جاماندن مدارس تخریب شده از بودجه زلزله

خزانه‌داری کل کشور با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و در اجرای ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهوری تاکنون ۵۶۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به دستگاه‌های امدادرسان در زلزله اخیر کرمانشاه پرداخته است اما با وجود 22 مدرسه تخریبی این حادثه، آموزش و پرورش از فهرست این بودجه که از محل منابع مدیریت بحران و خارج از نوبت پرداخت شد، جا ماند.

کد مطلب: ۶۸۶۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، بر اساس دستور وزارت اقتصاد، از مجموع رقم پرداخت شده، مبلغ ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خزانه معین استان کرمانشاه، ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خزانه معین استان ایلام، ۱۰ میلیارد تومان ارتش جمهوری اسلامی ایران، ۳۰۰ میلیارد تومان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۰ میلیارد تومان جمعیت هلال احمر، ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان جمعیت جوانان هلال احمر، ۵ میلیارد تومان اورژانس کشور و ۱۰ میلیارد تومان اورژانس تهران پرداخت شد.

همچنین بر اساس این گزارش که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد (شادا) منتشر کرده است مبلغ ۱۵ میلیارد تومان به وزارت کشور، 140 میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه پرداخت شده است.

78 مدرسه آسیب‌دیده در انتظار بودجه

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش که دیروز به مناطق زلزله‌زده سفر کرده بود، در جلسه ستاد بحران در فرمانداری سرپل ذهاب، اظهارکرد: در زلزله اخیر 78 مدرسه با 415 کلاس درس دچار آسیب شد که دیگر قابل استفاده نیستند.

وزیرآموزش و پرورش در این بازدید بر لزوم بازگشایی هرچه زودتر مدارس تاکید کرد و‌افزود: تعجیل ما فقط برای جلوگیری از وقفه آموزشی دانش آموزان نیست، بلکه بازگشایی مدارس باعث عادی شدن جریان زندگی در این منطقه خواهد شد.

بطحایی با بیان اینکه باید بازسازی مدارس زودتر انجام شود، تاکید کرد:البته تا زمان بازسازی مدارس مجبوریم برخی مدارس تک شیفت را دو شیفته کرده و یا از کانکس استفاده کنیم.

پیش از این محمدتقی نظرپور، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در برنامه «تیتر امشب» در مورد میزان خسارات وارده به مناطق زلزله زده گفته بود: در پنج شهر آسیب دیده ۷۵۷مدرسه و 1803کلاس درس داریم که از این مجموعه حدود ۴۵۵کلاس معادل ۱۱درصد دچار مشکل شده و مابقی قابل استفاده است.

وی در خصوص چند شیفته شدن مدارس برای تامین فضای آموزشی دانش آموزان بیان کرد: در برخی شهرها نظیر ثلاث باباجانی بخش عمده ای از مدارس دو شیفته بودند و امکان افزایش شیفت برای تامین فضای آموزشی در شرایط کنونی وجود ندارد بنابراین از امروز پاکسازی کلاس های درس آغاز شده است و در این کار پیمانکارانی به طور داوطلبانه فعالیت خود را آغاز کردند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مورد تامین اعتبار برای ساماندهی وضع مدارس گفت: در مجموع از سه محل اعتبارات استانی، اعتبارات ملی و خیرین تامین اعتبار انجام می شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه وجود کانکس ها به لحاظ موقت بودن حضور دانش آموزان در کلاس ضرورت دارد، بیان کرد: در مجموع سه الی چهار ماه برای ساماندهی مدارس روستایی فرصت داریم.

نظرپور با بیان اینکه ۳۰۰کلاس درس روستایی و ۹۰کلاس شهری آسیب دیده اند، گفت: تا روز 27 آبان ماه ۱۱۵کلاس تامین شده و ۳۰۰کلاس باقی مانده که تا پایان هفته تکلیف آن مشخص می شود و حجم آسیب ها در مدارس روستایی حاکی از آسیب پذیر بودن این بناها است.

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار