جانشین موگابه برای ریاست جمهوری به زیمباوه باز می گردد

یک روز پس از استعفای رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه، انتظار می‌رود امرسون منانگاگوا، معاون رئیس جمهوری روز چهارشنبه، ١ آذر (٢٢ نوامبر) برای تصدی این سمت به هراره، پایتخت این کشور بازگردد.

کد مطلب: ۶۸۶۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، هفته گذشته رابرت موگابه در اقدامی ناگهانی آمنانگاگوا را از سمت معاون ریاست جمهوری برکنار کرد و او نیز با ابراز نگرانی از امنیت خود، از کشور خارج شد و ظاهرا در آفریقای جنوبی بوده است.

گفته شده است که برکناری معاون رئیس جمهوری به خواست گریس موگابه، همسر رئیس جمهوری مستعفی و در راستای فراهم کردن زمینه جانشینی موگابه صورت گرفت.

برکناری امرسون منانگاگوا، که از حمایت گسترده در حزب حاکم و ظاهرا در میان نظامیان برخوردار بوده انگیزه اصلی دخالت ارتش بود که اعلام کرد جهت جلوگیری از برکناری طرفداران او در حزب و همچنین پاکسازی «جنایتکاران» از اطراف رئیس جمهوری دست به اقدام زده است. پیشتر، اعضای حزب زانو پی‌اف رابرت موگابه را از رهبری حزب برکنار و منانگاگوا را به جای او به این سمت برگزیده بودند. حزب زانو پی‌اف دارای اکثریت پارلمانی است.

به گفته منابع حزبی قرار است رهبر جدید حزب تا چند ساعت دیگر وارد پایتخت زیمبابوه شود. انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه سال آینده برگزار خواهد شد و امرسون منانگاگوا تا آن زمان وظایف رئیس جمهوری را برعهده خواهد داشت.

پس از ورود واحدهای نظامی به پایتخت و ملاقات فرماندهان ارشد ارتش با رابرت موگابه در هفته گذشته، انتظار می‌رفت وی از این سمت کناره‌گیری کند. فرماندهان ارتش به منظور تاکید بر اینکه اقدامشان به منزله کودتا نیست، می کوشیدند موگابه را قانع کنند شخصا و به میل خود از ریاست جمهوری کناره‌گیری کرده و انتقال قدرت طبق قانون اساسی صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار