در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

"سلب سرپرستی والدین بی‌صلاحیت" در"لایحه حمایت ازکودکان"دیده نشد

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه در رابطه با مسایل کودکان مشکل قانون نداریم و مشکل اصلی اجرای قوانین است، گفت: موضوع سلب سرپرستی از والدین بی صلاحیت باید در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود که تاکنون دیده نشده است.

کد مطلب: ۶۸۴۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد

مجید ابهری در گفت و گو با خبرنگار پانا، با اشاره به ضرورت تصویب هرچه سریعتر لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اظهارداشت: ایران به عنوان یکی از امضاکنندگان کنوانسیون جهانی حقوق کودک موظف به رعایت حقوق کودکان است و با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و در اسلام همواره تاکید مضاعفی به حمایت از کودکان و حقوق آن ها شده است.

این جامعه شناس با بیان اینکه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در آینده ای نزدیک به تصویب می رسد، گفت: کمبود قانون نداریم بلکه مشکل اجرای قانون را داریم که باید برای این مساله کاری انجام دهیم. از طرفی با توجه به اینکه پدر ولی دم کودک است در بسیاری از موارد کودک آزاری، پدر مورد مجازات قرار نمی گیرد که این مساله را باید فقها و علمای کشور برطرف کنند.

وی افزود: در مواردی که مصداق کودک آزاری است، کودک توسط والدین به تکدی گری و یا دزدی وادار می شود که موضوع سلب سرپرستی از والدین بی صلاحیت باید در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود که تاکنون دیده نشده است.

ابهری با بیان اینکه بیش از آنکه به دنبال وضع قوانین جدید و یا بازنگری در قوانین گذشته باشیم باید فرهنگ سازی و آموزش اولویت باشد، گفت: صرفا با ایجاد قوانین هیچ امیدی به تغییر رفتار جامعه و خانواده نسبت به کودکان نیست و باید زیربنا و بینش جامعه نسبت به کودکان عوض شود که در این صورت قانون قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.

این آسیب شناس علوم رفتاری تأکید کرد: باید به طور اساسی و بنیادی آموزش ‌های لازم به خانواده داده شود. نیاز است نحوه برخورد با کودک آموزش داده شود و تبدیل به فرهنگ شود وگرنه فرهنگ فعلی این قانون را نخواهد پذیرفت. در قانون سال 81 آمده بود که اگر مردم دیدند جایی کودک آزاری می ‌شود اگر آن را گزارش نکنند مجرم‌ هستند اما این قانون اجرا نشد و بارها شاهدیم فردی که کودکی را مورد ضرب و شتم قرار می ‌دهد، هیچ کسی کاری نمی ‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار