مجید اخشابی در گفت و گو با پانا:

امیدوارم مخاطبان ارزش واعتبار مطبوعات را بافضای مجازی قابل قیاس نبینند

مجید اخشابی گفت: امیدوارم مخاطبان ارزش و اعتبار مطبوعات را با فضای مجازی قابل قیاس نبینند و مطبوعاتی ها هم دست به دست هم دهند تا این فضا را از فضای مجازی جدا کنند و جایگاه اصلی آن را به مخاطبان نشان دهند.

کد مطلب: ۶۸۳۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد

مجید اخشابی خواننده در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، با انتقاد از رسانه ملی در عدم پرداخت به موسیقی و ایجاد فضای نقد درست در این زمینه، گفت: برنامه های تخصصی موسیقایی در رسانه ملی بسیار کم است و توقع می رود که در این زمینه به سمت حرفه ای تر بودن پیش بروند و پردازش دقیق و جدی نسبت به موسیقی شکل بگیرد که باالتبع محدودیت هایی هم وجود دارد که امیدواریم با توجه بیشتر مسوولان رسانه به موضوع موسیقی این مسئله برطرف شود، صرف استفاده از موسیقی بدون تبیین مبانی کیفی و ارزشی موسیقی به عقیده من اساسا کار درستی نیست.

وی افزود: رسانه باید در مورد موسیقی با مردم حرف بزند، بیاموزد، نکات پراهمیت را بیان کند و سره را از ناسره مشخص کند، برای مردم قدرت تشخیص ایجاد کند و زیبایی شناسی موسیقی را برای مردم بازگو کند تا بعد بتواند توقع داشته باشد مردم به سمت موسیقی های خوب توجه نشان دهند. رسانه ما صرفا موسیقی پخش می کند راجع به آن حرف نمی زند و تحلیلی ارائه نمی دهد، برنامه هایی هم که ساخته می شوند باید جنبه های نقادانه حرفه ای داشته باشند که متاسفانه فضا برای آن ها فراهم نمی شود.

این خواننده ادامه داد: ما در نشریه زیر و بم نشستی برگزار کردیم با موضوع نقد موسیقی در مطبوعات و به این نکته اشاره کردم و پرداختم که جای نقد حرفه ای در مطبوعات خالی است در رسانه ملی که خلا آن به جد به چشم می خورد. امیدوارم که به این موارد توجه شود و با کمک نقد و اطلاع رسانی های آموزشی و کارشناسانه در بهبود و ارتقا سطح سلیقه مخاطبان رسانه بکوشیم. باید فرهنگ نقدپذیری هم از سوی رسانه نهادینه شده و در میان مردم و هنرمندان ساطع شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی میزان توجه به مطبوعات را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: رویکرد عمومی مردم و تمایل شان به فضای مجازی باعث کم توجهی آن ها به عرصه مطبوعات کشور شده است، این حقیقتی است که اخیرا با آن مواجه ایم. شاید یک زمانی یک مخاطبی در فلان شهرستان منتظر می ماند تصویر هنرمند مورد علاقه اش رادر فلان مجله ببیند و لحظه شماری می کرد مجله چاپ شود ولی امروز چنین عکسی به ثانیه ای هم نمی رسد که در فضای مجازی منتشر می شود و به راحتی در اختیار همه در دورترین نقاط قرار می گیرد. متاسفانه در این راستا نشریات هم سطح شان نزول پیدا کرده و مخاطبان هم توقعات شان پایین آمده است و همین باعث شده میزان استقبال از نشریات و مطبوعات هم کم شود.

اخشابی تصریح کرد: اینکه خبرنگاری با یک درایت کافی در مقابل هنرمند قرار بگیرد و ناگفته ها را از زبان او بیرون بکشد قطعا خوراکی که در مطبوعات ارائه می شود مخاطبان خود را می یابد ولی اینکه فضای مطبوعاتی به سمت اطلاعات سطحی برود و صرفا تصاویر و یک سری اطلاعات دم دستی در اختیار مخاطب قرار بگیرد آنوقت نتیجه آن چیزی می شود که بیشتر شاهدش هستیم. این چالش در حال حاضر وجود دارد که امیدوارم مخاطبان ارزش و اعتبار مطبوعات را با فضای مجازی قابل قیاس نبینند و مطبوعاتی ها هم دست به دست هم دهند تا این فضا را از فضای مجازی جدا کنند و جایگاه اصلی آن را به مخاطبان نشان دهند.

وی در پایان درباره فعالیت های اخیر خود خاطر نشان کرد: هر ماهی یک بار یک قطعه ای را منتشر می کنم جدیدترین اثرم مربوط به محرم امسال بود که اوایل محرم با عنوان «به نام نامی سر» منتشر شد این روال ادامه دارد. در مورد آلبوم دیگر نمی توانم قولی بدهم با این شرایط قابل پیش بینی نیست چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد، امیدوارم آن هم به مرحله انتشار برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار