حمایت از مطالعات ایران شناسی در سنت پترزبورگ/نمایش آثار ایرانی

​محمد بهشتی با حمایت از مطالعات ایران شناسی در روسیه گفت:ایرانشناسی در روسیه سابقه و خصوصا تداومش در قیاس با مراکز مربوطه در دیگر کشورها از همه جدی تر است و پرانرژی تر کارها را پیش می برد.

کد مطلب: ۶۸۶۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که برای شرکت درهمایش فرهنگی بین المللی سنت پترزبوگ به این شهرسفرکرده بود، پس از افتتاح نمایشگاه ایرانشناسی درمحل انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ؛در نشستی که با ایرینا پوپووا رئیس انستیتو نسخ خطی شرقی و همکاران بخش های مختلف مربوط به ایران و شرق انستیتو برگزار شد شرکت کرد .

بهشتی در این نشست همچنین گفت:از آنجا که مطالعات ایرانشناسی راجع به ایران است لذا مسئولیت ما در حمایت و پشتیبانی از آن سنگین است.

وی با بیان اینکه مراکز مختلفی درایران می توانند مطالعات ایرانشناسی را مورد حمایت قرار دهند،یکی از این مراکز را پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد و گفت:ما درمجموعه تشکیلات خود در حوزه میراث فرهنگی از منظر همه علوم مرتبط بامیراث فرهنگی به موضوع می پردازیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به تشریخ ساختار و فعالیت های پژوهشگاه پرداخت و آمادگی پژوهشگاه را برای هرگونه همکاری با انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ اعلام کرد.

ایرینا پوپووا رئیس انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به روابط و همکاری های دیرینه و قدیمی روسیه با ایران گفت :سابقه این همکاری ها به سالها پیش بر می گردد.

او با ابراز خرسندی از افتتاح انستیتوی مرکز مطالعات میراث مکتوب ایران و اسلام در انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ افزود :ایرانشناسی از تاریخ و قدمتی دیرینه در شهر ما برخوردار است.

رئیس انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ اظهار داشت:در فضای پساشوروی؛بزرگترین مجموعه نسخ خطی(۴۰۰۰ نسخه)در انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ نگهداری می شود و تمام موضوعات فهرست برداری برای این نسخ انجام شده است.

پوپووا با اشاره به اینکه در سال های ۷۰-۶۰ میلادی متخصصین ایرانشناسی بر روی نسخ کار کرده اند تصریح کرد: درحال حاضر قصد داریم با همکاری طرف های ایرانی نسبت به انجام اصلاحات و فهرست نگاری دوباره این آثار و انتشار آنها به زبان فارسی اقدام کنیم.

او موضوع مهم پیش روی انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ را برگزاری کنفرانس بین المللی بمناسبت دویستمین سال تاسیس این انستیتو در نوامبر سال ۲۰۱۸ دانست و گفت : اقدامات اولیه در این خصوص در حال انجام است و روسای آکادمی های علوم ازبکستان،قزاقستان و آذربایجان تاکنون برای حضوردر این کنفرانس اعلام آمادگی کرده اند.

او افزود: تمایل داریم هیاتی از دانشمندان ،کارشناسان و صاحبنظران ایرانی در این کنفرانس شرکت و طرف ایرانی برای برگزاری این رویداد مهم از انستیتو حمایت کند.

در ادامه نشست هر یک از مسئولان بخش های مختلف مرتبط با ایران و شرق انستیتو مطالب و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

در این نشست که ملکی رایزن فرهنگی کشورمان در مسکو،قاسمی کارشناس فرهنگی روسیه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و متقی پژوهشگر و نسخه شناس ایرانی حضور داشتند،مسائل و موضوعات مربوط به نسخ خطی فارسی و همکاری های موجود فیمابین و چشم انداز همکاریها و تعاملات مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت .

در پایان نشست؛هیات ایرانی از مرکز مطالعات میراث مکتوب اسلام و ایران در انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ که با همت و تلاش های رایزنی فرهنگی کشورمان در روسیه راه اندازی شده است؛بازدید بعمل آورد.

نمایشگاه ایرانشناسی مشتمل بر ۲۸ عکس و تابلو از آثار تاریخی و باستانی ایران با حضور سید محمدبهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ایرینا پوپووا رئیس انستیتو نسخ خطی شرقی سن پترزبورگ در سالن سبز این انستیتو افتتاح شد.

در این نمایشگاه نمونه هایی از آثار تاریخی و باستانی ایران که در فهرست میراث یونسکو به ثبت جهانی رسیده اند؛در معرض دید عموم علاقمندان قرار گرفته است.

منبع:مهر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار