استاندار قزوین:

وقف های جدید باید منطبق با نیازهای روز جامعه باشد

استاندار قزوین گفت: وقف های جدید باید با تشویق هرچه بیشتر مردم و فرهنگ سازی میان آنان منطبق با نیازهای روز جامعه باشد.

کد مطلب: ۶۸۶۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا قزوین، عبدالمحمد زاهدی در دیدار مدیران و دست اندرکاران حوزه وقف استان قزوین افزود: باید با رعایت نیات واقفان در جهت تولید، اشتغال و توسعه بیشتر مناطق گام برداریم و در تبدیل به احسن کردن موقوفات مانند احداث مجتمع های تجاری و خدماتی در راستای ایجاد اشتغال اقدام کنیم.
زاهدی خاطر نشان کرد: می توان با همکاری دستگاه های مختلف به منظور ایجاد در آمد برای موقوفات و توسعه منطقه وایجاد اشتغال اقدام کرد و اهداف نظام را در این زمینه دنبال نمود.
وی اضافه کرد: برای حفاظت و حراست و نگهداری فیزیکی و جلوگیری از تعرض و دست اندازی به موقوفات باید همه سازمان ها و نهادها با اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری لازم را داشته باشند و به وجه شرعی این موضوع دقت کنند.
زاهدی تصریح کرد: در فرهنگ سازی و تبلیغات باید واقفان را به سمت نیازهای امروز و فردای جامعه سوق دهیم.
وی با بیان اینکه اکنون مهمترین نیاز جامعه اشتغال است، افزود: هرکس می خواهد وقف جدیدی کند باید او را تشویق کنیم تا این اقدام وی اشتغال یک فرد که خانواده اش را نیز تامین می کند به همراه داشته باشد.
استاندار قزوین با بیان اینکه هیچ صدقه جاری مثل وقف جاری نیست، ادامه داد: وقف مهمترین و اصلی ترین مصداق صدقه جاریه به شمار می رود.
وی یاداور شد: متن وقف نامه را هیچ قانونی نمی تواند تغییر دهد به جز در موارد استثنایی که طبیعتا با اذن ولی فقیه یا نماینده حاکم اسلامی انجام می شود.
زاهدی افزود: پایدار بودن وقف به همین است که صرفا مبتنی بر شرع باشد و قوانین جاری کشور در آن تاثیر و تغییری ندارد.
وی ادامه داد: یکی از مسائل جاری در وقف در ادارات پیچیدگی و مسایل فنی وقف است چرا که از یک طرف عامه مردم با این مسائل جاری آشنا نیستند و از سوی دیگری بخشی از مدیران نیز آشنایی با وقف ندارند و مسایل را به نفع اداره خود تفسیر می کنند.
استاندار قزوین اضافه کرد:موقوفات هرساله افزایش می یابند و همین موضوع کار سنگین حقوقی از جهت شناسائی موقوفات و مستند کردن آنها و برگردندان آنها به نیت واقف را می طلبد.
زاهدی خاطرنشان کرد: باید مسائل شرعی وقف رعایت شود و همه مدیران در استان باید به مسئله و بعد شرعی بسیار قوی وقف توجه کنند که امکان دست درازی و تغییر در آن وجود ندارد
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز در این دیدار گفت: 2هزار و 610 موقوفه در سطح استان قزوین وجود دارد که از این تعداد 756 موقوفه دارای درآمد و نیت در وقف نامه هستند.
حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: 263 امامزاده در استان وجود دارد که رقم قابل توجهی است و از این تعداد 70 امامزداده نذوارت داشته و مابقی درآمد کافی برای به کارگیری یک خادم را نیز ندارند.
وی افزود: همه اقدامات در حوزه موقوفات با هدف اصلی که اجرای امینانه وقفیات است صورت می گیرد و در حفظ و حراست وقفیات با هماهنگی میان ادارات دادگستری و اداره ثبت تاکنون 169 سند مالکیت و 259 سند جانمایی و تک برگی صورت گرفته است.
عادل ادامه داد: کمتر از پنج درصد موقوفات استان اکنون فاقد سند مالکیت است و امیدواریم در زمان کوتاهی به صد درصد سند مالکیت برسیم تا موقوفات استان از دستبرد دیگران در امان بماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار