ورود خیرین خارج از کشور برای ساخت مدارس در مناطق زلزله زده

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به وضع ساماندهی فضاهای آموزشی در مناطق زلزله زده از اعلام آمادگی خیرین خارج از کشور برای ساخت مدارس در این مناطق خبر داد.

کد مطلب: ۶۸۵۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا، محمد تقی نظرپور در برنامه" تیتر امشب" در مورد آخرین وضع مدارس مناطق زلزله زده بیان کرد: در مجموع حدود ۷۸مدرسه و ۴۱۵کلاس درس در این زلزله غیرقابل استفاده بوده که این مساله عملا امکان حضور ۱۰هزار دانش آموز در مدارس را سلب کرده است .

وی در مورد تاثیر قدمت مدارس در میزان تخریب آن ادامه داد: بعد از وقوع زلزله اکیپ های دوازده‌گانه مهندسان نوسازی مدارس کرمانشاه برای بررسی شرایط بسیج شدند که دریافتیم که قدمت مدارس تخریبی عمدتا بیش از ۲۵سال بوده است .

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشوربا تاکید بر اینکه مدارس ساخت شده در ۲دهه اخیر ایمن بوده، اظهار کرد: طرح تخریب و بازسازی مدارس از سال ۸۵ آغاز شده که در مجموع ۵۰ درصد مدارس در تخریب و بازسازی مورد توجه قرار گرفتند و مابقی با تامین و تخصیص اعتبار در دستور کار قرار می گیرند .

وی ادامه داد: برخی مدارس کشور نیازمند مقام سازی بوده که ۲۴درصد از کلاس های درس مقاوم سازی شده و باقیمانده کلاس ها بعد از تامین اعتبار در برنامه قرار می‌گیرند .

نظرپور در مورد میزان خسارات وارده به مناطق زلزله زده اظهار کرد: در پنج شهر آسیب دیده ۷۵۷مدرسه و یک هزار ۸۰۳کلاس درس داریم که از این مجموعه حدود ۴۵۵کلاس معادل ۱۱درصد دچار مشکل شده و مابقی قابل استفاده است .

وی در خصوص چند شیفته شدن مدارس برای تامین فضای آموزشی دانش آموزان بیان کرد: در برخی شهرها نظیر ثلاث باباجانی بخش عمده ای از مدارس ۲شیفته بودند و امکان افزایش شیفت برای تامین فضای آموزشی در شرایط کنونی وجود ندارد بنابراین از امروز پاکسازی کلاس های درس آغاز شده است و در این کار پیمانکارانی به طور داوطلبانه فعالیت خود را آغاز کردند .

نظرپور به ورود خیرین مدرسه ساز در این مناطق اشاره داشته و عنوان کرد: با توجه به فراخوان انجام شده، ۱۱مدرسه با ۲۱کلاس توسط خیرین در روستاهمچنین سه مدرسه با ۲۴کلاس درس در شهر به بهره برداری خواهد رسید .

وی در مورد تامین اعتبار برای ساماندهی وضع مدارس گفت: در مجموع از سه محل اعتبارات استانی، اعتبارات ملی و خیرین تامین اعتبار انجام می شود و در روزهای نخست زلزله بنیاد برکت وارد عمل شده و ساخت تمامی مدارس روستایی را بر عهده گرفته است همچنین خیرین خارج از کشور هم وارد عمل شدندو با همکاری خیرین اعتبار استانی هم نیاز نداریم .

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه وجودکانکس ها به لحاظ موقت بودن حضور دانش آموزان در کلاس ضرورت دارد، بیان کرد: در مجموع سه الی چهار ماه برای ساماندهی مدارس روستایی فرصت داریم .

نظرپور با بیان اینکه ۳۰۰کلاس درس روستایی و ۹۰کلاس شهری آسیب دیده اند، گفت: تا عصر امروز ۱۱۵کلاس تامین شده و ۳۰۰کلاس باقی مانده که تا پایان هفته تکلیف آن مشخص می شود و حجم آسیب ها در مدارس روستایی حاکی از آسیب پذیر بودن این بناها است .

نظرپور در خصوص آمار مدارس از نظر نوسازی و بازسازی تصریح کرد: حدود ۶۱هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی و ۹۶هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی بوده و یک و نیم میلیون دانش آموز در این کلاس ها تحصیل می کنند که با تامین و تخصیی اعتبار کار مدارس انجام خواهد شد .

آغاز فعالیت مدارس از شنبه آینده

سعیدی سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور در مورد مناطق زلزله زده گفت: امروز وضعیت مطلوب تری نسبت به روزهای گذشته داریم و مردم امکانات لازم از قبیل چادر، وسایل گرمایشی و مواردی از این دست را دریافت کردند و از دیروز عملیات آواربرداری در روستاها و سطح شهر آغاز شده و تصمیماتی در مورد پیشبرد کارها در مناطق زلزله زده از سوی نهادهای مختلف اتخاذ شد .

سخنگوی ستاد مدیریت بحران کشور بیان کرد: مشکلی از نظر تامین آب، برق و تلفن وجود نداشته و در تامین گاز مشکلاتی داریم اما ۱۱۰هزار پیامک برای خانواده ها ارسال شده تا بعد از بررسی شرایط گاز وصل شود .

سعیدی ادامه داد: مدارس در حال آماده سازی بوده تا از شنبه آینده بازگشایی شوند و در مورد تامین کتاب های درسی، آموزش و پرورش برای تامین آن اعلام آمادگی کرده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار