتاب"اصول خبرنویسی آنلاین" نیز آمده‌است تا بگوید؛خبر آنلاین چیست؟ چه ویژگیهایی آن را از سایر شیوه‌ها و سبکهای سنتی متمایز می‌کند؟ آیا اصول و شیوه‌های نوشتن خبر در فضای مجازی و وب با نگارش خبر در سایر رسانه‌های پیشین متفاوت است؟ و اگر پاسخ مثبت است این تفاوت‌ها در کجاست؟

کد مطلب: ۶۸۶۳۰۲
لینک کوتاه کپی شد

کتاب حاضر که بوسیلۀ محمود سلطان آبادی_ دانش‌­آموخته روزنامه­‌نگاری و مدرس دانشگاه_ گردآوری و نگاشته شده، در 6 فصل تنظیم شده‌­است.

فصل نخست به "شناخت خبرآنلاین" و انواع گونه‌­های خبر و روزنامه‌­نگاری آنلاین در سایتهای خبری پرداخته است.

فصل دوم به"مخاطبان آنلاین" و رفتارهای آنها در وب پرداخته و برای مرور آسان و خوانش صفحات وب به روزنامه­نگاران آنلاین توصیه هایی دارد.

در فصل سوم به فرآیند"دروازه­‌بانی و گزینش خبرآنلاین" پرداخته شده‌است،که یکی از دغدغههای این نوع روزنامه­‌نگاری است.

فصل چهارم کمی کاربردی و عملی است از آن­‌رو که به صورت عملی و همراه با مثالهای کاربردی مراحل "نوشتن خبرآنلاین" و مفاهیم مرتبط با آن توضیح داده­‌شده است.

فصل پنجم به مبحث "ساختارهای خبری انلاین" و سبک نوشتن خبر در این نوع روزنامه­‌نگاری پرداخته و از دو سبک خبری معروف و پرکاربرد؛یعنی "هرم وارونه" و "الماس خبری" به‌ ­عنوان بهترین ساختارهای انتشار خبر در وب یاد شده است

فصل آخر هم قانون طلایی،"خلاصه‌­نویسی"و [کوتاه­‌نویسی] در خبرآنلاین مورد تاکید قرار می­‌گیرد. و توصیه­‌هایی کاربردی در این باره ارائه می­‌شود.

از آنجا که بخش اعظم این کتاب توصیه‌­هایی از اساتید و پیشکسوتان این نوع روزنامه­‌نگاری است،می­‌تواند راهنمای خوبی برای جوانانی باشد که در فضای وب می­‌نویسند.

فضای وب و آنلاین فضای کار برای افراد و روزنامه­‌‌نگاری است که چندمهارتی هستند و تنها به اصول کلاسیک خبر و گزارش­نویسی اکتفا نکرده­اند لذا به همه شما خبرنگاران جوان و روزنامه‌­نگاران باسابقه توصیه می‌­شود که مهارتهای خود را افزایش و به روز کنید.

کتاب"اصول خبرنویسی آنلاین" می­ تواند نگرشی و انگیزه­ ای مضاعف برای افزایش مهارتهایتان به شما بدهد.

این کتاب در تابستان 96 بوسیله انتشارات ثانیه روانه بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار